Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa nya objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Brante

Medlem
Har idag ett superzoom 18-200mm. Är lite sugen på att byta ut de mot ett par andra. Vill ha ett bra porträtt objektiv, ett bra makro och ett telezoom.
Har kikat lite på pentax SMC-FA 50/1,4 som porträtt objektiv som verkar bra? Såg även ett sigma 70mm macro objektiv som har fått bra betyg. Har ni några tips på objektiv som är prisvärt?

Objektiv

Ett objektiv som jag nyttjat mycket är Sigma 17-70 Apo DG macro. Fungerar i mitt tycke utmärkt och är mycket mångsidigt. Fördelen är att ha fler objektiv i ett. MEN det är en liten kompromiss om än ganska liten.
http://www.ephotozine.com/article/Sigma-17-70mm-f28-45-Macro-DC

Jag har provat Sigmas fasta 70 mm macro..
http://www.photodo.com/topic_213.html
Visst är den bra i mitt tycke.! Men kostar en slant... Duger även till porträtt. Ska du fotografera mycket macro köp den...

En telezoom som jag skulle vilja ha är den kommande från Pentax Da Star 60-250. Har provat ett antal olika telezoomar från både Sigma pch Tamron samt de Pentaxgluggar som jag halkat över... För närvarande kör jag med en lågbudget Sigma 70-300 som har sina brister i ytterlägena och egentligen är 80-250 om man ska vara rättvis. Kan upplevas som mjuk men det finns skärpa att hämta under rätt förhållanden.
Måste bländas ner för skärpans skull och då är det inte mycket ljusstyrka kvar. Men den duger som slit och slängglugg. Vidare är autofokusen ngt ryckig..

Jag börjar bli sugen att byta telezoom och har börjat snegla på Pentax billigare zoomoptik .... Men jag vill helst ha inbyggd fokusmotor... Så utan att ha provat så är jag nog villig att äta gröt och nudlar ett tag för att ha råd att köpa DA Star ..men den är ju inte tillgänglig ännu....Suck!

Sigma AF 70/2.8 EX DG Macro är väl värt pengarna Det går mycket bra att använda som porträttobjektiv. Objektivet är mycket skarpt redan vid bl 2.8. Om man ska hitta några minus så är det attdet är en ganska udda filterdiameter i Pentax världen (62 mm), jag löser det med en step-upring så att jag kan använda filtren till min DA 16-45. Det går inte att ha både motljusskydd och objektivlock samtidigt, något tung (0,5 kg). Jag har även FA 50/1.4, vilken också är mycket skarp något nedbländad.

På den analoga tiden gillade jag att använda mitt SMC 105/2.8, så Sigman passar mig perfekt.

När det gäller telezoomarna så är det nog så att budgetzoomarna har en hel del övrigt att önska. Jag har en likadan som Ingemar. När man ska upp över 170 så tar jag hellre mitt Sigma 170-500 vilken dock är en riktig klump, 1,5 kg.

/Mats

Tycker båda sigma objektiven verka lovande på sitt sätt. Sigma 17-70 Apo DG macro är ju bra på så sätt att man kan ha det lite som allaround objektiv, smidigt om man vill zooma lite. Sigma AF 70/2.8 EX DG Macro verkar ju vara riktigt skarpt och bra objektiv men saknar zoom egenskaperna. Inte lätt att välja.

FA50/1,4 är både bra och prisvärt. Sigma70/2,8 makro är bra och passar till både makro och tex porträtt. För bara porträtt kan DA70/2,4 passa oxå.
Såg nyligen ett porträtt på Putin som har vunnit priser, det var taget med en vidvinkel...

Eftersom du nu har en 18-200(och en digitalkamera), så kan du känna efter vad du gillar och kanske har mest nytta av?
Du kan prova att gå ut med zoomen och bara använda en brännvidd, nästa gång använder du en annan....
Prova tex 18mm och jämför med 22-23mm, två klassiska vidvinklar.
Prova 30-35mm som ger en "normal" brännvidd.
Prova 55mm som är den klassiska porträtt..
Prova 65mm, 90mm, 135 och naturligtvis 200mm som är klassiska tele-brämmvidder.

Begagnat kan vara prisvärt, tex FA28-105 som eventuellt motsvarar vad du vill ha i en zoom.

Pentax nya 17-70/4 SDM kanske inte är helt fel heller. Jag är grymt förväntansfull på vad testerna säger iaf. :) Det är visserligen dyrare än Sigmas variant men förhoppningsvis så är det bättre. Dock har Pentax ingen macrofunktion, dock så är det med SDM-motorn...

Tillägg: 50/1,4 har jag också. Helt klart ett kul objektiv och verkligen något man bör ha i sin Pentax-samling. Det är ju rätt billigt också med tanke på vad det presterar. :)

Jag köpte nyligen ett Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED,
och jag är väldigt nöjd med vad det presterar.
Överträffade mina förväntningar med råge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar