Annons

Köpa kamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska ha otur om tullen stoppar dig. En person jag "känner" hade med sig en Imac 24" samt kamera och objektiv för för 30' när denna kom från staterna. Visst fanns det runt 5 talet tullare som stod där men dom stannade bara en person åt gången. Tror man ska ha ett visst utesende kanske för att bli misstänkt för just nakotika-smuggling.

Men visst har du otur åker du ju dit...
 
Jag kom hem från New York i mådags och
mellanlandade i London. På flygplatsen kostar D300 850 Pund. Då får man garanti på huset i sverige.
 
Tobfag skrev:
Men varför slänga kartongerna. Posta dem också, ökar andrahandsvärdet i Sverige!
Stämmer det verkligen? Varför höjer gamla kartonger andrahandsvärdet på fotoutrustning? Dessa kartonger måste man förvara nånstans om man ska spara dem. Det verkar lite hispigt.
 
ErlandH skrev:
Om man räknar med 33,5 procent så räknar man lite rättare. Plus frakt, förstås (men hur mycket den är framgår av t ex B&Hs webbsajt). Och UPS tar nån hundring i avgift.
De 33.5 procenten ska läggas på innan man lägger till frakten. Det är nämligen moms på frakten också.
 
Tomas Töråsen skrev:
Jag åker på massa extrakostnader för det där samtidigt som jag planerat utför varusmuggling. Låter inget vidare asså.

Då verkar det som att om man ändå är påväg till USA nån gång, så kan man passa på att handla där, annars är det inte värt att beställa därifrån.
Är det bättre att smuggla genom att själv bära grejorna över gränsen än att skicka dem med post?
 
Walle skrev:
Men även om du åker dit själv och handlar så blir det väl planerad varusmugling? Men om man blir "tagen" så blir det väl ändå bara så att man åker på att betala tull och moms?
Plus att smuggelgodset förmodligen blir förverkat.
 
PMD skrev:
Plus att smuggelgodset förmodligen blir förverkat.

Kan de verkligen tvinga en att betala tull+moms för att sedan förverka utrustningen? Känns mer logiskt med böter(eller annat straff)+förverkning i så fall.
 
Logiskt? Nu kommer du väl ändå med lite väl orimliga krav på en statlig myndighet och på lagstiftningen? :)

Jo, jag skulle nog gissa på böter och förverkande, men jag skulle inte bli helt överraskad om man tvingas betala tull och moms också.
 
När du lagt på alla extra avgifter å grejer så blir nog en D300 lika billig i England där du dessutom får garantin
 
Angående diskussionen om smuggelgods så undrar jag om det verkligen är så att en övernitisk tulltjänsteman kan göra något öht.

Saken är ju den att om jag går in på B&H i New York och köper mig en D300 så får ju jag betala 6% i moms.
Och har man betalat moms på något så ska man väl inte behöva göra det igen?
EU-varor är ju tullbefriande iom att man betalar moms i landet man köper det i.

Om jag har fel skulle jag gärna vilja få veta hur/varför.
Min far är nämligen i USA nu och leker med min kamera, som han har köpt där.
 
Det finns en klar skillnad: Inom EU får du ta med dig vad du vill över gränserna. Om du kommer in i EU råder begränsningar.Du får ta med dig varor till ett värde av 1700 kr utan att betala tull och moms. Om någon skickar en gåva till dig med post från USA får den vara värd högst 500 kr. Om den är värd mer får du betala tull och moms på hela beloppet.

Om du skickar med post kan du räkna med att det mesta blir kontrollerat. Om du promenerar genom tullen med grejerna i resväskan är sannolikheten minimal att du torskar. Själv knallade jag genom tullen på Arlanda för en månad sedan med nya fotoprylar för bortåt 25000kr. Det gick utmärkt.
 
Spunken skrev:
Angående diskussionen om smuggelgods så undrar jag om det verkligen är så att en övernitisk tulltjänsteman kan göra något öht.

Saken är ju den att om jag går in på B&H i New York och köper mig en D300 så får ju jag betala 6% i moms.
Och har man betalat moms på något så ska man väl inte behöva göra det igen?
EU-varor är ju tullbefriande iom att man betalar moms i landet man köper det i.
USA är ju inte med i EU så det spelar ingen roll vilka skatter du redan har betalat vid köpet i USA om du för in en vara till Sverige (eller annat EU-land). Tullfriheten gäller bara varor som köps inom EU.
 
Nu blir jag sugen på att åka till USA ock köpa en kamera ju ;) Ska nog köpa en D300 till hösten men hur jag ska ta mig till USA veti sjutton, jag får nog betala maxpris iallafall här hemma :p
 
Du behöver inte åka dit, det finns något som heter postorder. Men kolla priser i Storbritannien också -- ibland är det billigare och/eller enklare.
 
Ja det är klart ;) Lite smidigare förstås, jag kanske ska till London i sommar så jag kan ju kolla där med.
 
Spunken skrev:

Saken är ju den att om jag går in på B&H i New York och köper mig en D300 så får ju jag betala 6% i moms.
Och har man betalat moms på något så ska man väl inte behöva göra det igen?
EU-varor är ju tullbefriande iom att man betalar moms i landet man köper det i.

Med tanke på att det inte är moms (eller VAT) du betalar i New York så faller ditt resonemang (och med det följer förstås att du glatt betalar 25 % moms när du kommer hem till Sverige) ;-)
 
Spunken skrev:
[...] Saken är ju den att om jag går in på B&H i New York och köper mig en D300 så får ju jag betala 6% i moms.
Och har man betalat moms på något så ska man väl inte behöva göra det igen?
EU-varor är ju tullbefriande iom att man betalar moms i landet man köper det i. [..]
Precis som Leif påpekar är det inte moms du betalar utan en försäljningsskatt (sales tax) och den är på 8,375% i NYC. Fritaget från att betala svensk moms gäller bara om varan är köpt från ett annat EU-land och moms betalats till säljarlandet. USA är såvitt jag vet inte med i EU så därmed faller ditt resonemang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.