Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Landgren

Avslutat medlemskap
Jag åker till i USA framåt vårkanten och jag är så jäkla sugen på en d300. Ser på http://www.bhphotovideo.com/c/product/518489-REG/Nikon_25432_D300_SLR_Digital_Camera.html
att en sådan kostar $1800 det är ungefär 12000 kr med dagens valutakurs. Jag spara alltså 3000 kr.
Men sedan tillkommer det väl nån skatt?
Och hur är det med garantin?
Jag tror att jag läst nånstans att den bara gäller i USA. Är det så?
Tacksam för synpunkter från någon med egen erfarenhet.
 
Jag har för mig att man får skatta 30% av värdet när du tar in varan i Sverige. (Är inte helt säker på detta!)

Gällande garantin så ger B&H photo bara amerikansk sådan, alltså ingen internationell garanti, så var det när jag hörde med dom för ett par veckor sedan. Så ja, du får skicka den till Amerika om du vill få den reparerad mot garantin.

/Sebb
 
Har dålig koll på garantin, men du kan ju köpa till en MACK-warranty om jag fattat rätt.
På priset tillkommer drygt 8% sales tax om du handlar över disk.

/Arne
 
För att slippa tullskatten kan du ta med dig ett minnes kort med bilder hemmifrån och säga att du köpte den hemma, jag tror det ska funka men rätta mig om jag har fel!

/Tim
 
Packa upp kameran innan du åker hem, häng den över axeln och gå genom tullen. Dom orkar inte bry sig ens, tro mig... Dom prioriterar drogsmuggling före kamerasmuggling för privat bruk :p

Kommer du däremot med ett par fullproppade B&H photokassar med grejer i kartong kanske dom höjer på ögonbrynen. Förutsatt att någon tulltjästeman är på plats över huvud taget.
 
Om du ska inhandla den över disk i NYC så tillkommer lokal skatt (liknande vår moms). Vet inte exakt vad den är men nånstans mellan 5 och 15%.

Du slipper så vitt jag vet skatten om du beställer kameran på postorder från en annan stat.

/David
 
OM du vill vet ännu mer kan du söka lite i forumet. Det finns hur mycket som helst om B&H. Du kan också kolla på Adorama. De brukar ha lite lägre priser än B&H.
Oliver
 
Helt rätt tid

Det är ju nu det är helt rätt tid att handla i USA när dollarn är så låg.
En kollega till mig var där förra veckan. Han köpte en SB 600 blixt till mig.
Kostade 200 dollar, motsvarar 1300kr med dagens kurs.

Halva priset mot hemma. visst knöligt med garanti och så, men det är ju värt det för det priset. Här får man ju inte tag på en beggad där garantin gått ut för under 1600kr.

Vad gäller tullen så är ju chansen att bli kollad totalt underlägsen. Har man dessutom plockat upp den och skickat kartongen med posten så är det ju helt kört för dem i tullen.

Skulle ju aldrig orka kolla upp det. Så det är bara att köpa D300.an
 
Angående tull

Hej

Ett tips,släng kartonger och annat du inte behöver i USA. Posta sen hem alla kvitton så att du inte har dem i plånboken om tullen kollar dig. Jag brukar göra så när jag handlat något i USA eller japan. Har aldrig blivit kollad men viktigt är att inte ha kvitto i plånboken (eller någon annanstans) för då tar de dig och då åker du påp moms mm.

Hälsningar

/HYB
 
Helt rätt, glömde skriva det!

Men varför slänga kartongerna. Posta dem också, ökar andrahandsvärdet i Sverige!
 
16610 !!!

Räknade för skoj skull ut vad jag skulle tjäna på att plocka hem ett drömpaket i USA.
Nu ska jag tyvärr inte dit, men ändå :)

Detta är räknat på en kurs på 6.5

1st D300
1st 17-55mm f/2.8
1st 70-200mm f/2.8 VR

För detta skulle man i USA få ge 30.875kr
http://www.bhphotovideo.com

På scandinavianphoto skulle man istället få ge
47.485kr

Skillnaden är otroliga 16.610 spänn!
Det är helt sjukt att skillnaden får vara så stor.

Man får ju en härlig semester i USA dessutom för samma pris som man köper för i Sverige.
 
Re: 16610 !!!

Skillnaden är otroliga 16.610 spänn!
Det är helt sjukt att skillnaden får vara så stor.

Man får ju en härlig semester i USA dessutom för samma pris som man köper för i Sverige.

Det allra bästa är att man spar mer pengar ju mer man köper för!! Det innebär fler att man får mer pengar över till fler inköpsresor, eller är det något jag missat ;-)
 
Ja, man sparar enorma summor, speciellt om man har en normal lön. Jag köpte (fick) ett beggat 12-24DX och ett nytt SB-800 idag. Jag hade kunnat åka över till NY och hämtat dessa och fått flygbiljetten gratis. (nytt objektiv såklart)

Åt andra sidan, vart vänder man sig när alla handlare i Sverige försvinner? Allt kan inte importeras från utlandet, eller hur? Vem hjälper en när den nya D300 fokuserar åt helvete med alla gluggar? Ska allt över till usa på justering då, eller ska man ta och flyga dit?

För inte så länge sen låg dollarn i 11kr, inte lika lockande, eller hur?
 
Om inte canon, nikon eller pentax har världsgaranti på kamerahusen finns det då något tips på hur man löser detta. Har tänkt att resa till USA o blir kanske sugen på att handla billigt.....
Det låter ju jobbigt att behöva skicka tillbaks kameran om det strular.
 
Du får tex Canons 500/4 för 35000kr i new york! priset på cyberphoto är 62000kr!!!
Helt sjukt stor skillnad!
 
Har inte läst något svar i denna diskussion och tänker uttala mig om Garantin,
Köper du Nikon så erbjuder dem en "världenruntgaranti". Du kan lämna in den till Nikon i sverige så löser dem det om jag minns rätt. Var påväg att köpa en D80 i USA och hörde runt lite när jag hörde detta.
 
2L8 skrev:
Du får tex Canons 500/4 för 35000kr i new york! priset på cyberphoto är 62000kr!!!
Helt sjukt stor skillnad!

Har kikat på precis samma sak, på tex Scandinavianphoto tar dom ju 66 för det å på B&H 34,5 är ju inte långt borta från dubbla priset. Inte för att det är dags för mig å skaffa ngt sådant men vilken förlust affär att inte köpa det från B&H, man sparar ju 20 000 kr efter tull och moms.

Så 45000 kr mot 63k-65k, å då självklart lagligt för ett EF 500 IS.

Men skumt ändå att inte priserna höjs avsevärt på tex B&H, objektiven tillverkas ju inte direkt i USA med tanke på den låga dollarn, som ligger på 6.28 för övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.