Annons

Köpa objektiv i Sanghai

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
En kompis bor i Shanghai, men är på väg hem i jul. Jag tänkte passa på att be henne köpa ett objektiv åt mig utifall priset är rätt.

Är det någon som har erfarenhet av några butiker i Shanghai? Finns det nätbaserade butiker som hör hemma där?

Funkar garantier för tex Tamron och Sigma även i Sverige?

Tacksam för svar!
 
För det första bör du undvika alla sk. high street shops i centrum/på turistgatorna. Priserna där är samma som i Sverige.
Bästa stället är nog Camera Market i hörnet av Luban Lu och Xie Tu Lu (inte 100% på att jag kommer rätt ihåg). Det är ett varuhus med tiotalet butiker där man får både gammalt och nytt. Priserna är ok (skillnaden på en Nikon D300 var = flygbiljetten) och butikerna torde vara pålitliga. Åtminstone handlade en hel del lokala expats där, dom verkade ha bra koll.
Garantierna gäller troligen inte. Snarast gäller det att fundera på sannolikheten att du under garantitiden kommer att behöva service som kostar mera än du sparar på att köpa i Shanghai. Det beror förstås på prisskillnaden, men också på din egen riskbenägenhet, så det kan du bara själv avgöra.

Lycka till.
 
Jag var på Camera Market i hörnet av Luban Lu och Xie Tu Lu i torsdags och kollade. En D300s kostade 9800:- SEK (9750RMB)Jag fick ett pris på 9600 RMB men när jag inte ville köpa några tillbehör ångrade han sig och ville inte sälja. :-(
Nikon 70-200 2,8 VRII (nya versionen) kostade 15500 RMB. De säger att det är världsgaranti på huset också men det kan man nog glömma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.