Annons

Köpa objektiv i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Min lillebror ska dra över till USA i nästa månad och jag såg precis att Canon EF 70-200mm f4L USM är halva priset i USA jämfört med Sverige.

Finns det någon hake med att köpa ett nytt objektiv som detta i USA och ta med det hem? Om inte så är det väl bara att slå till :)

Mvh
Max Larsson

Nja, "hake" vet jag inte, men man ska förstås betala moms (25 procent) och tull (7 procent) när man tar in det i Sverige. Annars begår man varusmuggling.

Dessutom får din bror förmodligen betala den lokala motsvarigheten till moms (omkring 8 procent) när har köper objektivet.

blir ju inget av med tull o och moms i alla fall. hhur ofta har du blivit haffad av en tulltjänsteman på arlanda? ;)

Ja. Det är visserligen några år sedan, men under en period släpade jag t ex hem ganska mycket sydafrikanskt vin som jag alltid tullade in. Nu finns det ju ett hyfsat sortiment på Systemet, så då känns det inte lika meningsfullt.

Några större pengar handlar det ju inte om, varken när det gäller vinet eller nåt enstaka objektiv.

Ska man försöka bli rik genom att bryta mot lagen finns det förmodligen enklare och lönsammare brott att ge sig på.

När du handlar i butik i USA betalar du lokal försäljningsskatt, oftast 6-8 procent.

När du importerar varor till Sverige från ett icke-EU-land betalar du svensk moms, 25 procent.

Det ena har inget med det andra att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar