Annons

Köpa I USA!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Min Pappa är i USA i San Diego och jag tänkte övertala honom att köpa med sig ett objektiv hem!

Tänkte mig DA* 16-50 eller Sigma 18-50 f2.8 dc macro.

Min fråga: Vart skall han köpa ifrån och vad ska man tänka på, garanti t ex? Är ju bra om den gäller i Sverige. En annan sak bara: Jag tjänar väll på att handla i USA? =)

Tack!
 
Senast ändrad:
De Pentaxobjektiv jag köpt utomlands har alla haft världsgaranti. USA brukar vara rätt billigt och nu är ju dollakursen låg också. Ritz Camera och Penn Camera har jag sett i DC. Någon av dessa kedjor kanske finns i San Diego?
 
som sagt pentax brukar ha världsgaranti, men säg åt far din att kolla innan han köper. det är mkt billigre att köpa i schtaterna, iaf om han ser till att få hem den utan att visa de nför tullen och skrika att han tänker för in den i sverige utan att betala moms och tullavgift.

min syster har köpt med sig en hel hög med prylar åt mig o det har aldrig varit nåt problem.
 
Jag kollade upp priserna i för objektivet DA 15/4 limited och de verkar ligga på ungefär halva priset jämfört med Sverige (om jag nu inte missat något typ moms). Men var hamnar priset på med skatt och frakt till slut? Är detta ett alternativ? Det är ju så snuskigt dyrt här hemma.
Jag har en nära släkting i USA - är det lagligt att hon köper ett ex och skickar mig? Måste man betala tullavgifter/skatter? Tar med sig på flyget? Vad gäller? Någon som har erfarenhet?
 
Jag kollade upp priserna i för objektivet DA 15/4 limited och de verkar ligga på ungefär halva priset jämfört med Sverige (om jag nu inte missat något typ moms). Men var hamnar priset på med skatt och frakt till slut? Är detta ett alternativ? Det är ju så snuskigt dyrt här hemma.
Jag har en nära släkting i USA - är det lagligt att hon köper ett ex och skickar mig? Måste man betala tullavgifter/skatter? Tar med sig på flyget? Vad gäller? Någon som har erfarenhet?

Vad jag vet ska man betala svensk moms, sedan tillkommer tullavgift om tullen kollar paketet. Om hon skickar det till dig som en "gift" tror jag inte det är något problem, men ligger det ett kvitto i paketet åker du nog på att betala moms om tullen kollar det.
 
Vad jag vet ska man betala svensk moms, sedan tillkommer tullavgift om tullen kollar paketet. Om hon skickar det till dig som en "gift" tror jag inte det är något problem, men ligger det ett kvitto i paketet åker du nog på att betala moms om tullen kollar det.

Rätt fast fel, man betalar tull på priset, och moms på pris+tull+frakt. Att räkna med ca +30% på priset är lämpligt när man handlar från länder utanför EU.

Skickar man ett objektiv som "gift" så får man inte ett öre om paketet slarvas bort eller skadas i frakten. Således högst olämpligt.
 
Skickar kartong och sånt med posten och ta objektivet som det är - vet jag folk som handlat i USA gjort.

Vad jag förstår är garantin bara 1 år. Säljer du objektivet finns ingen garanti alls:

"If you were in the US I would advise you to send us the lens and camera for examination. As you are in Sweden now, and we don't ship repairs outside of the US, I have to recommend that you have the lens/camera serviced by Pentax Sweden. International warranty policies may vary from country to country."

"If you are the second owner of a lens there would be no warranty coverage on it in the US"
 
Vad jag vet ska man betala svensk moms, sedan tillkommer tullavgift om tullen kollar paketet. Om hon skickar det till dig som en "gift" tror jag inte det är något problem, men ligger det ett kvitto i paketet åker du nog på att betala moms om tullen kollar det.

Rätt fast fel, man betalar tull på priset, och moms på pris+tull+frakt. Att räkna med ca +30% på priset är lämpligt när man handlar från länder utanför EU.

Skickar man ett objektiv som "gift" så får man inte ett öre om paketet slarvas bort eller skadas i frakten. Således högst olämpligt.

Två missförstånd ihop här :)

För att slippa betala moms/tull så ska en gåva vara värd mindre än 500 kronor, mellan 500 och 1500 så betalar man moms men inte tull, över 1500 betalar man både tull och moms. Om något går sönder i frakten så gäller eventuella transportförsäkringar bara upp till det deklarerade värdet så om man deklarerar paketet som gåva värd ca 500 kr och något går sönder i transporten så blir det jobbigt...men försäkringen gäller upp till det deklarerade värdet oavsett om det är gåva eller inte. Sedan händer det att paket fastnar i tullen oavsett vad som står på det, då kan dom bli lite kinkiga och vilja att man redovisar kvitton eller dyl för att styrka att innehållet verkligen inte är värt mer än det deklarerade värdet.

Om man däremot tar med sig det själv på hemresan så får man ta in saker värda upp till 4300 in i landet utan att betala moms/tull, över det så skulle man teoretiskt sett kunna bli tvungen att betala ifall dom skulle få för sig att kolla just dig när du stigit av planet.
 
För saken skull så är det kanske läge med ett litet förtydligande, att man får ta med saker upp 4300 i bagaget gäller bara om man anländer med flyg eller båt, andra färdmedel så går gränsen vid 3000...men eftersom det var från USA så känns det inte som att man kommer att komma hit med något annat färdmedel...
 
Men hur ska tullen veta om det objektiv man har med sig är ämnat för eget bruk eller inte, om det är nytt eller begagnat - jag menar man behöver ju inte ha kvittot med sig...? Jag menar: man får ju föra fotoutrustning med sig för väldigt dyra pengar över gränsen fram och tillbaka utan att betala avgifter. Det måste helt enkelt hänga på kvittot?

Tack för all information förresten.
 
Vad gäller i de lägen då man passerar annat EU-land på vägen? Jag har aldrig flugit direkt från USA till Sverige, utan flyger alltid via London, Paris, Amsterdam, Munchen eller Frankfurt. Gäller då det landets lagar, eller räknas det som att man kommer direkt från ett icke EU-land trots att man har mellanlandat i ett annat EU-land? Eller spelar det ingen roll?
 
Men hur ska tullen veta om det objektiv man har med sig är ämnat för eget bruk eller inte, om det är nytt eller begagnat - jag menar man behöver ju inte ha kvittot med sig...? Jag menar: man får ju föra fotoutrustning med sig för väldigt dyra pengar över gränsen fram och tillbaka utan att betala avgifter. Det måste helt enkelt hänga på kvittot?

Tack för all information förresten.

Däremot så står faktum fast: Utrustning köpt i ett icke EU-land ska förtullas och momsas när den förs in innanför Sveriges gränser, om värdet överstiger 4300:- eller 3000:- beroende på färdsätt. Det spelar ingen roll om man har kvitto eller inte, eller om objektivet är nytt eller beganat.
 
Däremot så står faktum fast: Utrustning köpt i ett icke EU-land ska förtullas och momsas när den förs in innanför Sveriges gränser, om värdet överstiger 4300:- eller 3000:- beroende på färdsätt. Det spelar ingen roll om man har kvitto eller inte, eller om objektivet är nytt eller beganat.

kan inte stämma. Tänk de som har skor för 10k. Hur mkt tull betalar Anna Anka för sina hemmafruartiklar när hon kommer hit från usa(om hon varit svensk medborgare)? Konstigt exempel kanske, men. Ni förstår vad jag menar. Måste jag förtulla min iphone efter usa-resa? Lär hänga på originalemballage och kvitto, känns mest logiskt.
 
kan inte stämma. Tänk de som har skor för 10k. Hur mkt tull betalar Anna Anka för sina hemmafruartiklar när hon kommer hit från usa(om hon varit svensk medborgare)? Konstigt exempel kanske, men. Ni förstår vad jag menar. Måste jag förtulla min iphone efter usa-resa? Lär hänga på originalemballage och kvitto, känns mest logiskt.

Varför kan det inte stämma?? Givetvis måste du betala moms/tull för nästan allt du köpt
 
Varför kan det inte stämma?? Givetvis måste du betala moms/tull för nästan allt du köpt

Min iphone har jag redan betalt moms för. Men tar jag med den till usa och tillbaks måste jag betala moms för den i Sverige igen? knappast. Men hur ska de veta om mitt 1000000krs-objektiv är från usa eller Sverige?
 
Min erfarenhet av USAs större kedjor är:
1)www.ritzcamera.com - de har flera återförsäljare i USA. Flera stängde dock i samband med att moderföretaget gick i "chapter 11 bankruptcy". Alla återförsäljare går att hitta via hemsidan med karta mm. Lite högre priser än t ex B&H som dock bara finns i New York NY. Är det lite ovanligare saker förbeställ innan avresa så det finns på plats att hämta upp. En liten delbetalning kan vara aktuell.
2) www.calumetphoto.com - är ett väldigt bra företag att ha att göra med, de har dock väldigt få återförsäljare i landet. Kolla via hemsidan. Förbeställ ovanligare grejor då lagret på plats är ytterst begränsat. De matchar B&H priser.

Sannolikt postar inget av dessa till en annan adress än det som gäller på kreditkortet om du inte handlat hos dem förut då kan undantag göras. Postas varan "out of state" slipper man nämligen "sales tax", men porto tillkommer, på dyrare varor är dock porto billigare än sales tax.
 
Min iphone har jag redan betalt moms för. Men tar jag med den till usa och tillbaks måste jag betala moms för den i Sverige igen? knappast. Men hur ska de veta om mitt 1000000krs-objektiv är från usa eller Sverige?

Har du redan betalt moms i Sverige så slipper du givetvis att betala den en gång till.
Det är du och inte tullen som måste visa/bevisa att momsen på objektivet redan är betald här hemma om de vill ha reda på det. Du kan även anmäla och visa grejorna för tullen när du lämnar Sverige så det inte blir problem när du kommer tillbaka med dem efter en resa
 
B&H levererar till en adress i USA, även om beställaren inte är amerikan och betalar med utländskt kreditkort, under följande förutsättningar:

Man skickar in en kopia på fram- och baksidan av sitt kreditkort. Avfotografering med kamera är OK. Detta behövs bara en gång, så länge man i fortsättningen betalar med samma kreditkort.

Adressen i USA, som man vill ha som leveransadress, går till en fysisk person eller företag, där även ett gällande telefonnummer kan anges. De levererar inte till adresser till hotell eller liknanden.

För övrigt går det utmärkt att flyga exempelvis Stockholm (Arlanda) - New York, NY.
 
Senast ändrad:
kan inte stämma. Tänk de som har skor för 10k. Hur mkt tull betalar Anna Anka för sina hemmafruartiklar när hon kommer hit från usa(om hon varit svensk medborgare)? Konstigt exempel kanske, men. Ni förstår vad jag menar. Måste jag förtulla min iphone efter usa-resa? Lär hänga på originalemballage och kvitto, känns mest logiskt.

Om du inte har orginalemballage och kvitto så är risken obefintlig att åka fast, men det är självfallet inte det som styr om du ska förtulla eller inte. Allt du tar hem som överstiger 4300 eller 3000 ska du förtulla. Om du tar dyra kläder genom tullen genom att ha dom på kroppen eller bär en sprillans ny kamerautrustning genom tullen så har du rent juridiskt begått smuggelbrott.

Det verkar finnas en utspridd tro att man bara behöver betala om tullarna kommer på att man har något med sig, men det är helt felaktigt. Det finns två tullinjer av en anledning; "Varor att förtulla" och "Inga varor att förtulla". Går man genom "Inga varor att förtulla" så har man sagt att man inte har någonting med sig som man behöver förtulla. Har man en sprillans kamerautrusting för 20000:- inköpt i staterna så stämmer det såklart inte att man inte har någonting att förtulla. Att tullarna inte bryr sig ett skvatt om din utrusting sålänge du inte kommer med väskor fulla med nya varor är en annan femma. Man ska skilja på vad reglerna säger och hur det fungerar i praktiken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.