Annons

köpa fullformat beg'at

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Tjena!

Jag skulle behöva lite råd från er som hänger med i det senaste inom teknik, tester och prisutveckling på grejer.

Jag har haft i tanke ett tag nu att gå över från DX till FX, fullformat.

Det har kommit några riktigt intressanta kameror på marknaden. Jag har mest kolla på Nikon och pga erfarenhet och hur hemma jag känner mej med vilken Nikon somhelst i handen så föredrar jag nog dom. Jag har även invant i mitt arbetsflöde att gå igenom Capture NX osv.

Jag hade en Nikon D300 förut. Jag tröttnade lite smått på fotandet eftersom dom relativt stora klumparna är rätt bökiga att ta med, för min del tycker jag så om alla DSLR's.

Har en Fuji X-E1 nu som tar sanslöst bra bilder för vad den är, och är enkel att ta med på casual grejer. Den får mej att vilja fota igen.
Men när jag gör mer seriösa bilder i studio, porträtt osv, så kan den inte leverera den detaljrikedom såsom min D300 kunde.

Det jag tänkte var att köpa en begagnad fullformat. Kollade på bl.a D700 och D600, förstnämnda fanns för 7100 beg'ad, den andra för 13000 beg'ad redan. D700 går bort lite pga den låga upplösningen. D600 ligger väldigt bra i det.

Så vad tror ni om prisutvecklingen begagnat på dessa fullformatare som finns ute nu. Vad är mest bang for the buck? Ska jag satsa på en ännu högre modell som D3 eller är teknikutvecklingen såpass rask att mellanmodellerna går om proffsmodellerna i bara nån generation?

Jag kan förresten låna en D700 och tänker göra det ett tag nu först och låta priserna gå ner ännu mer innan jag gör nåt köp.

Vad tror ni om kamerorna som finns nu, vilken kan bli det bästa kapet att få tag på begagnat om ett tag och hur länge ska jag vänta beroende på prisfall osv?

Tack på förhand
 
Ärligt talat skulle jag klara att göra den typen av high end retuschering och få fram riktigt bra med detaljer med min gamla D300, som nu är såld. Men jag vill inte köpa en sån begagnad igen, även om det skulle bli väldigt billigt. Jag har blivit nyfiken hurpass mkt bättre det blir med fullformat.

Och med tanke på att jag står där jag står med det så ... nej D700 kommer garanterat leverera imponerande kvalite i mina ögon. Men som sagt, upplösningen är inte ultimat i längden om jag ska investera i en kamera att ha ett bra tag.
Speciellt med tanke på framkallning/utskrift, det lär bli skillnad på över 20MP då.
 
D3 är bara bättre än D700 om du behöver AF-hastigheten och seriebildstagningen, annars är de lika bra.

Jag tycker du gör rätt i att titta på en D600 eller D800, de är rätt mycket bättre än D700. Den känns rätt gammal om man tittar på saker som kontroller, liveview och andra funktioner. Visst bildkvalitén är riktigt bra, men foto är mer än bildkvalité.
 
Edit:
Kollade upp lite själv nu istället för att vara lat. Av dom olika D3orna så verkar D3X vara den enda som tillfredställer mina MP-önskemål.
Vad kan den kosta om ett år begagnad?
Hur kan den jämföras med t.ex D600 och D800 både bildkvalitetsmässigt och prismässigt begagnade om ett år?
 
Senast ändrad:
D3 och D700 har samma 12 mp sensor. D3s har en 12 mp sensor, den är bättre på höga ISO men ungefär lika bra på låga. Sedan har D3s modernare kontroller och filmning.
 
Gick segt att få svar detta.

För att förtydliga. Jag söker kvalificerade gissningar på vad begagnatpris kan vara på dessa kameror om ett och kanske två år:
D600, D800, D800E, D3X (har jag missat nån?)

Personligen har jag ingen aning. Kanske kunde jag passa på och hyra kameran som verkar mest intressant efter era råd och göra en test shoot.
 
Vem kan ge ett kvalificerat på en sådan fråga, tror du?

Min okvalificerade gissning är att priserna om ett år är på ungefär samma nivå som idag eller lite lägre (10-15%). Detta då det är nya modeller (iaf D600 och D800/E) och det inte är troligt att det kommer vare sig en ersättare eller något komplement till någon av dessa så det är enbart ökat utbud som kommer sänka priserna.

Jag hoppas att du är medveten om att du jämför både äpplen, päron, apelsiner och ananas här. En D600 är en helt annan kamera än en D3 och kan knappast anses attrahera samma användare. Själv har jag inget som helst behov av D3:ans serietagning, vädertätning och inbyggda batterigrepp utan prioriterar dynamiskt omfång och bildkvalitet i ett mindre kamerahus => D600.
 
Well jag tror inte det vore omöjligt, om ens svårt att förutse begagnat-priser på några produkter som har en stadig utveckling såsom kameror.. finns säkert kalkyler man kan göra om man kan förutse marknaden.

D3 sa jag inte. D3 ska väl vara samma sensor som D700 med ganska låg upplösning mot dom jag nämnde? Dom är uteslutna som sagt eftersom jag prioriterar högre upplösning.

Som jag skrev. Dom jag nämnde, (plus kanske nån annan?) är jämförbara för mej eftersom dom alla troligen ger tillfredställande bildkvalite, alla är FX och alla har över 20 MP output.
Resten bryr jag mej som sagt inte jättemycket om, som vädertätning, storlek, batterigrepp eller inte.

Att priserna knappt skulle gå ner på ett år tycker jag låter lite konstigt, denna marknaden är ju extremt snabb i utvecklingen. Lite som mobiltelefoner och datorer. Mobiltelefon slutade jag köpa nya några generationer tillbaks och får superfina 1-2 år gamla för en bråkdel av priset. Kameror som dessa kanske inte rasar riktigt i den takten men tror det fortfarande kan gå att göra en riktigt bra affär...

Vad jag kan se så verkar D600 vara det bästa begagnatköpet i nuläget för endast 13000, 24MP. Om ett år lär den gått ner ännu mer. Frågan är hur mycket D800 och D800e kan kosta i jämförelse då.
 
Tackar för den. Personligen tror jag inte jag skulle köpa ihop med en kit-glugg. Jag är lite petig med dom :p
Funderar på att köpa 35:an F/1,4, som komplement till den har jag tillgång till en 70-200 2,8 jag kan låna rätt så mkt av en som inte använder den alls = )

Men D600 verkar väldigt intressant onekligen. Har den några negativa sidor som kan vara värt att tänka på för min del? Har som sagt inte hängt med i alla diskussioner om dessa nya kameror som sagt.

Någon som vet om jag kan hitta exempelbilder i form av nära porträtt av dessa olika kameror i studiobelysning i fullupplösning? Det hade varit väldigt intressant att se på.
Jag hittar tester där dom fotar mynt i närbild osv vilket blir svårt att relatera till för min del ;)
 
D3X begagnad

Edit:
Kollade upp lite själv nu istället för att vara lat. Av dom olika D3orna så verkar D3X vara den enda som tillfredställer mina MP-önskemål.
Vad kan den kosta om ett år begagnad?
Hur kan den jämföras med t.ex D600 och D800 både bildkvalitetsmässigt och prismässigt begagnade om ett år?

Här har du en begagnad:
http://www.blocket.se/malmo/Nikon_D3X_44289199.htm?ca=11&w=3

Men 50 000 exponeringar är ganska mycket!
 
Well jag tror inte det vore omöjligt, om ens svårt att förutse begagnat-priser på några produkter som har en stadig utveckling såsom kameror.. finns säkert kalkyler man kan göra om man kan förutse marknaden.

D3 sa jag inte. D3 ska väl vara samma sensor som D700 med ganska låg upplösning mot dom jag nämnde? Dom är uteslutna som sagt eftersom jag prioriterar högre upplösning.

Som jag skrev. Dom jag nämnde, (plus kanske nån annan?) är jämförbara för mej eftersom dom alla troligen ger tillfredställande bildkvalite, alla är FX och alla har över 20 MP output.
Resten bryr jag mej som sagt inte jättemycket om, som vädertätning, storlek, batterigrepp eller inte.
Nej, det finns inga andra Nikon FX än de du räknat upp (D3, D700, D3s, D3x, D4, D800/E och D600). Av dem är det alltså D3x, D800/E och D600 som är aktuella för dig.

Att priserna knappt skulle gå ner på ett år tycker jag låter lite konstigt, denna marknaden är ju extremt snabb i utvecklingen. Lite som mobiltelefoner och datorer. Mobiltelefon slutade jag köpa nya några generationer tillbaks och får superfina 1-2 år gamla för en bråkdel av priset. Kameror som dessa kanske inte rasar riktigt i den takten men tror det fortfarande kan gå att göra en riktigt bra affär...
Jag vet inte om jag håller med dig i allt detta. Det tog Nikon mer än tre år att skaka fram en uppdatering av D3X (dec 2008-jan 2012) och det var 3 år och 8 månader mellan lanseringarna av D700 och D800. D600 är först i sin klass och har bara funnits ett par månader. Under den tiden har mobiltelefonbranschens "långsammaste" tillverkare Apple skakat fram fem modeller, hur många Nokia/SonyEricsson/Samsung/HTC mfl släppt orkar jag inte ens försöka räkna.

Vad jag kan se så verkar D600 vara det bästa begagnatköpet i nuläget för endast 13000, 24MP. Om ett år lär den gått ner ännu mer. Frågan är hur mycket D800 och D800e kan kosta i jämförelse då.
Jag har som sagt svårt att se att de skulle gå ner mycket mer än 10-15% från dagens beg-priser om inte Nikon överraskar oss alla med nya FX-modeller. Produktcyklerna är helt enkelt för långa. Behöver du en ny kamera idag så köp en idag, de kommer alltid att bli billigare med tiden (problemet är att kraven stiger i samma takt).

Tells fråga ovan är förresten den mest relevanta hittills i den här tråden.
 
Ja det gör en jäkla skillnad på utskrift i stort format. Även om det är långt ifrån alla bilder jag skriver ut i så stort format så känns det ju ganska poänglöst att nöja sig med 12 mp när t.ex en D600 kanske kostar under 10.000 begad om ett år.
 
Här har du en begagnad:
http://www.blocket.se/malmo/Nikon_D3X_44289199.htm?ca=11&w=3

Men 50 000 exponeringar är ganska mycket!

Tackar.. det var den första jag sett så hade ingen referens på vad priset kunde vara. Det ligger lite över min budget. Men som sagt så kommer jag låna en D700 för att vänta ut priserna att droppa ytterligare.

När det gäller slutare som närmar sig riskzonen att dö.. vad innebär detta? Att lämna in och byta slutare förstår jag, är det en jätteutgift eller är det snarare nåt man kan räkna in i kalkylen att kanske godta och då räkna som att man har en väldigt fräsch kamera efteråt eller är det annat i kameran som kan börja strula också?
 
Ironivarning!

Vad skall du göra för alla de 3000kr du sparar på att vänta ett år med att köpa en D600, jämfört med att bita i äpplet nu och köpa en kamera som garanterat räcker och blir över för dina behov? Ett stalltips är att de kommer vara ännu billigare om 2-3-4 år, tänk så mycket pengar du sparar på att vänta till 2016! (Slut på ironi)

50 000 exponeringar är för övrigt bara en tredjedel av Nikons beräknade genomsnitt för D3X, det är förvisso närmare den statistiska "riskzonen" än en sprillans ny kamera men en slutare kan lika gärna gå sönder efter 10k exp som klara > 200k. Det finns gott om exempel på proffskameror som gått över 500 000 exponeringar, liksom det finns exempel på de som kraschat efter bara några tusen.
 
Well.. där ligger alltid problemet. Det kommer alltid nya kameror som är lite bättre, och befintliga går alltid ner lite i pris till tills dom knappt går att få tag på längre när dom blivit urgamla.

Men som sagt så lånar jag en D700 ett tag. Visst klagar jag på upplösningen men det känns ändå som en bra deal under begränsad tid för att låta priset droppa och lägga pengarna på optik istället.

Vi får se vad jag tycker efter jag använt D700:an ett tag. =)

Så vad kostar en ny slutare om den kraschar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.