Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa från USA B&H
- Trådstartare Nahoj-P
- Start datum
marooned
Aktiv medlem
Cronholm skrev:
[BInga svenska garantier på grejorna. [/B]
Det är garanti på alla objektiv märkta med "USA" på deras hemsida (inte imported). Samma sak för Nikons blixtar (troligtvis även Canon).
Ingen svensk garanti på kameror, kamerahus.
Maxe
Aktiv medlem
Cronholm skrev:
USA märkta grejor innebär väl att garantin gäller i USA. Tror inte t.ex. Nikon i Sverige är beredda att lägga pengar på blixtar, objektiv etc som är köpta i USA men jag kan ju ha fel.
Ja du har fel.
Det är världsgaranti på objektiv från Nikon (märkta USA på ex vis BHPhoto)
Blixtar vet jag inte hur det är med.
Digitala kamerahus har oftast kontinentgaranti.
Men svensk tull 25% och 6.7% tull på objektiv stämmer med vad du säger Tommy.
// Maxe
Ronnie Sidwall
Aktiv medlem
Lokat skatt läggs på priset
Lokal skatt läggs på de priser som anges på B&H's hemsida eller i deras katalog. Hur mycket det blir beror alltså på vart i USA som grejorna skickas, hur hög 'momsen' i den delstaten är. Det får du kolla upp för att få grepp om totala priset.
Jag har för ett par år sedan gjort precis samma sak och det fungerade alldeles utmärkt. Chansade på att kameran och gluggen skulle hålla utan behov av garanti och det gör de fortfarande...
Var över i New York för drygt två veckor sedan och då ville B&H sälja en USA-garanti till en Nikon D300 vilket jag avböjde. Kan kanske vara något att kolla upp så du inte betalar för mycket...
Lokal skatt läggs på de priser som anges på B&H's hemsida eller i deras katalog. Hur mycket det blir beror alltså på vart i USA som grejorna skickas, hur hög 'momsen' i den delstaten är. Det får du kolla upp för att få grepp om totala priset.
Jag har för ett par år sedan gjort precis samma sak och det fungerade alldeles utmärkt. Chansade på att kameran och gluggen skulle hålla utan behov av garanti och det gör de fortfarande...
Var över i New York för drygt två veckor sedan och då ville B&H sälja en USA-garanti till en Nikon D300 vilket jag avböjde. Kan kanske vara något att kolla upp så du inte betalar för mycket...
PMD
Aktiv medlem
Re: Lokat skatt läggs på priset
Om man ska smuggla grejerna genom tullen i Sverige så ska man tänka på att ju fler nya kameraprylar man har i väskan desto större är risken att tullen blir misstänksam. Risken att man överhuvudtaget blir stoppad i tullen är å andra sidan rätt liten, men blir man haffad för varusmuggling så tas grejerna i beslag.
Om man köper grejerna direkt i B&Hs butik i New York så läggs den lokala skatten (momsen eller vad man ska kalla den) på direkt i kassan, men om man köper via postorder till en annan stat än New York State så måste man själv betala in den eventuella lokala (dvs delstatliga) "momsen". Det är det förstås ingen som gör, och någon koll görs inte heller.Ronnie Sidwall skrev:
Om man ska smuggla grejerna genom tullen i Sverige så ska man tänka på att ju fler nya kameraprylar man har i väskan desto större är risken att tullen blir misstänksam. Risken att man överhuvudtaget blir stoppad i tullen är å andra sidan rätt liten, men blir man haffad för varusmuggling så tas grejerna i beslag.
ironman71
Aktiv medlem
Reglerna har tidigare varit att man få ta in teknikprylar för 1500kr från USA vid inresa hit. Har hört att reglerna skulle ändras nu i vår så att man få ha med sig grejer för ca 5000kr.
Sen är det ju frågan om tullen letar efter knark eller kamera? ;-)
I en interjuv jag hörde med en tulltjänsteman så höjs beloppet för att slippa en massa "onödigt" letande efter teknikprylar och kunna koncentrera sig på tyngre droger.
Men kommer man med en stor säck ny kamerautrustning (typ 5 av varje) så finns det väl en risk för att åka dit...
Däremot lite mindre privatimport är nog mer eller mindre riskfritt.
Sen är det ju frågan om tullen letar efter knark eller kamera? ;-)
I en interjuv jag hörde med en tulltjänsteman så höjs beloppet för att slippa en massa "onödigt" letande efter teknikprylar och kunna koncentrera sig på tyngre droger.
Men kommer man med en stor säck ny kamerautrustning (typ 5 av varje) så finns det väl en risk för att åka dit...
Däremot lite mindre privatimport är nog mer eller mindre riskfritt.
henrikangel
Aktiv medlem
Mailade sigma om garanti på deras linser och fick till svar att de har ett års världsgaranti på dem mot uppvisande av kvitto. Däremot från BH fick jag svar att jag var tvungen att köpa till en internationell garanti.
Emil-G
Aktiv medlem
Det där var bara dumheter som tidningen Metro hittade på i vintras. Enligt Tullverket är det fortfarande 1700kr som gäller, oavsett från vilket land man kommer och vad det är för varor (exkl. sprit och tobak).ironman71 skrev:
Reglerna har tidigare varit att man få ta in teknikprylar för 1500kr från USA vid inresa hit. Har hört att reglerna skulle ändras nu i vår så att man få ha med sig grejer för ca 5000kr. [...]
PMD
Aktiv medlem
Oavsett från vilket land man kommer från utanför EU. Inom EU har vi ju frihandel.Emil-G skrev:
Enligt Tullverket är det fortfarande 1700kr som gäller, oavsett från vilket land man kommer och vad det är för varor (exkl. sprit och tobak).
avslutatmedlemskap130415
Avslutat medlemskap
Jag åker till USA den 3/8 och ska byta upp mig till en 1D Mark III och lite objektiv.
Men om jag köper allt och tar det i min kameraväska så kan dom inte bevissa att det är köp i USA. Så jag kan väl inte bli tvingad att betala skatt?
Men om jag köper allt och tar det i min kameraväska så kan dom inte bevissa att det är köp i USA. Så jag kan väl inte bli tvingad att betala skatt?
Magnus W
Aktiv medlem
Bevisbördan ligger hos dig. Dvs det är du som skall kunna bevisa för tullen att grejorna har förts ut från Sverige, och att du bara bär tillbaks dom hem.ostebo skrev:
-- MW
Spunken
Aktiv medlem
Jag har (här på fs) läst det fantastiska tipset att ta med sig bilder från Sverige på ett minneskort, stoppa i den nyköpta kameran och visa upp för herr tulltjänsteman ifall han bråkar.
För det första är risken minimal vid privatimport. Min far fick nyligen med sig kamera och objektiv utan några som helst problem från USA.
För det andra så om tullen väl bråkar så kommer nog inte några bilder på globen räcka. Inköpskvitto eller något dylikt.
Angående försäkring så kan man teckna en mackförsäkring som gäller hela världen. Den är inte helt billig, men det kanske lönar sig mot att behöva skicka kameran till USA för reparation.
För det första är risken minimal vid privatimport. Min far fick nyligen med sig kamera och objektiv utan några som helst problem från USA.
För det andra så om tullen väl bråkar så kommer nog inte några bilder på globen räcka. Inköpskvitto eller något dylikt.
Angående försäkring så kan man teckna en mackförsäkring som gäller hela världen. Den är inte helt billig, men det kanske lönar sig mot att behöva skicka kameran till USA för reparation.
avslutatmedlemskap130415
Avslutat medlemskap
Har hört med canon och det är 1år garanti på deras saker. Gäller hela världen.
Tänk efter lite, om en proffsfotograf åker till ex. Indien och fotar och den pajar Inte ska han behöva åka hem för att fixa den på garantin.
Skit samma om det står USA eller Import. Ingen skilnad på dom.
Bara för dom som bor i USA, andra regler i USA gällande garantier.
Tänk efter lite, om en proffsfotograf åker till ex. Indien och fotar och den pajar Inte ska han behöva åka hem för att fixa den på garantin.
Skit samma om det står USA eller Import. Ingen skilnad på dom.
Bara för dom som bor i USA, andra regler i USA gällande garantier.
PMD
Aktiv medlem
Alla Canonprodukter?ostebo skrev:
Har hört med canon och det är 1år garanti på deras saker. Gäller hela världen.
avslutatmedlemskap130415
Avslutat medlemskap
Ytter lika lite fakta. Men denna gången ska det vara rätt.
Fick yterligare ett mail fårn Canon. Och nu är det detta som gäller!!
Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?
Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice.
Jag fick inte något garantikort av återförsäljaren när jag köpte produkten.
Gäller garantin ändå?
Svar: Ja, om du kan styrka garantin med ett kvitto eller faktura på vilket modell och serienummer framgår.
Inget riktigt svar om objektiv än.
Och det är 12 månaders garanti.
Fick yterligare ett mail fårn Canon. Och nu är det detta som gäller!!
Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?
Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice.
Jag fick inte något garantikort av återförsäljaren när jag köpte produkten.
Gäller garantin ändå?
Svar: Ja, om du kan styrka garantin med ett kvitto eller faktura på vilket modell och serienummer framgår.
Inget riktigt svar om objektiv än.
Och det är 12 månaders garanti.
Mortella
Aktiv medlem
Det är väl en fråga om moral, eller att kolla tullreglarna, t.ex. så kommar jag lagligt kunna föra hem allt jag har köpt här i USA under min vistelse utan att varken behöva tulla eller momsa.
Skulle ni lämnat tillbaka förmycket växel till tanten i kiosken på hörnan? troligtvis...
Skulle ni lämna tillbaka förmycket växel av yngligen i kassa 23 på ICA Maxi? ..hmm..
Skulle ni lämnat tillbaka förmycket växel till tanten i kiosken på hörnan? troligtvis...
Skulle ni lämna tillbaka förmycket växel av yngligen i kassa 23 på ICA Maxi? ..hmm..