Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

paulina w.

Medlem
Hej!
Jag undrar hur det fungerar med skatter om man köper en kamera utomlands, i EU respektive utanför EU.
Är det någón som vet några bra sidor som säljer billiga kameror?
 
Tull och Moms tillkommer om du inte ska smuggla, vilket iofs kan funka, men risken är att du åker på både och, iaf utanför EU. Tror iofs att du borde slippa Tull inom EU, vet inte hur det är med momsen, men jag gissar på att du kan få ta den om du har otur.
 
Jag ringde tullverket

Hej! Jag ringde tullverket för att jag var inne på samma sak som dig. Inom EU kan du göra det utan några påslag. Utanför EU lägger de på tullavgift plus moms. Många kameror är lite billigare i typ England. Men sedan har man problemet med garanti, leverans mm. Inte alla företag levererar till Sverige. I USA är tex digitala systemkameror mycket billigare. När jag köpte min kamera i Sverige kostade den 15 000 och i Usa Kostade den då 9000.

Hoppas att jag var till hjälp.

Mvh

/Tobbe
 
Hej tobbe!

Hej Tobbe!

Köpte du din kamera över nätet eller i Usa?
Hur funkar det om man köper över nätet?
Lägger stället där man handlar från på moms och avgifter och i så fall efter vilket lands avgifter går de efter?

Många frågetecken som du ser.
 
Jag tror inte att de lägger på några andra avgifter en frakt. Problemet är att om de gör stickprov i tullen så får man betala moms plus tullavgift plus straffavgift (har hännt mig ) Jag rekommenderar att du kontrollerar noga var du köper din kamera eftersom många speciellt amerikanska företag blåser en. Kolla in eopinions.com (vet ej om jag stavat rätt) där kan man se vad folk tycker om de olika butikerna.

Mvh

/Tobbe
 
För handel inom EU betalar du exportlandets moms ex England 7,5% + frakt men slipper tull här i Sverige. Utanför EU läggs moms, tull och administrativa avgifter på. Det finns MASSOR med forumdiskussioner här på FS som behandlar frågan då den kommer upp ett par gånger i veckan ungefär, så jag rekommenderar att du kollar upp de diskussionerna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.