Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Olympus Camedia C-5050Z?

Produkter
(logga in för att koppla)

JDK

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Olympus Camedia C-5050Z. Någon som har testat den? Fördelar och nackdelar? Eller finns det någon bättre kamera i samma prisklass?
Har ni tips på var man kan köpa den billigt?, Cyberphoto och Scandinavianphoto tar ca 9000 kr. Vilka regler gäller om man köper en kamera via en utländsk site på nätet? Skatter, garantier osv?

Mvh Johan
 
här finns det några tester:

1
2
3

tycker det verkar vara en mycket trevlig kamera med många möjligheter och fin bildkvalité.

mvh
/Kim
 
Köp Svenskt

Jag köpte min hos Fuji film Örebro.
9300kr
Inkl.Mjukvaror, Batteriladdare BU-300,Olympus xD 128MB och 32MB som ingår i kameran.

Glöm inte dessa tillbehör när ni kollar priser.
Men kanske viktigast av allt --- ni vet vart ni kan gå när kameran inte mår bra !!
 
Har läst spaltmetrar om denna kamera & Canon G3 på nätet pga att jag funderar på att köpa nån av dem. Har även jämfört testbilder från dem.

Har kommit fram till att det bildkvalitetsmässigt är mycket små skillnader, ok,5050:an har en Megapixel extra.

Något som diskuterats mycket är att Olympusen skulle besväras av brus, det gör den mest pga av att uppskärpningen som sker i kameran vid normalinställning är för kraftig. Ställer man ner den från 0 till -5, dvs min så får man ungefär samma skärpeintryck som med G3 & brusintrycket avtar. Det finns dock ngt mer brus i Olympusbilderna (vid samma iso), nu pratar vi om mycket små skillnader som kanske övervägs av 1 megapixel extra.

Jag har kommit fram till att jag ska känna på båda & fundera på vilken jag tycker känns bäst funktionsmässigt, dom har båda sina för & nackdelar. Rent känslomässigt så lutar det åt G3 pga att jag ägt en Olympus 2020 som i & för sig fungerade utmärkt, problemet är bara det att jag aldrig kom överens med ergonomin på kamerahuset som var mycket likt 5050:ans. Detta är förstås en mycket personlig åsikt. Stod faktiskt & klämde på 5050:an på photokina & fick lite av 2020 känsla. Den är oerhört mycket mer välbygd men formen är lik.

Vilken du än väljer så är jag övertygad om att det är bland det bästa du kan köpa för 9000.

Ang. brus så är ingen av dessa sämre än Minolta 7i, snarare tvärtom (Visst är det så Kim).

Måste tillägga att jag inte fotat med någon av dessa kameror utan läst mig fram till alla mina påståenden + klämt på 5050:an....
 
C5050 recension

Jag har lagt in en recension på kameran...

Kan inte påstå att jag har de rätta fotokunskperna... men jag fick skriva av mig lite i alla fall.

MVH
Jmlove
 
Priser

Jag har snokat runt lite på nätet angående prisuppgifter. Billigaste C-5050Z i Sverige som jag har hittat kostar 8623 kr på www.plusfoto.se i Varberg, är det någon som har erfarenhet av att handla från dem?
 
Kim7i skrev:
vad gäller upplösning så är 5050 klart bättre än G3 kolla här

skillnaderna i brusvärdena kan ses här

Har sett detta + massor av andra jämförelser & kan bara hålla med om att Olympusen har högre upplösning. Att den sedan har ett klart högre brus vid normalskärpning är ingen nyhet (syns klart på testbilderna), nu verkar det dock som att bruset blir normalt vid en lägre inställnig av skärpan utan att skärpeintrycket blir lidande & då är ju problemet löst.

Vad jag dock funderar på för egen del när jag ska välja är huruvida G3:an ligger bättre i handen & känns mer kameralik än 5050:an? Gillar som jag skrev tidigare inte formen på Olympusen.

För egen del så räcker 4M eftersom jag till 99% ska se bilderna på skärm & max skriva ut dom i A4.

Mvh/Larsa.
 
På normalt tittavstånd?

Min son har en 3M-kamera som ger mycket sämre kvalitet än min gamla 2M-olympus, nu tror jag inte att det förhåller sig så mellan G3 & 5050. Jag tror säkerligen att 5050:an med sin 1M extra kan vara snäppet vassare, men ser jag detta på ett A4 på normalt tittavstånd?

Numera skannar jag bara dia i högsta upplösning vilket i & för sig kanske är onödigt vid A4:a-utskrifter... Tänker dock på att jag kanske nån gång vill göra några större kopior.
 
alltså, det är ju inte för att den har 5mp (jämfört med 4mp) som jag säger att den har högre upplösning, kolla länken jag la in, skillnaden syns tydligt där.
ja, du bör kunna se skillnad.

mvh
/Kim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.