Annons

Köpa originalbatterier från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zorkis

Medlem
Hej! Jag har fått en ytterst intressant situation. Det är så att jag har en amerikan som kommer på besök hit. Han kunde köpa 2 Canon LP-E6 till mig för 600 kr. Nu till min fråga. Fungerar amerikanska batterier med europeiska kameror?

Mvh Ivan
 
Ja, det är väl inte en så tokig deal med tanke på vad batterier kostar i Sverige.

Själv köpte jag från e-bay.
http://cgi.ebay.com/Canon-Battery-L...438?pt=Batteries_Chargers&hash=item3f0494b606

Kanske inte just från den här säljaren, men paketet ser exakt likadant ut och batteriet som jag fick fungerar jättebra med min 7D samt originalladdaren. Jag märken ingen som helst skillnad mellan originalbatteriet som jag fick med kameran och det som jag förmodar är ett originalbatteri från Canon som jag köpte på e-bay.
 
Ser ju intressant ut. Men tvivlar att batteriet är original? Låter lite för bra för att vara sant. Hur kommer det sig att den är så billig?
 
Fungerar de alltså? Kan du se informationen i systemkameran? Hur många bilder osv du har tagit med batteriet? Tack för svaret!

QUOTE=Thomas Olinger;1589710]Ja, det är väl inte en så tokig deal med tanke på vad batterier kostar i Sverige.

Själv köpte jag från e-bay.
http://cgi.ebay.com/Canon-Battery-L...438?pt=Batteries_Chargers&hash=item3f0494b606

Kanske inte just från den här säljaren, men paketet ser exakt likadant ut och batteriet som jag fick fungerar jättebra med min 7D samt originalladdaren. Jag märken ingen som helst skillnad mellan originalbatteriet som jag fick med kameran och det som jag förmodar är ett originalbatteri från Canon som jag köpte på e-bay.[/QUOTE]
 
Har två sådana från ebay, och ja, det tog ett tag men sen knäckte kineserna dom nya batteriernas kommunikation med kameran och de funkar även i org. laddaren. Dom funkar precis likadant som originalet.

@Zorkis: Dom är så billiga för att det inte finns några dyra mellanhänder.

tex.
http://cgi.ebay.com/Phottix-Battery...276?pt=Batteries_Chargers&hash=item53e4bde32c

Okej, men tullar man då för dem? Eller slinker den genom bara?

Mvh Ivan
 
Den "stora" skillnaden mellan mina två batterier är:

  • Priset
  • Texten på baksidan längst ner: "ATTENTION: Charger seulement enutilisant..." skiljer sig genom att originalbatteriet har något fetare stil än batteri nummer två som jag köpte.
  • Batteritid har jag inte märkt någon skillnad. Jag tog 800 bilder en dag och hade 50% kvar vilket jag tycker är ok, ca 300 bilder med IS påslagen på mitt 17-55.
  • Båda visar all info i kameran.

Om det är piratbatteri eller inte vet jag inte, men man kanske ändå ska luta mot att det trots allt inte är ett originalbatteri. Fungerar gör det i alla fall.

Som svar på frågan om det slank igenom tullen, så ja, den här gången gjorde det de, om det hade fastnat hade jag ändå sparat några kronor. "You win some and you lose some"
 
Om det är piratbatteri eller inte vet jag inte, men man kanske ändå ska luta mot att det trots allt inte är ett originalbatteri. Fungerar gör det i alla fall.

Det ser ju onekligen ut att föreställa ett originalbatteri om man går efter bilden, vilket gör priset lite för bra för att vara sant. Eller så avslöjar det vilka påslag som sker innan slutkunden kan köpa produkten över disk i Sverige. ;)
 
Det låter helt otroligt. Jag har dock beställt en för att undersöka detta närmare. Dock kommer jag vänta med att testa den då garantin kan ryka om man använder denna typ av batterier. Ifall om kameran går sönder.
 
Okej, men tullar man då för dem? Eller slinker den genom bara?

Mvh Ivan

Till finland behöver man inte betala tull eller moms om det understiger 10€.
Med finlands moms på 23% så blir det momsfria maxpriset, inkl frakt, 43,47€ =>9,998€ moms. Tull procenten beror ju lite på varan men ligger vanligtvis på 3,5-6,5% så där behöver man inte fundera förrän varan kostar över 100€.

Det händer att dyrare varor slinker igenom och enligt tullen själv så har man ingen skyldighet att meddela om detta utan det är tullens postkontor som klantat sig.
 
Det är ju i princip bättre att köpa sådana som inte ser ut som orginal eftersom de inte försöker lura kunden att de får orginal batterier.
Jag beställde 2st Phottix batterier åt min far, till en eos 450, och de fungerade fint men det ena började svälla å då ska man inte använda dom mer. Det andra fungerar fortfarande.
 
Dagens *LOL* +++++++

Det är ju i princip bättre att köpa sådana som inte ser ut som orginal eftersom de inte försöker lura kunden att de får orginal batterier.
Jag beställde 2st Phottix batterier åt min far, till en eos 450, och de fungerade fint men det ena började svälla å då ska man inte använda dom mer. Det andra fungerar fortfarande.

Vad i all sin dar sejer du?

Är du "orginal" eller försöker du att lura oss?

Reklamera dina "luriga" Phottix du....i Hong Kong..... Se vad som händer........

Köpa kamera till +10K är nogran bedömmning; men när läckerheten skall " ha mat"....då är girigheten långt framskriden.......
 
Vad i all sin dar sejer du?

Är du "orginal" eller försöker du att lura oss?

Reklamera dina "luriga" Phottix du....i Hong Kong..... Se vad som händer........

Köpa kamera till +10K är nogran bedömmning; men när läckerheten skall " ha mat"....då är girigheten långt framskriden.......

Vet inte riktigt hur du menar men,
jag menar att om du ska köpa billigt från hong kong är det onödigt att köpa sådana som ser ut som orginal.
Betalar man 65kr och gratis frakt så är man väl medveten om vad man får.
 
"sådana som ser ut som orginal" ??????

Med dina ögon ser dom antagligen ut som orginal.............med mina oxå....utvärtes........

Tycker du det ingär trygghet att köpa oorginala som har samma gråfärg som Canon?


...eller är det ok att använda X x X kronor på skit på något som du inte vet funkar?
 
Köpa kamera till +10K är nogran bedömmning; men när läckerheten skall " ha mat"....då är girigheten långt framskriden.......
Varför skulle original vara bättre? Bara för att de är dyrare? Mig veterligen finns bara originalbatterier till små elektroniska prylar som t.ex. mobiler, kameror etc. Inte fan funderar man på om det är original eller inte till bilen eller ficklampan eller klockan. Originalbatterier är bara ett sätt att skinna kunderna på ännu mer pengar än vad de redan lagt på kameran.
 
Det vet du ja; men......

Varför skulle original vara bättre? Bara för att de är dyrare? Mig veterligen finns bara originalbatterier till små elektroniska prylar som t.ex. mobiler, kameror etc. Inte fan funderar man på om det är original eller inte till bilen eller ficklampan eller klockan. Originalbatterier är bara ett sätt att skinna kunderna på ännu mer pengar än vad de redan lagt på kameran.

...inte jag.
Jag kann inte PÅ FÖRHAND inte skillja skitbatterier från helt OK-ditto.

Jag kann sekundärt seja att "Thebrus-batterier" är OK i Nov.-09; men vem i denna värld vågar garantera att "Thebrus" köper batterier från samma källa...i november........inte "Thebrus"

Jag kann reklamera ett Canon-orginal; om det behövs.....kann ni?
 
Okej, jag kan hålla med flesta av er. Jag skulle nog inte köpa Phottix när det gäller "smarta" batterierna som 7D och 5DMKII numera har idag. Däremot kan jag tänka mig att det krävs några tredjepartsfabriker som tillverkar de delarna som Canon behöver. Jag tror inte att Canon gör egna delar men att de köper stora lager av delar från tredjepartsfabriker och senare sättas ihop av fabriker. Egentligen ska vi vara oerhört glada för att det finns en viss konkurrens. Dessa tredjepartsfabriker skulle kunna möjligtvis producera mer än vad Canon egentligen behöver. Dessa överblivna delar skulle kanske säljas till en annan som tillverkar det. Men tar inga mellanhandskostnader och påslag. Men vad vet jag, jag utgår bara från Thomas Olingers beskrivning av hongkongbatteriet. Det är bara några teorier jag har.

Canons egen originalbatteri behöver inte som bekant vara bäst. Men att LP-E6 är ruskigt bra och smart är alla nog medvetna om. Men! Deras priser på batterierna är rätt höga för att man ska se till innehållet. Hade batterierna kostat runt 300 kr så skulle folk inte köpa piratbatterier längre. Men tyvärr så ser det inte ut som att det gör.
 
Okej, jag kan hålla med flesta av er. Jag skulle nog inte köpa Phottix när det gäller "smarta" batterierna som 7D och 5DMKII numera har idag. Däremot kan jag tänka mig att det krävs några tredjepartsfabriker som tillverkar de delarna som Canon behöver. Jag tror inte att Canon gör egna delar men att de köper stora lager av delar från tredjepartsfabriker och senare sättas ihop av fabriker. Egentligen ska vi vara oerhört glada för att det finns en viss konkurrens. Dessa tredjepartsfabriker skulle kunna möjligtvis producera mer än vad Canon egentligen behöver. Dessa överblivna delar skulle kanske säljas till en annan som tillverkar det. Men tar inga mellanhandskostnader och påslag. Men vad vet jag, jag utgår bara från Thomas Olingers beskrivning av hongkongbatteriet. Det är bara några teorier jag har.

Canons egen originalbatteri behöver inte som bekant vara bäst. Men att LP-E6 är ruskigt bra och smart är alla nog medvetna om. Men! Deras priser på batterierna är rätt höga för att man ska se till innehållet. Hade batterierna kostat runt 300 kr så skulle folk inte köpa piratbatterier längre. Men tyvärr så ser det inte ut som att det gör.

Och därför köper jag originalbatterierna för att vara säker, och detta från USA då dollarn är väldigt låg. Jag passar alltså helt enkelt på :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.