Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
LIH skrev:
Låter bra det... Jag åker över till staterna och handlar kamera, några objektiv samt en 24" Imac på måndag. Det enda som kan göra liver surt för mig är just tullaren :)

Vart åker du? :)

Ingen som kommer till Miami? Jag bjuder på fika! ;)
 
LIH skrev:
Du kan nedgradera värdet på kameran så du slipper tull och moms. Vi gör det hela tiden i mitt arbete, alltså nedgraderar föremål som kostar 10 000 tals dollar till 100 sådana. Problemet som dyker upp är att du bara får ersättning för summan du angivit om den skadas eller försvinner i frakten. Men är kameran trasig är den ju värdelös iaf. Finns ingen anleding till att det skulle fungera med tillfälligt exporttillstånd.

Om någon har skickat kamerautrustning till USA för reperation får ni gärna berätta mer.
Du begår alltså varusmugglingsbrott varje dag på jobbet? Märklig firma du jobbar på. Akta så inte tullen får reda på er verksamhet, de lär bli väääldigt intresserade...

För det andra är väl en trasig kamera knappast värdelös så tillvida den inte är totalkraschad? Och varför skulle det inte fungera med ett exporttillstånd bara för att kameran är trasig?

För det tredje förstår jag inte hur så många fortfarande efter 1000-tals trådar i ämnet här på Fotosidan inte har fattat att Canon och Nikon har kontinentgaranti på kamerahus och världsgaranti på objektiv och tillbehör så länge man inte köper gråimporterade varor. Punkt. Inga men. Punkt.
 
Bokeh skrev:
Jag också, men vi är nog i minoritet :)

/kent

Det är vi nog garanterat ;) Fast jag vet inte om jag behöver bry mig så mycket om garantin på mina analoga kameror. Jag vet iofs inte vad Hasselblad har för garanti på sina kamerahus, men även om de hade 10 års garanti så gick min garanti ut 1976 ;) Ännu värre med mina Zeiss Ikon'er ;)
 
För er som handlat på BH. Jag köpet nyligen en glugg därifrån. Jäkla billigt nu med valutakursen o allt. Valde att skicka det som gift, men jag fick betala tullavgift och moms på grejerna ändå, så jag antar att dom måste kollat det. Det hela slutade med att jag totalt tjänade 75 kr på hela affären. Då hade man ju kunnat beställt från sverige ändå.

Finns det några smartare sätt att handla från USA, förutom att åka dit själv?
 
Tomas Töråsen skrev:
För er som handlat på BH. Jag köpet nyligen en glugg därifrån. Jäkla billigt nu med valutakursen o allt. Valde att skicka det som gift, men jag fick betala tullavgift och moms på grejerna ändå, så jag antar att dom måste kollat det. Det hela slutade med att jag totalt tjänade 75 kr på hela affären. Då hade man ju kunnat beställt från sverige ändå.

Finns det några smartare sätt att handla från USA, förutom att åka dit själv?

Det finns tjänster, där man får sin "egen" amerikanska "brevlåda". Man beställer de grejer man vill ha dit, och de läggs i en låda. När man har beställt allt man vill ha så packeterar dom lådan och skickar, med din egenskrivna varudeklaration på. myus.com är en sådan tjänst. De tar bra betalt dock (speciellt för frakten! Man ska inte lura sig på priserna på förstasidan), så man måste nog handla rätt dyra prylar för att det ska löna sig.
 
Emil-G skrev:
Du begår alltså varusmugglingsbrott varje dag på jobbet? Märklig firma du jobbar på. Akta så inte tullen får reda på er verksamhet, de lär bli väääldigt intresserade...

Jag jobbar för ett av dom större flygbolagen i Europa. Inga konstigheter, vi skeppar grejjor för flera 100 000 på detta sätt till ställen där tullen är ett problem... Kommer inte reservdelarna fram i tid kostar det flera 100 000 i cancelerade flygningar. Bara att välja.

Inget är kostigt i den branchen utan det är så det funkar tro det lr ej. Men som sagt det kanske är lättare att värdera en Canon 40D än en bit aluminium???
 
Walle skrev:
Det finns tjänster, där man får sin "egen" amerikanska "brevlåda". Man beställer de grejer man vill ha dit, och de läggs i en låda. När man har beställt allt man vill ha så packeterar dom lådan och skickar, med din egenskrivna varudeklaration på. myus.com är en sådan tjänst. De tar bra betalt dock (speciellt för frakten! Man ska inte lura sig på priserna på förstasidan), så man måste nog handla rätt dyra prylar för att det ska löna sig.

Jag åker på massa extrakostnader för det där samtidigt som jag planerat utför varusmuggling. Låter inget vidare asså.

Då verkar det som att om man ändå är påväg till USA nån gång, så kan man passa på att handla där, annars är det inte värt att beställa därifrån.

Jag som hade hoppats beställa en 70-200 VR därifrån snart. Attans. :p
 
LIH skrev:
Jag jobbar för ett av dom större flygbolagen i Europa. Inga konstigheter, vi skeppar grejjor för flera 100 000 på detta sätt till ställen där tullen är ett problem... Kommer inte reservdelarna fram i tid kostar det flera 100 000 i cancelerade flygningar. Bara att välja.

Inget är kostigt i den branchen utan det är så det funkar tro det lr ej. Men som sagt det kanske är lättare att värdera en Canon 40D än en bit aluminium???

Hmm, reservdelar inom egna företaget skickas väl som "no comercial value" och för att säkerställa att det kommer fram så kör ni väl AOG?
Iofs har jag inte skickat något under de senaste åren, men tidigare skickade och fick jag reservdelar och annat kors o tvärs i världen utan större problem.
Före EU-tiden var ju ATA-carnet lite pyssligt och de länder som kräver liknande kan ju försinka leverans någon halvdag.
Att riskera att tullen helt enkelt beslagtar en felaktigt deklarerad försändelse verkar vara skadligare för ditt företag, särkilt med tanke på nästa försändelse.
 
Tomas Töråsen skrev:
För er som handlat på BH. Jag köpet nyligen en glugg därifrån. Jäkla billigt nu med valutakursen o allt. Valde att skicka det som gift, men jag fick betala tullavgift och moms på grejerna ändå, så jag antar att dom måste kollat det. Det hela slutade med att jag totalt tjänade 75 kr på hela affären. Då hade man ju kunnat beställt från sverige ändå.

Finns det några smartare sätt att handla från USA, förutom att åka dit själv?
Att paketet märks som gåva är ingen garanti för att slippa tull och moms men fribeloppet är lite högre, varor med ett värde upp till 500kr kan skickas momsfritt. Tulldeklarationen och fraktsedeln är det som avgör hur mycket du får betala till farbror staten.

Normalt sett blir förtjänsten större ju dyrare grejer man köper, du tjänar procentuellt mer på ett 600/4 än på ett 18-55.
 
Intressant läsning...skrivit av folk med erfarenhet. Vistas själv i USA minst 1 gång/år...varit sugen på att köpa kamera...
och olika objektiv o dyl, men dragit-mig för
detta beroende på garantier osv...
men svider lite nu när dollarn är så låg.
Har varit uppe i runt 11 några gånger.
Okej en Holga plockade jag med mig. ;-)
Tack för info i alla fall!
hälsn/Ulla
 
Emil-G skrev:

...För det tredje förstår jag inte hur så många fortfarande efter 1000-tals trådar i ämnet här på Fotosidan inte har fattat att Canon och Nikon har kontinentgaranti på kamerahus och världsgaranti på objektiv och tillbehör så länge man inte köper gråimporterade varor. Punkt. Inga men. Punkt.

Jag är nog en av dessa som fortfarande inte fattat...
För hus och objektiv har jag förstått vad som gäller. Visste inte att det var världsgaranti även på tillbehör. Är sugen på att köpa en canonblixt, det är alltså världsgaranti på dom? Kan någon bekräfta detta, gärna med en länk.
 
Berör ämnet en aning...

Artikel i DN Ekonomi idag 6:e april
(om inte någon nämnt det redan i tråden)

Det är en viss skillnad på att köpa ett Nikon D300 kamerahus i USA och i Sverige!

I USA (preferredphoto) 8283:-
Sverige (hos Expert) 15690:-

Men då måste man åka till USA för att handla!

Men i stort så sa man i DN att vi har ganska höga Nikon-priser i Sverige.
 
OBS OBS - stället som DN-artikeln olyckligt tipsar om (preferredphoto.com) är en ren lurendrejerifirma. Man får köpa kameran billigt - men bara om man också låter sig övertalas att köpa extra minneskort, batteri osv för $100 styck.. kort sagt: det blir inte billigare än på välkända ställen som B&H och Adorama, där D300 kostar ~10700.

Bluffaktiviteterna görs under en rad namn och finns väldokumenterade på t.ex. http://www.resellerratings.com/store/Broadway_Photo
 
Tomas Töråsen skrev:
Jag åker på massa extrakostnader för det där samtidigt som jag planerat utför varusmuggling. Låter inget vidare asså.

Då verkar det som att om man ändå är påväg till USA nån gång, så kan man passa på att handla där, annars är det inte värt att beställa därifrån.

Jag som hade hoppats beställa en 70-200 VR därifrån snart. Attans. :p

Japp :) Det var ett rent svar på din fråga bara :)
Men även om du åker dit själv och handlar så blir det väl planerad varusmugling? Men om man blir "tagen" så blir det väl ändå bara så att man åker på att betala tull och moms?

Allmän fundering, altså inte ett svar till dig, Thomas:

Är det någon som vet ifall tullen i sverige någonsinn har tagit en privatperson som har "smugglat" in en kamera/objektiv för eget bruk? Personligen tror jag att de inte bryr sig speciellt mycket om sånt. Kommer man med 15 nya objektiv i kartonger så är det ju solklart, men om man kommer med en inköpt kamerautrustning där det är solklart att man kar köpt den för eget bruk..jag tvivlar starkt på att de ens ids bry sig om det. Men det är som sagt bara en fundering :) Har någon information som motbevisar det så är jag mycket intresserad av att få veta det :)

Ett "smuggeltips" för övrigt (OBS: detta är "tips" är helt och hållet humoristiskt menat, och jag stöder ej att ni smugglar. Ej heller kan ni hålla mig ansvarig för eventuell förlust ifall ni skulle få för er att följa detta "tips") för er som kommer till arlanda med nervositet för att tullen ska "ta er" med er nyinköpta svindyra kamerautrustning, som ni inte har kalkylerat med tull och moms på: köp två liter sprit med er. Gå upp till tullarna (om de ens är där) och säg: Jag har ett problem..jag har för mycket sprit med mig, och så visar ni upp era två flaskor.. ;) På sin höjd får ni betala tull och moms för den överskjutande mängden, eller i allra värsta fall blir ni av med ena flaskan. Tullarna kommer inte ha en tanke på att ni har en ny kamerautrustning i väskan. ;) OBS OBS OBS: Detta är humoristiskt menat! Jag VET inte om det är så! Det är baserat på historien om norrmannen som varje dag kom från sverige till gränsen med en hink sand på pakethållaren. Tullarna frågade vad han hade i hinken. "Sand" var svaret. Tullarna kände igenom hinken och konstaterade att det bara var sand. Varsågod att passera, det är ingen tull på sand. Vad de inte tänkte på var att det var cycklarna han smugglade ;)
 
Hej,

är det någon som har erfarenhet att handla från "butiken" Enterprisephoto i USA. De verkar har genomgående låga priser och nöjda kunder, en kombination som ofta inte går ihop (man är lite misstänksam).

Tänkte eventuellt köpa 5D tillsammans med batterigrepp och gluggen 16-35/2,8L vilket innebär att man kan spara en hel del om man skall besöka USA jämfört med att handla i Sverige.

Tacksam för svar

http://www.enterprisephoto.com
 
Vid googlande efter Enterprisephoto är fjärde träffen en forumtråd titulerad "EnterprisePhoto.com is a scam retailer" med en hög inlägg om vilka bedragare de är. Även sjunde träffen varnar. Eventuella positiva kommentarer torde alltså vara skrivna av dem själva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.