Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara vi svenskar som blir rövknullade då dollarn stiger. Jag minns hur en del priser på hifi skenade då dollarn steg till 11kr omkring år 2000. Men när den rasade till 7kr så blev det ingen prissänkning.

Spana in priserna nästa gång dollarn stiger till 8-9-10kr, då kommer hifi och objektiv att prishöjas igen.
 
Har pratat med svenska Nikon i precis detta ärende och garanti i Sverige kan man glömma. Det blir till att skicka prylarna tillbaka till inköpsstället i USA om de krånglar. Personligen så skulle jag inte chansa när det gäller kamerahus i t.ex D300-klassen men väl då det gäller mindre sofistikerad teknik såsom t.ex objektiv och blixtar.

Man kan ju även behöva support med en produkt där instruktionsboken innehåller över 400 sidor.
 
har själv handlat

har själv köpt grejor från usa och....sparat mycket pengar på det,jämfört med om jag handlat i sverige. så handla,och som någon skrev,du får en schyst semester.
 
Beslutet är enkelt bara man vet vad det innebär, t.ex att det tydligen kan tillkomma en lokal skatt och att garantiärenden och support inte funkar i Sverige.
Det finns dessutom två olika priser i samma butik i USA. En s.k "grey market" där garantin inte är lika förmånlig. Brukar ibland beskrivas som "imported" till skillnad från "USA" som anger det högre priset och har den bättre garantin.

Nu gäller ju garantin ändå bara ett år så visst kan man chansa och de flesta fel kanske inte kostar mer än prisskillnaden mellan USA och Sverige men man lär nog inte hamna först i reparationskön här hemma.

Risken att behöva tulla är väl minimal men bör kanske finnas med i kalkylen.

Bra beslut föregås alltid av informationsinhämtning!
 
Vad det gäller garanti så har det nämts redan men att som jag sjäv tänker lite är att om man skaffar en D3 på B&H som idag kostar ca31000:- + 8 % skatt mot att den kostar ca 47000:- i Sverige så har man råd att betala den självrisk man har på sin försäkring för kameran dvs ca 1500:- vid en ev rep. Att kameran skulle hamna sist i kön tror jag inte så mycket på för då skulle dom snabbt tappa anseende och servicegrad, vilket dom för tillfället har en hel del att samla på sig för att komma på +. Framför allt hos proffsen.
 
Om jag nu köper en Kamera i Usa så måste jag köpa till en Världsgaranti?Vad kostar en sådan?
Sen undrar jag om det skiljer mycket på kamerorna eller om det är samma?
 
Selvin skrev:
Om jag nu köper en Kamera i Usa så måste jag köpa till en Världsgaranti?Vad kostar en sådan?
Sen undrar jag om det skiljer mycket på kamerorna eller om det är samma?

Kommer precis från NYC och handlade lite godis på B&H...

Sök på "SAGEMAX" på deras site så får du info om deras garantipaket.

/Anders
 
Om jag får sommarjobb till sommaren så funderar jag på att införskaffa ett nytt objektiv, det som går in tankarna då är ett Canon EF 70-200L f/4.0 IS USM. Om dollarn forstätter vara låg så kommer det nog bli att beställa fråm USA då ifrån B&H Photo och om pengarna räcker till blir det nog också en 1.4x teleconverter. Men om det blir köp från B&H vill man ju gärna veta hur mycket det kommer till när det gäller frakt och tull... någon som vet?

Mvh Simon!
 
Allemyr skrev:
Räkna med gånger 31,5 procent, på objektivet inklusive frakten.
Om man räknar med 33,5 procent så räknar man lite rättare. Plus frakt, förstås (men hur mycket den är framgår av t ex B&Hs webbsajt). Och UPS tar nån hundring i avgift.
 
Ett argument mot att köpa i USA som jag verkligen inte kan förstå hur mycket jag än försöker är att det skulle vara krångligare att skicka prylarna hit på garantireparation, jämfört med att skicka inom sverige. Man skriver en annan address på paketet. Det är lite dyrare, visst, men krångligare? Vad är det som är krångligare? Fast det är klart, behärskar man inte engelska fullt ut så kan det ju vara lite knepigt med kontakten som måste ske innan man skickar grejerna, det kan jag ju förstå. Men isf kan man väl be en vän tolka? :)

Har själv inhandlat största delen av min utrustning i USA. Har aldrig råkat ut för tullen (har alltid köpt prylar på postorder från BH till Miami, och tagit med mig grejerna själv, eller bett någon bekant ta med dem på flyget). Jag har aldrig behövt utnyttja garantin på någon av mina pryttlar jag äger och har ägt.

Jag har något vagt minne av att någon har sagt att canon har världsgaranti på sina gluggar, men inte på husen (oavsett vart man köpt dem), eller om det var tvärt om? Eller ingetdera, kan minnas fullkomligt fel, eller blivit felinformerad :)
 
jo, nu så försöker jag komma på någon bekant som ska åka dit och kan köpa åt míg.

Ja canon har världsgaranti på alla sina gluggar, men resten av deras prylar är jag inte säker på t.ex. blixtrar osv.
 
Walle skrev:
Ett argument mot att köpa i USA som jag verkligen inte kan förstå hur mycket jag än försöker är att det skulle vara krångligare att skicka prylarna hit på garantireparation, jämfört med att skicka inom sverige. Man skriver en annan address på paketet. Det är lite dyrare, visst, men krångligare? Vad är det som är krångligare? Fast det är klart, behärskar man inte engelska fullt ut så kan det ju vara lite knepigt med kontakten som måste ske innan man skickar grejerna, det kan jag ju förstå. Men isf kan man väl be en vän tolka? :)

Har själv inhandlat största delen av min utrustning i USA. Har aldrig råkat ut för tullen (har alltid köpt prylar på postorder från BH till Miami, och tagit med mig grejerna själv, eller bett någon bekant ta med dem på flyget). Jag har aldrig behövt utnyttja garantin på någon av mina pryttlar jag äger och har ägt.

Jag har något vagt minne av att någon har sagt att canon har världsgaranti på sina gluggar, men inte på husen (oavsett vart man köpt dem), eller om det var tvärt om? Eller ingetdera, kan minnas fullkomligt fel, eller blivit felinformerad :)


När prylen är lagad och skickas tillbaka till Sverige så kommer den förtullas med tull och moms. Aldeles oavsett om det redan gjorts en gång tidigare. Däri ligger problemet.
Lösningen är att man måste tulldeklarera prylen på vägen ut som tillfällig export så att den erkänns som befintlig svensk vid importen sedan.
Det fungerar kanske inte så bra om man har smugglat in prylen.
 
Du kan nedgradera värdet på kameran så du slipper tull och moms. Vi gör det hela tiden i mitt arbete, alltså nedgraderar föremål som kostar 10 000 tals dollar till 100 sådana. Problemet som dyker upp är att du bara får ersättning för summan du angivit om den skadas eller försvinner i frakten. Men är kameran trasig är den ju värdelös iaf. Finns ingen anleding till att det skulle fungera med tillfälligt exporttillstånd.

Om någon har skickat kamerautrustning till USA för reperation får ni gärna berätta mer.
 
eon skrev:
När prylen är lagad och skickas tillbaka till Sverige så kommer den förtullas med tull och moms. Aldeles oavsett om det redan gjorts en gång tidigare. Däri ligger problemet.
Lösningen är att man måste tulldeklarera prylen på vägen ut som tillfällig export så att den erkänns som befintlig svensk vid importen sedan.
Det fungerar kanske inte så bra om man har smugglat in prylen.

Oj, är det så?! Ja då förstår jag anledningen till krånglet!!

För mig är det som tur är inget problem, eftersom min far bor deltid i Miami, och jag har väldigt många bekanta som åker fram och tillbaka.

Det är inte säkert att verkstaden går med på att skriva ner värdet när de ska skicka tillbaka kameran, och även om de gör det så är den ju inte värdelös...
 
Hej på er!

Jag har precis kommit hem från USA där följande fotogrejer inhandlades:

Nikon 50 1,8 + UV-filter 963 kronor (Cyberphoto: 1295 endast för linsen)

Nikon SB-600 + Omnibonce 1610 kronor (Cyberphoto: 2560 endast för blixten)

Sammanlagt: USA: 2573 kronor Sverige:3855 kronor

Känns som en bra deal. Genom tullen var det lungt med grejerna i handbaget. Jag var dock på den säkra sidan och hade satt i batterier i blixten och satt på UV-filtret på linsen för att det skulle se använt ut, men jag blev aldrig kontrollerad.

Grejerna inhandlades på Bel Air Camera & Video i LA, som hade en mkt trevlig personal och bra service!
 
Låter bra det... Jag åker över till staterna och handlar kamera, några objektiv samt en 24" Imac på måndag. Det enda som kan göra liver surt för mig är just tullaren :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.