Annons

Köpa rätt kamera, NIKON 1 J4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mawa3

Medlem
Hej, ska köpa en ny kamera och vill hitta den bästa för 5000-6000kr!

Det jag vill kunna göra med den är att kunna spela in Timelapses och fånga snabba rörelser i HD för att använda slowmotion effekter i twixtor.

Har kollat på Nikon 1 J4 och undrar om den klarar av detta. Den verkar kunna spela in filmer i 1080p / 60 fps, 720p / 120 fps och upp till 1200 fps fast i lägre upplösning.

Men jag vet inte hur länge den klarar av att filma, det bästa skulle vara om den kunde spela in i några timmar eller till och med en hel dag. Batteri tiden borde inte vara något problem då jag kan ansluta den till en bärbar dator med minnet kanske måste vara högt, men 64GB borde väl räcka?

Är detta rätt kamera eller finns det någon annan som passar bättre?

Tacksam för svar!
 
Är det bara antal bps i videoläget som är viktigt eller spelar storlek, autofokushastighet, mörkerprestanda eller annat någon roll?

Tänk på att i regel får man bara full upplösning (HD) t o m 50/60bps, över detta faller upplösningen i takt med stigande framerate (bps).
 
Kanske ska nämna att jag inte har någon direkt erfarenhet själv, så är osäker på autofokushastigheten. Är det hur snabbt det tar för kamera att ställa in autofokus vid filmning?

Men storleken borde inte spela någon roll. En bra mörkerprestanda skulle vara bra eftersom jag har planer på att filma på kvällen också.
 
Ska också köpa ett objektiv till, kanske Nikkor 10-30mm VR PD-Zoom, men hur mycket man kan zooma spelar inte så stor roll
 
Om storleken inte spelar roll men mörkerprestanda vid filmning är viktigt så kanske en J4 med en 10-30 eller30-110 med bländare 3,5-5,6 kanske inte är så bra. Då är det bättre att satsa på en kamera med större sensor och/eller ljusstarkare objektiv. Vid filmning vill man kanske inte ha allt för rask autofokus heller då fokuserande snabbt fram och tillbaks snarare är en nackdel. Nikon 1 seriens egenskaper kanske inte passar just dina ändamål. Behöver du verkligen snabbare än 60 bps?

Ta en titt på en Panasonic micro 4/3 kamera som t ex G6/GX7/GM1 eller en utgången GX1 eller t o m GH3 begagnad. Bäst filmning ger GH3 men huset beg ligger på 6000:-. Till detta kan du köpa till ett kompakt 14-42 PZ X objektiv (pankaksmodell) eller ljusstarkare objekriv. Sensor och därmed ljusupptagande förmågan är dubbelt mot Nikon 1 som t ex J4. Panasonics GH serie erbjuder bland det vassaste som finns bland stillbildskaneror för video och används även av proffs. G6 har enklare videomöjligheter vad gäller inställning och utrustning som kan kopplas upp men kostar ny bara ca 3000:-.

Annars finns ju en ännu lite större sensor i Sony NEX/alpha E fattningskameror. Här är den utgående NEX6+18-55 prisvärd idag då man får en sensor 3x större än i nikon 1 för under 5000:- och då även en inbyggd sökare. Visst är objektivet bara f/3,5-5,6 men sensorn är 3x större än Nikon 1 kamerorna.

Annars för 8500:- får man en kompetent kompaktkamera som filmar väldigt bra i Sony RX10 då med en sensor inte större än J4 men bättre ljusstyrka i optiken (f/2,8) och för video används alls pixlar för signalen så att videokvaliteten blir mycket bättre än j4 som bara använder 2mp av hela sensorn för att ge videosignalen. panasonic FZ1000 har samma sensorstorlek men kan ge 4K video med ensorm detaljrikedom och kostar då 8500:-.
 
Ingen kamera filmar längre än 30 minuter. Anledningen är att den då klassas som videokamera. O videokameror beläggs med högre tull/skatt.
Kanske kan Canon det via ML, Magic Lantern.

Du måste nog allt bättre förklara vad det egentligen är som du vill kunna göra.
Jag brukar säga så här: att fotografera kan bli dyrt men video har ingen gräns. ...
 
Hej igen
Jag kollade på kamerorna du föreslog och blev också osäker på om Nikon 1 J4 är rätt kamera för mig, men kanske är det än videokamera jag ska ha då?

Hittade den här, Panasonic HC-V750. Den verkar kunna spela in i full hd i 100 bps som kan bli till 240 bps genom Crystal Engine Pro? Låter lite för bra för att vara sant med tanke på priset?
 
Panasonic har en liten 1/2.3-inch BSI MOS sensor med 6mp - pyttepixlar - inte mycket till filmning i dåligt ljus där inte. Bäst för ren filmning är nog en black magic pocket camera med en relativt stor 4/3" sensor med bara 2mp på - alltså stora pixlar = vid filmning riktigt bra mörkerprestanda. Använder vanliga m43 objektiv.

Ett annat alternativ som även är en bra stillbildskamera är Sony RX10 som visserligen har 20mp på en 1" sensor men ovanligt nog används hela sensorn för att ge video och inte bara 2mp och detta, i kombination med ett ljusstarkt f/2,8 objektiv leder till bra mörkerprestanda. Finns i stort bara ny för 8500:-. Det är inte billigare att köpa i USA men där finns ofta inte 30min begränsningen då denna begränsning är EU specifik men då tror jag att du bara får NTSC signal. Sony och Panasonic brukar göra sina kameror regionala så att EU har 25/50 bps och PAL och USA modellen har 30/60bps och NTSC.
 
Min son gör sådant som du beskriver. Han har en GoPro och kvaliteten på filmer/timelapse är häpnadsväckande. Att den är robust och går att ta med i alla sorts miljöer är också bra. Rekommenderas!
 
Har funderat på en GoPro kamera, men kanske ska vänta med att köpa då 4:an släpps i oktober. Låter bra att den är tålig och den ser ut att klara av att filma i hög fps / upplösning!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.