Annons

Köpa Olympus E-M5 Mk1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Threepwood

Aktiv medlem
Hej.
Jag har möjlighet att köpa en Olympus E-M5 Mark 1 till priset av 2000kr med tillhörande 12-50mm objektiv (kan vara Olympus M.ZUIKO ED 12-50mm f/3.5-6.3 EZ). Kan även köpa till ett Olympus M.Zuiko 45/1.8 för runt 1800kr.

Min fråga är nu hur prisvärt det är. Vad motsvarar kameran nutid (den är ju trots allt rätt gammal)?

När det gäller objectiven enbart så verkar det ju rätt bra pris men jag vet inte hur kameran själv håller sig.
Detta kanske är ett självklart val för många men jag är alltid tveksam och velar.

mvh Thomas
 
Har du använt den modellen tidigare?
När jag provade den i några dagar störde jag mig på ett konstant vinande från kamerahuset. Antagligen bildstabiliseringen.
Att det störde mig betyder förstås inte att det stör alla. Men bra att veta före köp.
 
Hej.
Jag har möjlighet att köpa en Olympus E-M5 Mark 1 till priset av 2000kr med tillhörande 12-50mm objektiv (kan vara Olympus M.ZUIKO ED 12-50mm f/3.5-6.3 EZ). Kan även köpa till ett Olympus M.Zuiko 45/1.8 för runt 1800kr.

Min fråga är nu hur prisvärt det är. Vad motsvarar kameran nutid (den är ju trots allt rätt gammal)?

När det gäller objectiven enbart så verkar det ju rätt bra pris men jag vet inte hur kameran själv håller sig.
Detta kanske är ett självklart val för många men jag är alltid tveksam och velar.

mvh Thomas

E-M10 mkII är ett alternativ, inte väderskyddad, men ganska lika i specarna. E-M5 mkII är ett klart lyft (vinandet är borta, bättre bildstabilisering bl a), lite dyrare som begagnad, men det kan det vara värt.
Kolla hur många bilder som tagits (sök på OM-D E-M5 shutter count via Google)
 
Vinande är inte något jag tänkt på men har då inte använt det allt för mycket.
Antalet bilder är minimalt. Det är en kompis som har den och som jag lånat av ett par gånger men jag är rätt säker på att han inte har många bilder tagna själv.
 
Vinande är inte något jag tänkt på men har då inte använt det allt för mycket.
Antalet bilder är minimalt. Det är en kompis som har den och som jag lånat av ett par gånger men jag är rätt säker på att han inte har många bilder tagna själv.

Kör en koll på hur många bilder som är tagna (enkelt att kolla - se ovan) ta några bilder, är du nöjd med resultatet, slå till!
Har själv en E-M5 mkII och två E-M10 mkII och är supernöjd.
45/1,8 är ett underbart objektiv, dock tycker jag att 1800.- för ett begagnat kan vara i överkant, finns nya med garanti för 2090.- och begagnade på Blocket för 1500.-
En intressant test av objektivet hittar du här: https://robinwong.blogspot.com/2011/08/olympus-mzuiko-45mm-f18-review-petaling.html
Och en av kameran här: https://robinwong.blogspot.com/2012/02/olympus-om-d-e-m5-first-impressions.html
 
Hej.
Jag har möjlighet att köpa en Olympus E-M5 Mark 1 till priset av 2000kr med tillhörande 12-50mm objektiv (kan vara Olympus M.ZUIKO ED 12-50mm f/3.5-6.3 EZ). Kan även köpa till ett Olympus M.Zuiko 45/1.8 för runt 1800kr.

Min fråga är nu hur prisvärt det är. Vad motsvarar kameran nutid (den är ju trots allt rätt gammal)?

När det gäller objectiven enbart så verkar det ju rätt bra pris men jag vet inte hur kameran själv håller sig.
Detta kanske är ett självklart val för många men jag är alltid tveksam och velar.

mvh Thomas

Jag säger bara . Väldigt mycket kamera för dom pengarna. Tror att du blir nöjd 👍

P:S

Såg att deg fanns en på Scandinavian Photo för det dubbla priset med samma kombo.
 
gällande vinandet från stabiliseringen, så gick det bort med en firmwareuppgradering. hörs lite endast när man halvtrycker avtryckaren.
 
Prata nog för tidigt, det är ett surr från den, speciellt när man håller in knappen.
Det är inget jag bryr mig speciellt mycket om.


En följdfråga.
Jag har objective till min gammla E-500, finns det någon möjlighet att få dom att funka med E-Mk5 med en adapter eller något?
 
Surret är sensorstabiliseringen. Utan den hörs ett svagt brus. Med den aktiverad i menyerna och avtrycket halvt nertryckt brusar det mer. (jag har en likadan)

Adapter finns även på ebay men om de har reducerad funktion jmf med original vet jag inte. (jag har ingen adapter och ingen 4/3-optik)
 
ANNONS