ANNONS
Annons

Köpa objektiv från Amazon.co.uk

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Hej!
Jag har försökt hitta vettig info både här på forumet och andra ställen...
Hittade ett vidvinkelobjektiv för 4200kr (billigast i Sverige kring 6000kr).

Är det "värt" att beställa från den engelska Amazon?
I några forum har det nämnts att de inte skickar kameror/objektiv och liknande produkter till Sverige - kan det verkligen stämma?

Objektivet säljs inte från en tredjepart, utan direkt av Amazon.

Skickas det direkt av Amazon så skall det inte vara några problem. Jag har själv beställt därifrån och fått skickat med gratis frakt, det kommer att ta lite längre att få hem det du beställer men det kan det vara värt. Du kan också kolla Amazon.de - kan vara billigare beroende på hur växelkurserna ser ut.

Om det nu av någon anledning inte skulle gå att skicka så får du reda på det när du checkar ut. Men som sagt så har jag aldrig haft problem med Amazon - tredjeparts leverans kan dock vara mer kinkigt.

Om man väljer snabb leverans kostar det 250kr extra (ska ta 1-2dagar att få hem via DHL). Jag antar att det endast räknas så i England och inte till Sverige?

Men jag skulle behövt den senast fredag, tror du att man hinner få hem den innan det?

Om jag kikar på slutsumman står det såhär:

Items: GBP 424.86
Postage & Packing: GBP 19.23
Order Total: GBP 444.09
Payment Total: SEK 4 569,69

Blir det 4569,69 + moms = 5712kr?

Så vad är det som gäller om moms? Alltid är det olika svar kring detta.

Du betalar bara den engelska momsen och om jag inte minns fel så visar amazon sina priser med moms.
från tullverket:
"Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset."

Så vad är det som gäller om moms? Alltid är det olika svar kring detta.

Köper du privat så ska den som säljer ta ut momsen inom EU. Eftersom Amazon.co.uk säljer mycket till Sverige är de skyldiga att ta ut och betala in svensk moms (istället för brittisk). Alltså får du räkna om det priset du ser när du surfar runt till ett med svensk moms. Det slutliga priset syns dock när du ska betala och har valt vart prylarna ska skickas.

Storbritannien har 20 % som normal momssats sedan några år. I Sverige är det 25 % så för t ex ett objektiv får du dela priset med 1,2, och sedan multiplicera resultatet med 1,25, för att få priset till Sverige.

Du betalar bara den engelska momsen och om jag inte minns fel så visar amazon sina priser med moms.
från tullverket:
"Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset."

Detta stämmer bara delvis, se mitt svar ovan. Från Amazon.co.uk är det svensk moms som gäller, men de sköter detta. Några ytterligare pålagor förutom det som säljaren tar ut tillkommer däremot mycket riktigt inte.

Detta stämmer bara delvis, se mitt svar ovan. Från Amazon.co.uk är det svensk moms som gäller, men de sköter detta. Några ytterligare pålagor förutom det som säljaren tar ut tillkommer däremot mycket riktigt inte.

Oj, givetvis har du rätt där. Men om jag inte minns fel när jag beställde från amazon senast så lägger de till automatiskt till den svenska momsen i kassan, där av min förvirring

Så du kan kolla om priset har ökat när du gått vidare i kassan ett par steg.

Har inte köpt objektiv från Amazon.co.uk, men en del annat och de har alltid visat varor inkl. 25% moms.
Inga överraskningar, förutom att de har strömkontakter som man får byta på elprylar :)

Moms skatt?

Skickas det direkt av Amazon så skall det inte vara några problem. Jag har själv beställt därifrån och fått skickat med gratis frakt, det kommer att ta lite längre att få hem det du beställer men det kan det vara värt. Du kan också kolla Amazon.de - kan vara billigare beroende på hur växelkurserna ser ut.

Om det nu av någon anledning inte skulle gå att skicka så får du reda på det när du checkar ut. Men som sagt så har jag aldrig haft problem med Amazon - tredjeparts leverans kan dock vara mer kinkigt.

Ingick ev moms i angivet pris? Eller tillkom det?

Jag valde att köpa ett begagnat objektiv istället, fast klassen dyrare.

Edit: morgontrött och trodde att förra inlägget var riktat till mig...

Garanti

Hej
Om jag köper ett nytt canonobjektiv från Amazon de hur är det med canons garanti?

Hej
Om jag köper ett nytt canonobjektiv från Amazon de hur är det med canons garanti?

Jag är nästan säker på att de har kontinent garanti på sina grejer, men inte 100% säker. Alltså allt du köper inom EU - såsom Amazon.co.uk - också har giltig garanti i Sverige.
Men däremot om du beställer från USA eller köper i USA så är det tveksamt om garantin gäller i Sverige, vet att det tidigare varit olika mellan vanliga objektiv och L-objektiv....

Angående priset så kommer jag inte ihåg, men man kan alltid lägga en produkt i sin korg och gå igenom utcheckningen till slutet så ser man om priset ändras eller inte. Men jag förutsätter att om man säker med prisjakt.nu och tittar på den internationella tabben på Amazon.co.uk pris att det är korrekt med den eventuella moms man skall betala

Garanti

Hej

Hej
Nedstående har jag hämtat från Amazon.UK.

Verkar det ok eller finns det någon fallgrop?

Leverantör är REVO DIGITAL
Namn: Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
Märke: Canon
SKU: CN24150
Tillgänglighet: I lager
Pris: £ 562
Garanti:
Antal:
Lägg till för jämförelse | Lägg till önskelista

Varför köpa från Revo-Digital

Bästa pris-garanti
Gratis dörr till dörr Garanti
30 dagars pengarna tillbaka garanti
Ingen skatt eller dolda avgifter
Alla produkter är 100% från fabrik
Gratis expressfrakt med full försäkring
Säker betalning med PayPal eller kreditkort
Bäst efter försäljning stöd och täckning
Gratis Bonus: 3 år dörr till dörr garanti!

I kartongen Specifikationer Mer information Kommentarer (0)
I kartongen
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
77mm Snap-On linsskydd
Lens Dust Cap E (bak)
EW-83H Motljusskydd
LP1219 Mjuk Lens Case

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar