Annons

Köpa kamera i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)

decadent

Avslutat medlemskap
Jag ska åka till Tokyo i november och undrar om det är värt att köpa en digitalkamera där. Har någon här på forumet erfarenhet av att köpa kamera i Japan?

Frågor:
Hur ligger priserna i Japan jämfört med Sverige / EU?

Har någon några tips på bra butiker i Tokyo?

Hur fungerar det med garantier?

Hur fungerar tillbehör som t.ex. laddare?

Brukar det finnas manualer på Engelska?

Andra tips eller saker att tänka på?


Tacksam för alla svar!

(Jag är lite sugen på den här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45920)
 
Priser: Något lägre än sverige. T.ex. kostar en Canon 5D 29995kr på cyberphoto och 25436kr på yodobashi i Tokyo. Och sen försvinner momsen från det.

Butiker: Yodobashi och Sakuraya är två affärer som är omöjliga att missa om man tar t-banan till Shinjuku. De har butiker i västra och östra Shinjuku. I västra Shinjuku finns även Map Camera, som har två butiker bredvid varandra.
http://photojpn.org/dir/listings.php?cmd=viewlistB&cid=150 finns en bra lista över kamerabutiker. Photojpn har även kartor att ladda hem, men det verkar som om man måste vara medlem då.

Garantier: Jag har köpt allt mitt begagnat, och då var det två veckors butiksgaranti som gällde. Ingen aning om hur det funkar med nya grejer.

Laddare: Beror nog på märke. På min Canonladdare behövde jag bara byta ut sladden. Men om strömsladden sitter fast i laddaren behöver du nog adapter. Och många (de flesta?) laddare klarar nu för tiden 100-240v, 50-60Hz.

Engelska manualer: Räkna inte med det. Eventuellt kan butiken skaka fram en engelsk manual om du har tur, annars brukar såna kunna finnas på tillverkarens hemsida.

Övrigt: Ha det så kul i Tokyo! :)
 
Yodobashi har ett bra sortiment och är rätt vana vid utlänningar. Glöm inte att fråga om de kan dra av "momsen" (kommer inte ihåg om de kunde göra det direkt i affären) i annat fall kan du göra det på flygplatsen om du har kvittot kvar.

Om du dessutom vill köpa globalknivar till en tredjedel av svenska priset kan jag ge dig en vägbeskrivning till en butik.

Vid Tokyo Dome finns dessutom en rätt ball berg och dalbana som är värd ett besök... ;)

Ha det skoj i Tokyo!

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.