Annons

Köpa från USA B&H

Produkter
(logga in för att koppla)
ostebo skrev:
Har hört med canon och det är 1år garanti på deras saker. Gäller hela världen.

Tänk efter lite, om en proffsfotograf åker till ex. Indien och fotar och den pajar Inte ska han behöva åka hem för att fixa den på garantin.

Skit samma om det står USA eller Import. Ingen skilnad på dom.

Bara för dom som bor i USA, andra regler i USA gällande garantier.
Är du helt säkert på det? Jag har för mig att det är tvärtom - köper man Import har man inte garanti utanför USAs gränser (eller man måste gå via B&H vilket blir lite jobbigt för oss). Köper man USA gäller världsgarantin.

Jag har läst på canons sida samt mailat med dom.
Och dom säger att det är ett år garanti på kameran. Men på B&H photo så står det inte så.

Så det är dubbla bud. Men helt säker är får du med European Warranty lappen i lådan så ska allt vara under kontroll.

Jag åker över till USA i aug. Och ska köpa helt nytt kit.
Sen får jag se hur det blir när jag lämnar in det på service. Så kan jag svara då vad som gäller.

Import

Hej alla.
jag är ny på det här med kamera, men har hållit på med import i 3-4 år. Har nu börjat med kameratillbehör, och när jag såg denna länk så ville jag lägga till lite.
När du importerar från usa eller ett 3dje land, så kommer du att få tulla på allt över 1700kr (1500 tidigare) kamerahus, digitalkameror (kompakt), filmkameror är helt tullfria där till kommer bara moms 25% och skatt. Men om du importerar ett objektiv, då tillkommer moms, 8%tull och skatt. Ett tips om din kompis ska ta med det till dig är att lämna kartongen, gärna ha det i handbagaget som är normalt med kameragrejer. Din kompis kan även då bli stoppad, men chansen är mycket liten. MEN om han bli det så finns det en paragraf som är varukod 8525803000 som han kan ange, där står det det jag just sagt om digitalkameror/hus. Om kameran är en spegelreflex då är tullen 4.2%.
Olympus har worldwide garanti, Nikon hänvisar till det land varan är köpt i. Canon har worldwide på objektiv men inte hus.
Jag har säkert skrivit fel någonstans, men siffrorna stämmer för jag pratade med tullen senast idag.
Var riktigt noga när ni beställer från utlandet. Det är väldigt lätt att bli lurad på kameragrejer.
Det är bättre backa en affär där och betala mera i sverige istället för att bli lurad.
Tack för mig..
/Ronny

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto