Har läst spaltmetrar om denna kamera & Canon G3 på nätet pga att jag funderar på att köpa nån av dem. Har även jämfört testbilder från dem.
Har kommit fram till att det bildkvalitetsmässigt är mycket små skillnader, ok,5050:an har en Megapixel extra.
Något som diskuterats mycket är att Olympusen skulle besväras av brus, det gör den mest pga av att uppskärpningen som sker i kameran vid normalinställning är för kraftig. Ställer man ner den från 0 till -5, dvs min så får man ungefär samma skärpeintryck som med G3 & brusintrycket avtar. Det finns dock ngt mer brus i Olympusbilderna (vid samma iso), nu pratar vi om mycket små skillnader som kanske övervägs av 1 megapixel extra.
Jag har kommit fram till att jag ska känna på båda & fundera på vilken jag tycker känns bäst funktionsmässigt, dom har båda sina för & nackdelar. Rent känslomässigt så lutar det åt G3 pga att jag ägt en Olympus 2020 som i & för sig fungerade utmärkt, problemet är bara det att jag aldrig kom överens med ergonomin på kamerahuset som var mycket likt 5050:ans. Detta är förstås en mycket personlig åsikt. Stod faktiskt & klämde på 5050:an på photokina & fick lite av 2020 känsla. Den är oerhört mycket mer välbygd men formen är lik.
Vilken du än väljer så är jag övertygad om att det är bland det bästa du kan köpa för 9000.
Ang. brus så är ingen av dessa sämre än Minolta 7i, snarare tvärtom (Visst är det så Kim).
Måste tillägga att jag inte fotat med någon av dessa kameror utan läst mig fram till alla mina påståenden + klämt på 5050:an....