ANNONS
Annons

Köpa Kamera ifrån Usa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag spinner vidare här i tråden..

Tydligen får man betala 25 % moms även på begagnad utrutstning, men hur värderas den? Hur vet tullverket hur mycket den begagnade utrustningen är värd? Om man får bestämma det själv..

/Jonas

barret skrev:
Jo, det är ju en klockren lösning. Kan jag skicka en shoppinglista....?? ;-)

Håhå, jag gillar det där med en klockren lösning :)

Jovisst kan du skicka en shoppinglista. Men då måste du hälsa på mig och mina föräldrar i Laos för att få dina grejer :D

Re: Sorry

Jag har fått svar från dem. De kan skicka till hotell men det är knöligt... SÅ det känns inte som ett alternativ (risken är stor att paketet inte hinner komma fram i tid samt att jag inte har tid att fixa allt extra som behövs)

In reference to your e-mail regarding your above order, please be advised that due to the recent increase in credit card fraudulent orders our insurance company implemented certain security procedures.

Since a large amount of these fraudulent credit card orders were shipped to hotels, we no longer ship to hotels unless the order is prepaid via bank cheque or wire transfer (via Phone, fax or eMail - not via our website).

To pay with Money Wire; Please eMail your order (cannot be done
online) to our Order Department; Please click on the following URL:
http://www.bhphotovideo.com/email.html For the appropriate email address.

After you receive your order number, you can wire the funds to:

mares skrev:
sökte lite på sidan... B&H verkar inte va så sugna på att skicka till Hotell.. tyvärr. :-(..

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16113&highlight=B&H+and+hotell

Nu har jag grävt lite mer...

Och sådvida du inte köper från någon av postorderfirmorna (B&H, Adorama m.fl) så är det svårt att göra någon affär.

Jag ska till Fresno och den enda butik där som jag hittar med prislistan on-line är Ritz Photo. Priserna är högre och sedan så tillkommer 8% sales tax. Det blir billigare att köpa i Sverige!

Att ordna med inköp från B&H till hotell är för krånligt...

Så det verkar bara vara skit med min resa och möjligheten att göra ett klipp!

Blä!

--jalle

Själv köpare från USA

Köpte Nikon D100 med mina två objektiv för 15.000 kronor från USA. När jag köpte dessa så kostade samma paket 31.000 kronor på cyberphoto.se

Halva priset! Jag är mycket nöjd. Men om du köper, se till att även köpa en världstäckande garanti. Då kan du även vända dig till en försäljare här i Sverige om något skule förstöras.

JKE skrev:
Jag spinner vidare här i tråden..

Tydligen får man betala 25 % moms även på begagnad utrutstning, men hur värderas den? Hur vet tullverket hur mycket den begagnade utrustningen är värd? Om man får bestämma det själv..

/Jonas

Momsen beräknas på det värdet som paketet är försäkrat för + frakten för denna. Givetvis finns det möjlighet att skriva ner värdet på denna försäkring men då riskerar man både att inte få någon ersättning om paketet kommer bort samt att tullen ändå i ett stickprov öppnar det och då inser att värdet är större. Hur de nu gör det sistnämnda har jag ingen aning om men jag har själv råkat ut för att få ett paketet öppnat även om värdet stog angivet.

// Mats

Brosan var i usa nyligen och pluggade och
bodde ihop med två svenskar som nästintill
livnärde sig på att sälja kikarskikten och
gps:er på blocket som dom skickade hem som
"gåvor" utan kartong o böcker, det skickade dom senare,
(brosan köpte en garmi gps för 4700, den kostade
12000 hemma)

Någon som vet vart gränsen går för "gåva"

Får ibland paket från Australien och därifrån gäller det 500:- för gåvor. Allt över det får man betala tull/moms på. Råkade ut för det när tullen läste ett slarvigt skrivet 18.5$ som 185$.

Senast ändrad:
borde man inte kunna fjeka ett kvitto o skicka med? tull borde väl inte kunna se skillnad på ett objektiv för 500 o ett för 4tusen?

Ehhh Jag ser inte rikitgt problemet med att handla per postorder från en bra firma (som B&H). Oavsett vart du ska ha paketet så kan du få det dit inom en eller två dagar utan större kostnad. Jag har själv köpt grejor hos B&H för ett par hundra tusen och aldrig haft problem. Jag har oftast köpt direkt i butiken men även skickat till flera andra ställen. Det är inga som helst problem att skicka till hotell, bekanta eller till annan address än din hemaddress. Trots att jag just nu bor i Sverige (ibland känns det som tyvärr) efter 15 år i USA vägrar jag betala dyra Sverigepriser när det gäller lite större grejor. Har det senaste året skickat kameror, Ipod's, data grejor, Grejor från Ebay, etc. till bekanta eller släktingar i USA som sedan kommit hit på någon resa. Det fungerar alldeles utmärkt. Tull kan du totalt glömma. Chansen att bli stoppad är mindre än att träffa Bin Laden i VIP rummet på Spybar.

Det finns dock ett par saker som förenklar det hela. Om du som jag har kreditkort från USA så kan du för säkerhets skull ringa AMEX (eller annat bolag) och lägga till den address dit du vill skicka grejorna. Det tar ca 24 timmar för det hela att uppdatera och du kan själv välja hur länge den extra adressen ska gälla. Det är dock få företag som verkligen bryr sig om detta, B&H har inga problem med att skicka till andra adresser än din hemadress.
Eftersom Sverige och svenskar lever 10 år bakåt i tiden när det gäller att handla online och att använda kreditkort så kan det vara lite knepigare härifrån. Oftast vill företaget att du faxar in en kopia av kreditkortet/betalkortet samt pass/ID. Speciellt om man är så otroligt korkad att man använder ett betalkort. Men detta är väl inget större problem att göra? Speciellt eftersom du oftast spara många tusen kronor. För dom som inte vet (dom allra flesta verkar det som) så är det inte smart att använda ditt betalkort till andra saker än att ta ut pengar. Ett betalkort ger inte den säkerthet som kreditkort gör om ditt nummer skulle hamna i fel händer. Jag menar inte att själva internethandeln på något vis är osäker (128 bitars triple DES knäcker endast NSA) men när andra människor ser ditt nummer på företaget kan det i sällsynta fall leda till problem. Låt oss säga att någon använder ditt betalkort för att köpa grejor för 30000 sek. Du kan då få stora problem med att få igen dom pengarna. Använder du däremot ett kreditkort ringer du ett samtal, förklarar vad som hänt och du kan kan glömma det hela utan at betala en spänn. Numret kan ju förresten någon lika gärna stjäla när du är på restaurang eller handlar på ICA. Sedan säljs numret vidare till någon som gör en kopia av kortet och sedan börjar handlandet. Förutom detta finns det en rad andra fördelar som sparar dig en massa pengar, speciellt när du är ute och reser. Dom som säger att kreditkort är dyra och har höga räntor har inte fattat poängen. Man betalar naturligtvis av hela beloppen nästa månad vilket innebär noll i räntekostnad samt gratis "lån" en månad. Man kan dessutom få dom allra flesta kort gratis. Nog om detta.

Om någon ska skcika hit saker ska man se till att dom skriver ett vanligt namn som avsändare samt skriver "gift" på paketet. Det går dock inte att skicka via UPS eller Fedex om grejorna inte är nya (i alla fall senast jag kollade) utan det måste skickas via USPS. Man kan naturligtvis teckna försäkring på grejorna men det är nog bäst att inte handla för mega belopp för att inte väcka uppmärksamhet hos tullen. Öppnar dom grejorna ska dom självklart inte heller ligga i en oöppnad kartong men man kan ju vara lite kreativ. Är det begagnade grejor har tullen naturligtvis ingen aning om vad det är värt. Enda nackdelen kan vara att ditt paket tappas bort och du ej har fösäkrat det. En kompis skickade över en massa grejor från Ebay för ett par månader sedan via USPS och det tappades bort otroligt nog. Men det vara försäkrat så inga problem med detta förutom att man måste fylla i lite papper.

Ska du handla i Sverige och ta bort momsen kan du inte vara bosatt i Sverige. DVS om du köper en Rolex för 100 000 och sedan åker på semester till USA kan du inte dra av momsen. Har du greencard i USA går det bra eller naturligtvis är formellt bosatt i ett annat land.

Lycka till

H

Då sitter du med skägget i brevlådan om paketet kommer bort och du vill ha ersättning av speditören. Misstänker att paketet med stor sannolikhet kommer igenom men om det är värt den större risken är väl upp till var och en.

// Mats

t-quick skrev:
borde man inte kunna fjeka ett kvitto o skicka med? tull borde väl inte kunna se skillnad på ett objektiv för 500 o ett för 4tusen?

Du har inte höga tankar om tullen du...
En minut framför en dator och de har aktuellt pris/värde för vilken vara som helst i princip, och då letar de inte efter billigaste pris, som du förmodligen lagt ner stor möda på, utan du får betala tull/moms för ett "normalvärde".

Jag gjorde precis mitt första köp från USA. Beställde två fasta objektiv. Här i Sverige skulle det ha kostat 8-9000, på B&H får jag betala 6100skr inklusive frakt + moms. Jag beställde tisdag morgon och de knackade på min dörr torsdag morgon :D, synd bara att jag inte var hemma. De levererar till jobbet imorgon istället, vilket jag själv får skylla mig.
Inte nog med att det är billigare att beställa från USA, man får grejorna snabbare än om man beställer i Sverige. Aldrig att jag handlar mer i Sverige, om dessa prisskillnader kvartstår.

Vem tar hand om pengarna?

Vem tar hand om den stora prisskillnaden mellan USA och Sverige?
Är det Nikon Svenska AB?
Sveriges fotohandlare?
Vi har alltså fruktansvärda överpriser på fotoutrustning i Sverige.

Jag köpte ett Nikkor AF-S 24-85/3,5-4,5 från USA för motsvarande 2500:-, INKLUSIVE frakt inom USA till en släkting och frakt från släktingen till Sverige. I Sverige kostar objektivet från 5700:- upp till 6000:-. Utan frakt. Helt otroligt!

Vem stjäl pengarna?

Farbror staten tar 25% rent i moms.
Sen ska också farbror staten ha del av pengarna som dom anställda betalas med, hyrsintäkter från lokalen, importkostnader beskattas också migveterligen, sen beskattas ju vinsten butiken gör.

Sen är det nog en högre distrubutionskostnad/pryl då svenska marknaden är klart mycket mindre.

Och jag gissar på att den sammanlagda summan av allt detta är det som äter upp skillnaden.

Gåvor från utifrån EU

Men kan man inte, om man nu känner någon i USA, beställa hem till dom. Sedan skickar dom över det hit till Sverige och skriver att det är en gåva värd under så mycket som man får skicka som gåva (om det nu finns något bestämt värde för det).

Skulle inte det funka?!?

Tills tullen öppnar det, eller om det händer något med paketet, Men det var ju värdelöst så ersättning är ju bara att glömma.

Men rent teoretiskt skulle det funka. Och man får ju förutsätta att det inte händer något med paketet. Vilket det i praktiken inte gör med det flesta paket. Så då har vi löst problemet med att behöva betala dyr skatt i Sverige då eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar