Annons

Köpa min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Den debatte n är rätt långsökt idag på en instegskamera.
Kaaanske skiljer det ett steg i DR men det är inget som man normalt märker.

Fast om TS ska hålla budget får han nog titta på begagnade kameror från igår då skillnaderna var större än på dagens kameror.

Troligtvis skiljer sig DR nästan ingenting alls under mörka förhållanden eftersom man arbetar med höga iso, och på höga iso blir DR usel vilken kamera man än väljer. Det är vid låga iso som man kan se skillnader i DR. Om man ser skillnaden eller inte beror ju mycket på vilka motiv man fotograferar. Fotograferar man i studio är det inget problem eftersom man kontrollerar ljuset själv men dålig DR kan mycket väl märkas på ett landskapsmotiv om man har otur.

När det gäller att ta bilder i svagt ljus är det istället iso egenskaperna som är avgörande. Jämför vi t.ex. Nikon D7000 och Canon 700D är skillnaden ganska stor, faktiskt nästan en faktor två om vi ska tro DXO.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-700D-versus-Nikon-D7000___870_680

Det här bör vara klart märkbart, men olika människor har förstås olika uppfattning om hur mycket brus som är OK, eller hur mycket arbete man vill lägga i efterbehandlingen på att reducera bruset.
 
Tja Richard.
Du är nog rätt ensam om att tycka att VR är i vägen.
Sen att köpa ett fast 85 när man är nybörjare och vill ha ngt allmänt ser jag som ett väldigt konstigt råd. 35/1,8 mmm kaaaanske när man VET vad man vill ha.

De objektiv som ingår i den budgeten har inte 2,8 som maxbländare och då är vi snarare o nosar på 3,5-5,6 i bländarvärden.
Visst man kan köpa begagnat men utan AF?
Enda anledningen måste ju vara att man vill köpa billigt och äldre. Men om man då inte sätter skärpan... vad skall man ha det till då? bokhyllestöd?

Den här tråden är till för att hjälpa ts men du verkar bara vilja skapa konflikt genom att hitta på saker om mina inlägg. Jag säger inte att VR är dåligt om du läser innantill. Däremot känner jag inte till något bra objektiv (FX) med VR som är värt att ha och ryms inom budgeten.
85 1.8g är ett jättebra råd till någon som vill ta porträtt OCH man får tillbaka pengarna om man säljer det just för att det är så bra.
35-70f/2.8D (enbart D ej version utan D:et) kostar kring 2200 om man vill ha något vidare OCH det har AF och det har bländare 2.8. Mer långsiktigt enl. mig.

Båda dessa är objektiv man kan tänka sig ha även om budgeten inte är så begränsad pga vikt och optisk prestanda. De passar FX och är ljusstarka så du får tillbaka en del av skillnaden VR gör i alla situationer inkl. på stativ / kortare skärpedjup.

Nej nu struntar jag i den här tråden och hoppas ni försöker hjälpa TS istället.

På DX kanske det finns något men då får han byta ut objektivparken och börja på nytt om har går till FX sen.

TS får tänka utifrån egna behov men jag ser fortfarande inte VR som nödvändigt.
 
35-70f/2.8D (enbart D ej version utan D:et) kostar kring 2200 om man vill ha något vidare OCH det har AF och det har bländare 2.8. Mer långsiktigt enl. mig.
Inget vidare objektiv. Det är skarpt, byggt som en stridsvagn. AF är riktigt slö.
Jag använder bara mitt när jag råkar vilja ha makro(o det händer mycket sällan) eller fotar porträtt i motljus och vill ha massor av flare o ljusspridning, lite 70-talskänsla.
Men i medljus så funkar det vettigt.
Så det räknar jag inte heller som ett bra nybörjarråd även om det är ljusstarkt för att vara en zoom.
 
Ibland undrar jag om Fortsidan skulle skapa en underavdelning i Forum typ "Nybörjarfrågor" där man skulle svara på nybörjarnas frågor, utan att få till de diskussioner som avancerade fotografer för om finesser som är inte intressanta för nybörjare.

Jag har sett väldigt många trådar med enkla frågor utvecklas till avancerade diskussioner, man ser att TS är ofta med på sidan 1, för att sedan försvinna.
 
... på höga iso blir DR usel vilken kamera man än väljer. Det är vid låga iso som man kan se skillnader i DR.
Tvärtom, skulle jag vilja säga. Det är på höga iso det eventuellt är viktigt att fundera på vilken kamera som ger bäst DR. Om man får 13 eller 14 steg på basiso är intressant bara i extrema undantagsfall, men när man tvingas skruva upp iso några steg kan det vara avgörande om man har 8 eller 9 steg DR kvar.
 
Väldigt tacksam för alla svar, men känner mig lite förvirrad med allt ni skriver om olika objektiv egenskaper osv, kan som ni kanske förstår inte jääätte mycket om utrustning över huvudtaget.

Förstår också att man kan inte ha en kamera för att ta bäst bilder på allt, men som sagt jag är nybörjare och vill lära mig fota i och med det så känner jag att jag vill ha något relativt lätt hanterligt i början så man inte tappar suget för att allt blir för avancerat (kanske är dumt jag vet inte)

Jag menar jag kommer inte vara expert i början räknar med att lära mig mer och mer allt eftersom då kanske en Canon eos 700d räcker till att börja med? Eller tror ni jag kommer växa ur en sådan kamer för fort och kommer vilja ha en värre model så att det är mer värt för mig att köpa en sådan direkt?

Jag förstår att olika objektiv är bra för olika ändamål, en sak jag inte riktigt förstår är vad skälva kamerhusens olika egenskaper gör för skillnad på dina foton!

Ni får ursäkta mig om jag är otydlig eller formulerar mig "nybörjaraktigt" försöker lära mig foto tugget ;)
 
Bländare är helt enkelt ett värde på hålet in i objektivet.
Lite slarvigt:
Större värde= större hål= mer ljus in= snabbare tider= större objektiv= dyrare objektiv.

Bländare anges i steg 1,4 1,8 2,8 4 5,6 osv men är egentligen nämnaren(ngn får rätta mig nu om jag skrev fel) i talet som är 1/1,4.... 1/5,6...

OM du växer ur en kamera eller inte vet bara framtiden.
Det man kan säga är att desto dyrare hus så får du:
stryktålighet
snabbare o mer exakt AF
Fler knappar = mindre letande i menyer
Bättre o trevligare sökare
Fler bilder per sekund
Bättre sensor som ger mindre brus i mörker

Men i princip kan alla kameror ta en bild o du får exakt samma resultat i bra ljus.

Mitt råd:
Köp en billig kamera du vågar använda o ta med dig. Typ den 700D du har tittat på.
Objektiv, 3 huvudtyper av val.
typ 1: en ljusstarkt, typ 17-50/2,8 från tex Sigma ca 4000
typ 2: en billig normalzoom som täcker det mesta 18-135mm IS ca 4000 (kan hittas i paketpris)
typ 3: biligaste normalzoomen 18-55 IS. ca2000 (ofta mycket billigare i paketpris)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.