Tomas Töråsen skrev:
Jag åker på massa extrakostnader för det där samtidigt som jag planerat utför varusmuggling. Låter inget vidare asså.
Då verkar det som att om man ändå är påväg till USA nån gång, så kan man passa på att handla där, annars är det inte värt att beställa därifrån.
Jag som hade hoppats beställa en 70-200 VR därifrån snart. Attans.
Japp
Det var ett rent svar på din fråga bara
Men även om du åker dit själv och handlar så blir det väl planerad varusmugling? Men om man blir "tagen" så blir det väl ändå bara så att man åker på att betala tull och moms?
Allmän fundering, altså inte ett svar till dig, Thomas:
Är det någon som vet ifall tullen i sverige någonsinn har tagit en privatperson som har "smugglat" in en kamera/objektiv för eget bruk? Personligen tror jag att de inte bryr sig speciellt mycket om sånt. Kommer man med 15 nya objektiv i kartonger så är det ju solklart, men om man kommer med en inköpt kamerautrustning där det är solklart att man kar köpt den för eget bruk..jag tvivlar starkt på att de ens ids bry sig om det. Men det är som sagt bara en fundering
Har någon information som motbevisar det så är jag mycket intresserad av att få veta det
Ett "smuggeltips" för övrigt (OBS: detta är "tips" är helt och hållet humoristiskt menat, och jag stöder ej att ni smugglar. Ej heller kan ni hålla mig ansvarig för eventuell förlust ifall ni skulle få för er att följa detta "tips") för er som kommer till arlanda med nervositet för att tullen ska "ta er" med er nyinköpta svindyra kamerautrustning, som ni inte har kalkylerat med tull och moms på: köp två liter sprit med er. Gå upp till tullarna (om de ens är där) och säg: Jag har ett problem..jag har för mycket sprit med mig, och så visar ni upp era två flaskor..
På sin höjd får ni betala tull och moms för den överskjutande mängden, eller i allra värsta fall blir ni av med ena flaskan. Tullarna kommer inte ha en tanke på att ni har en ny kamerautrustning i väskan.
OBS OBS OBS: Detta är humoristiskt menat! Jag VET inte om det är så! Det är baserat på historien om norrmannen som varje dag kom från sverige till gränsen med en hink sand på pakethållaren. Tullarna frågade vad han hade i hinken. "Sand" var svaret. Tullarna kände igenom hinken och konstaterade att det bara var sand. Varsågod att passera, det är ingen tull på sand. Vad de inte tänkte på var att det var cycklarna han smugglade