Ja, det är definitivt värt det högre priset. Speciellt på en ljusstark normalzoom, som man kanske ofta vill används i ljussvaga miljöer. Det innebär ju att du får skarpa bilder även på då långa tider som 1/15.
Det här får räknas som svar på allt 3 ovan
.
VR ger inget för den optiska kvaliteten. Det är inget minus om det finns, men det blir lite bakvänt att sortera ut de som har VR och välja bland dem tycker jag - om du inte t.ex. ska fota sport med tele. Finns massor av fina (och även rätt billiga) objektiv som inte har VR.
VR är trevligt på teleobjektiv naturligtvis, men för 24-70 eller för kitobjektiv som är rätt vida känns det som att man kastar pengar på problemet (och hur många bilder, som man i slutänden kommer spara, tappar man realistiskt sett pga avsaknad av VR i ett kitobjektiv?). De som kontaktade mig hade inte reflekterat över huruvida de behövde VR - de ville bara ha senaste modellen helt enkelt (trodde de). Var och en är olika och jag talar enbart utifrån egen erfarenhet precis som ni, men jag tror det är att kasta pengar i sjön om man har tight budget.
En D7000 (2900 på blocket just nu) + ett Nikon f/1.8G 85 mm (3000 kr) kan vara bra att börja med om man kikar på porträtt t.ex. Går att få under 6k.
(Innan ni klankar på detta - ja det är bättre att börja med autofokusobjektiv): Kan man även tänka sig manuellt så finns ju 105 f/2.5 AI (från 900 kr) och då finns över 2000 kr kvar till en SB900 (köpte min för 1000 kr) samt kanske ett 50 f/1.8D (kostar från 3-400 kr tidvis) - eller ett stativ/en sandsäck.
Beroende på hur vinglig man är i början finns mycket att tjäna på teknik att hålla kameran still t.ex. andas ut när man knäpper av, att inte "attackera" avtryckaren och annat som nämndes ovan. Finns säkert massor med tips som gäller skytte som kan tillämpas här.
Nu blev det alldeles för mycket fokus på just denna aspekt känner jag, men jag håller ändå fast vid att jag tycker den optiska prestandan är viktigare än VR då det troligen är ett mindre antal bilder som drar nytta av VR (där det inte kan lösas på annat sätt).