Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa sig en canon utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Hur säkert är det att köpa sig en kamera på t.ex japan eller usa resan?
Man kan ju komma ner en hel del i pris, iaf på dom lite grymmare modellerna.

men hur är det med garantin? finns det svenska menyer i kameran?
Kan man åka på en nit å få en fejk?

någon som köpt en i japan kanske?

Det brukar inte vara något problem med att köpa utomlands. Kameragarantier gäller regionsvis så den gäller inte i sverige.

Det bästa är att ladda ner modellens manual och sedan kolla ifall man den har svensk manual. Hittils har jag aldrig hört talas om en modern kamera köpt i USA eller Asien som inte har svenska menyer.

Jag rekommenderar att du söker på denna sidan för detta är ett vanligt ämne!!!

Hittils har jag aldrig hört talas om en modern kamera köpt i USA eller Asien som inte har svenska menyer.
Jo, det har faktiskt diskuterats i en tråd här på FS. Om jag minns rätt var det Olympus L-P1 (eller Panasonic GF1?) som i Japan bara har japanska menyer -- och detta gick tydligen inte att ändra ens med en uppdatering av fw.

Men det är nog ett undantag.

För säkerhets skull vill jag påminna trådstartaren om att när man köper t ex en kamera utanför EU måste man betala tull och moms när man för in den i Sverige (förutsatt att värdet är över 4300 kr).

Köpte en Canon G11 i Bangkok i Oktober 2009, den hade bara engelska och thailändska menyer !!!
Har inte kunnat lista ut hur man ska få svenska.....
I övrigt är jag mycket nöjd med köpet.

Mvh B-Å

Tänk också på att Canon inte har Världsgaranti på kamerahusen.
Vill du ha garanti som gäller i Sverige så ska kameran vara köpt i Europa.

Köpte en Canon G11 i Bangkok i Oktober 2009, den hade bara engelska och thailändska menyer !!!
Har inte kunnat lista ut hur man ska få svenska...
Förmodligen kan man byta firmware.

Jag har själv en SE-telefon som egentligen är avsedd för den vitryska (!) marknaden och gråimporterad till Sverige. Om man bara återställer eller uppdaterar FW försvinner svenska menyer, men tydligen är det ganska enkelt att byta till "svensk" FW.

jo det där med tullen är jag medveten om! men jag tänkte om man nu BEFINNER sig i japan eller i usa och vill köpa en (för nog kommer man billigare undan)
om det nu är värt det.

Hittar just nu inga inlägg på Fotosidan, men jag har läst att kameror som säljs i Japan bara har engelska och japanska som språk och det går inte att ändra på med en uppgradering av firmware.

Här en tråd på http://photography-on-the.net

"Well, I bought my 7D from Japan and I too can only select either Japanese or English. This interestingly does not depend on the firmware, because after upgrading to the latest firmware (which, according to the description included about 33 languages) it still has only these two languages."

Skälet är troligtvis att förhindra köp mellan regioner.

"Well, I bought my 7D from Japan and I too can only select either Japanese or English. This interestingly does not depend on the firmware, because after upgrading to the latest firmware (which, according to the description included about 33 languages) it still has only these two languages."

förbannat, var precis 7d'n jag ville köpa!!

Tänk även på att du i USA får en laddare med inbyggda kontakter modell "svensk julgransbelysning". Det går därmed inte att byta ut kabeln då det inte finns någon att byta ut.

Vet inte vad Japan har för kontakt och om de har samma problem.

Tänk även på att du i USA får en laddare med inbyggda kontakter modell "svensk julgransbelysning". Det går därmed inte att byta ut kabeln då det inte finns någon att byta ut.

Vet inte vad Japan har för kontakt och om de har samma problem.

jag har köpt flera "elektriska" saker från usa. och då har det bara varit att köpa till en "omvandlare" för svenska uttag. kostar hela 1 dollar styck.

jag har köpt flera "elektriska" saker från usa. och då har det bara varit att köpa till en "omvandlare" för svenska uttag. kostar hela 1 dollar styck.

Yepp, men du får en lösning med adaptrar som gör laddaren mer krånglig att använda. Hade USA haft samma laddare som vi men med en annan kontakt på kabeln, hade det bara varit att byta kabel med bibehållen funktionalitet. Så är fallet om du köper kameran i många andra länder som t ex UK med sin jättekontakt.

Från exempelvis B&H i New York kan du köpa den laddare som levereras i Europa, fast med amerikansk sladd, förstås. Sen plundrar du en radioapparat eller nåt här hemma, så fungerar den lika bra här. Den amerikanska sladden kan du ha till din dator eller nåt, när du är i USA. Så gjorde jag. Laddaren är så billig att det ändå blir billigare än att köpa här.

Canon köpta i Fjärran Östern har bara engelska och de inhemska krumelurerna, av någon anledning, och det är oberoende av firmware.

förbannat, var precis 7d'n jag ville köpa!!

Vad är problemet med att ha engelska menyer? Det är väl snarare lättare än att blanda in svensk terminologi?

Enligt prisjakt.nu kan du köpa ett EOS 7D-hus för strax över 12k från Tyskland så man måste inte betala 17k. Och då håller man sig i Europa vilket medger garanti etc.

-Jimmy

ok, ja jag har ju inte letat runt såå mkt bara på cyber och scandinavian och där kostar huset (sen får man en väska med) för 16990

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar