Graylingman
Aktiv medlem
Vet inte! Antog bara att värde etc finns på inlämningskvittot...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men posten/fraktfirman ersätter bara det som stod på inlämningskvittot (samma som på tulldeklarationen). De flesta säljare friskriver sig dessutom från ersättningskrav om köparen själv valt att inte försäkra sändningen.joel lundberg skrev:
OM nu paketet försvinner så har jag ju kvitto på att det är värt vad jag betalat. Diskussionen kring 500 spänn handlade ju om skatt eller inte.
Tackar Jonas för varningarna, även i detta media som kallas internet.
JonasII skrev:
Seriösa och seriösa, majoriteten av företag går nog inte med på att specifikt stämpla grejerna som present, men de har samtidigt ingen plikt att förtydliga för tullen i sverige. En del verkar ju iofs sätta prislappar synliga med flit, men grundinställningen hos företagen är att "det är upp till dig som köpare att se till att skatt och tull betalas."
Jodå, tullen uppskattar marknadsvärdet på paketet om det är uppenbart att du försöker luras. Det blir då upp till dig att bevisa hur mycket du betalat för varan men du åker garanterat på tilläggsavgifter för försöket att lura dem.christian_r skrev:
[...] Om inte tullen stoppar paketet så ska det inte kosta mer än det angivna priset på ebay + frakt. [...]
JonasII skrev:
"Man kan ju också fundera på vad som händer om ett "500-kronorspaket" innehållande ett redan betalt 10000-kronorsobjektiv försvinner på vägen. Gissningsvis får paketets adressat 500 spänn..."
Fast... Hur ska det framkomma vad det stod på paketet om det är borta?
chiyoda skrev:
Jag räknar med ca 45% pålägg på priset och frakten räknas även den in om det skulle hamna hos tullen.
Highbeam skrev:
Jag har köpt grejjer från ebay och olika affärer i USA flera års tid och aldrig blivit stoppad i tullen, Alla affärer jag köpt nåt från i USA skickar oxå som gift bara maila eller ringa så löser dom det.
Gunnar D skrev:
Jag upphör aldrig att förvânas över vilka skitbelopp det räcker med för att folk ska bli brottslingar.
Birger Olsson skrev:
Jag tror inte att beloppen är avgörande. Många anser att skatt och tullsatserna är felaktiga och agerar därefter. Regeringen har ju visat vägen vi skall vandra
Enklaste lösningen för att få ett paket skickat som gåva är väl att gräva fram några släktingar eller vänner i USA.