Kodiak skrev:
Hej!
Är det någon som vet var i världen man köper optik billigast? Endera via internet eller genom besök?
Med dagens teknik så bör man väl inte begränsa sig till Sverige? Har man dessutom någon nära sig som reser jorden runt lite då och då så kan man ju passa på att skicka bud...
Nåt straff ska dom väl ha för att dom får komma ut och åka
jag är i en liknande situation- olika grejer är olika billiga på olika ställen.
USA är lätt att kolla tack vare nätet- ev tull krånglar till det. Ffa beg kan man hitta billiga grejer .
NY-camera i tyskland kan också ha justa priser- det finns ett par andra franska & tyska siter med liknande priser
Singapore, Malaysia, Bangkok är oftast billigare än Sverige men jag hade inte köpt därifrån utan att personligen kolla grejerna. Dels finns det gott om rena bedragare men jag har hört att även de ärliga handlarna har gott om sk grade-B gods (typ andrasortering).
Hongkong har jag dålig koll på men jag tror priserna är snäppet bättre än SO-asien.
Den verkliga fyndmarknaden är enligt ryktena Tokyo.
En liten outsider är den norska marknaden- kolla
www.foto.no. Ligger som bekant utanför EU så tull kan vara ett problem.
Annars tycker jag att de verkliga fynden görs på begagnatmarknaden i Sverige.
Jag låter inte kamrater & familj köpa beg prylar (om det inte är via en handlare som jag litar på)- det blir bara en massa strul om det visar sig att grejerna inte funkar.
Auktionsmarknaderna har jag inte koll på- nån (Jeppe?) får gärna ge mig en snabblektion
/erik
som just nu försöker sälja ett sprillans Nikkor 50/1.4 AIS som jag köpte i ett svagt ögonblick och nu försöker bli av med- den som är intresserad får höra av sig...