Annons

Köpa optik utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som vet var i världen man köper optik billigast? Endera via internet eller genom besök?

Med dagens teknik så bör man väl inte begränsa sig till Sverige? Har man dessutom någon nära sig som reser jorden runt lite då och då så kan man ju passa på att skicka bud...

Nåt straff ska dom väl ha för att dom får komma ut och åka :)

Hong Kong rekomenderarar jag starkt - lätt att bli lurad bara! Undvik Kowloon till varje pris!

Singapore är helt OK, USA är billigt.. Eller beställ från Tyskland (EU) via Internet.. It's your call!

USA

Kollade på ngn internetsajt i USA och jag måste säga att med dagens dollarpris så skiljer det inte många kronor för ett F80-hus som jag var på jakt efter då.

Tänkte tex på Singapore, Bangkok, Japan, brukar kunna vara billigt på teknikgrejer...

Fler förslag?

Re: USA

Kodiak skrev:
Kollade på ngn internetsajt i USA och jag måste säga att med dagens dollarpris så skiljer det inte många kronor för ett F80-hus som jag var på jakt efter då.

Tänkte tex på Singapore, Bangkok, Japan, brukar kunna vara billigt på teknikgrejer...

Fler förslag?
Jag har en kompis som var där nere nyligen och jag bad honom kolla lite priser. Han blev mäkta förvånad över att priserna inte var så mycket lägre än här hemma i Sverige. Ska du däremot köpa digitalt så snackar vi nog om en lite bättre marknad.

Jag köpte en Nikkor 28-105 av B&H Photo Video i USA utan några som helst problem, ringde och försäkrade mig om att varan kom iväg i tid och dom hade grymt bra och trevlig personal så det rekommenderas. Dock så är väl risken stor att man åker på Tull om man beställer av företag utanför EU via Internet.

/malm

Tjaaaa.. det finns fynd och så finns det mindre fynd..

EF 22-55 USM kostar 2500 i sverige och 1350 i USA (frakt inkluderad, dock inte moms o tull;) )

EF 55-200 USM kostar 3000 i sverige och 1550:- i USA

finns fler exempel....

Re: USA

Kodiak skrev:
Singapore, Bangkok, Japan, brukar kunna vara billigt på teknikgrejer...

Fler förslag?

Min F80 är köpt i Singapore. 4900 SEK för paketet med huset, 28-80 optik, uv-filter och väska. Det är ganska billigt.

Kan glädja dig med att jag betalade 6200:- (tror jag) för min F80 m 28-80.

Kul när man kan glädja ngn :)

Nog verkar det vara rätt billigt i USA. Om man går in på B&H (www.bhphoto.com) verkar det som om det mesta kostar runt 2/3 av priserna i Sverige. Om man däremot blir tvungen att betala tull är det kanske inten större prisskillnad i längre att det är värt mödan att beställa. Ska man handla mycket grejer kanske man dock kan få resan till New York betald!

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Fredrik80 skrev:
Ska man handla mycket grejer kanske man dock kan få resan till New York betald!
Exakt vad jag ska göra om ett par veckor. Jag ska köpa objektiv (Canon) på bl.a. B&H. De har bästa ryktet i N.Y. verkar det som. Jag kommer också att springa MYCKET i alla möjliga och omöjliga fotoaffärer och plåta vilt i hela stan en hel vecka. Jag lovar skriva en liten rapport om nån är intresserad.
Jag "tjänar" in flygbiljetten på bara ett par gluggar. Köper jag tillräckligt mycket tjänar jag hela resan+lite till :D

Kodiak skrev:
Hej!
Är det någon som vet var i världen man köper optik billigast? Endera via internet eller genom besök?

Med dagens teknik så bör man väl inte begränsa sig till Sverige? Har man dessutom någon nära sig som reser jorden runt lite då och då så kan man ju passa på att skicka bud...

Nåt straff ska dom väl ha för att dom får komma ut och åka :)

jag är i en liknande situation- olika grejer är olika billiga på olika ställen.

USA är lätt att kolla tack vare nätet- ev tull krånglar till det. Ffa beg kan man hitta billiga grejer .
NY-camera i tyskland kan också ha justa priser- det finns ett par andra franska & tyska siter med liknande priser
Singapore, Malaysia, Bangkok är oftast billigare än Sverige men jag hade inte köpt därifrån utan att personligen kolla grejerna. Dels finns det gott om rena bedragare men jag har hört att även de ärliga handlarna har gott om sk grade-B gods (typ andrasortering).
Hongkong har jag dålig koll på men jag tror priserna är snäppet bättre än SO-asien.
Den verkliga fyndmarknaden är enligt ryktena Tokyo.
En liten outsider är den norska marknaden- kolla www.foto.no. Ligger som bekant utanför EU så tull kan vara ett problem.

Annars tycker jag att de verkliga fynden görs på begagnatmarknaden i Sverige.

Jag låter inte kamrater & familj köpa beg prylar (om det inte är via en handlare som jag litar på)- det blir bara en massa strul om det visar sig att grejerna inte funkar.

Auktionsmarknaderna har jag inte koll på- nån (Jeppe?) får gärna ge mig en snabblektion

/erik

som just nu försöker sälja ett sprillans Nikkor 50/1.4 AIS som jag köpte i ett svagt ögonblick och nu försöker bli av med- den som är intresserad får höra av sig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar