ANNONS
Annons

Köpa från B&H

Produkter
(logga in för att koppla)

josef-79

Aktiv medlem
Hej! Jag har hört att det tillkommer 25 moms på priserna om man som svensk köper från B&H i New York. Någon som vet om detta stämmer? (Låter ju rimligt annars skulle väl alla köpa därifrån med de priserna?)

mvh Josef
 
Ja, det stämmer. Dessutom tillkommer tull på vissa varor, omkring 7 procent på objektiv men ingenting på kamerahus.
 
Åhå där ser man. Ja då får man väl helt enkelt köpa dyrt här i sverige i stället..hrm eller åka dit. Tack för ditt svar.

...och åker man dit behöver man lägga ut 8% i en så kallad sale-tax. Med dollarns läge gentemot kronan sparar man inte många ören på att handla där idag.

// Daniel
 
Man får ju ta in grejer för ett antal tusen utan att betala tull för det om man reser själv!

Så helt meningslöst behöver det inte vara om du ändå ska över och inte ska handla för några förmgenheter.


T.ex. ett Nikkor 105/2,8 VR Macro kostar 9450 på cyberphoto och $900, 7110 kr med dagens kurs. Men visst, åker man på moms och tull förlorar man en bra slant istället...
 
Man får ju ta in grejer för ett antal tusen utan att betala tull för det om man reser själv!
Närmare bestämt 4200 kr. Där ryms alltså inte t ex Nikkor 105/2,8. (Fast med de priser du refererar blir det faktiskt en vinst på nån hundralapp även om du tullar och momsar objektivet.)
 
Jag har handlat från B&H flera gånger.
Den första gången tog jag frakt med UPS, dåligt val.
UPS ringde upp och sa att mitt paket nu är på deras terminal i USA. Betalar jag inte tull och moms i förväg via VISA så lastar de inte
ens mitt paket på planet. Visst tog det 2 dagar och de levererade till dörren, men i slutändan blev det samma pris som i sverige.

De andra gångerna jag har beställt därifrån samt från flera andra företag i USA så har jag valt "snigel" frakt, alltså US Postal Service.
Då har jag aldrig behövt betala 1kr mer än utgångspriset. Då det kommer
med "posten" så kan tullen helt enkelt inte kolla alla paket. Kommer det däremot med FedEx eller UPS blir det tull då de har avtal med tullen...och kräver in pengarna innan paketet lämnar USA. Visst kan det bli stick prov på postpaket men jag har haft tur hittills. Man kan
dock inte spåra sitt paket från US Postal Service efter att paketet
lämnat usa. Men jag har fått alla varor jag beställt och det har tagit mellan 6-7 arbetsdagar. På B&H hemsida står det att US Postal Service tar minst 14 dagar men det är nog bara för att man ska välja UPS.
 
Närmare bestämt 4200 kr. Där ryms alltså inte t ex Nikkor 105/2,8. (Fast med de priser du refererar blir det faktiskt en vinst på nån hundralapp även om du tullar och momsar objektivet.)

Ok! Jag hade för mig att det var mer pengar man fick ha med sig grejer för. Men det kanske var en feberdröm jag hade när dollarn kostade 5,50 istället för 7,90... Det var hur som helst bara det första objektivet i B&H:s lista jag hittade på Cyberfoto.

Men hur var det nu, var det 9% tull på objektiv, men inte på kamerahus? Låter lite mysko :)

Hur som helst, med 9% tull och 25% moms får jag det till 200 kr förlust från USA för det objektivet. Eller är det överskjutande över 4200 kr man betalar för?

Är man lite modig finns det ju imported lite billigare på B&H också, men då är det ju ingen världsgaranti och blir det fel på grejerna ska det tillbaka till USA för servce...
 
Tullen på objektiv är 6,7%. Anledmningen till att det inte är någon tull på DIGITALA kamerahus är att det klassas som en IT-produkt, och alla IT-produkter är tullbefriade enligt någon internationell överenskommelse. Analoga kamerahus är det faktiskt 4,2% tull på.
De 4200kr det snackas om gäller bara när man reser med varan själv, om det kommer med fraktbolag tror jag det är 500kr som gäller för närvarande. Och så fort varorna överstiger detta belopp så ska tull och moms beräknas på varans hela värde (det vill säga det beräknas inklusive frakt).
 
Tullverket

Tullverket har faktiskt en bra service där du kan räkna ut kostnaderna vi köp utanför EU.

Det är ingen höjdare att skicka fram och tillbaka prylar vid reklamation eller återköp, en del kvitton och intyg ska skickas till Tullverket innan man får tillbaka momspengar man får ligga ute med, eftersom man betalar moms på varan som återvänder till Sverige efter garantiåtgärder.


Michael - Shoppar gärna i USA men helst inom EU -
 
För övrigt mailade jag just B&H angående om de skickar till hotell, här är det viktiga i svaret:


We will ship to Hotels, Motels or Resorts under the following circumstances. You cannot place this order via our website. We cannot accept Credit Card payments for orders when shipped to Hotels, Motels or Resorts.

We require your reservation or confirmation number with the hotel. Your date of arrival and room number. Lastly a contact person to confirm the delivery so your order is not refused.

We are sorry; B&H's web site can not process an order, which will be paid for by a wire transfer. I can help you, by setting up a quote. You can then use the quote's reference number when sending payment.

I'll need

1- The items you wish to buy

2-Your shipping address, including zip or postal code and contact phone number. Please remember that a signature is required for all shipments upon receipt.

PLEASE NOTE;

Wait for your quote before sending your payment.

Once you receive your quote, please review the information and verify that everything is correct.

If any modifications or deletions are necessary after you have made your payment, you MUST contact B&H via PHONE ONLY, at 800-221-5743 or 212-239-7765.

Please refer to your order number when calling us.

Orders CANNOT be changed, cancelled or updated based on E-mail requests.

All orders are subject to approval by our verification dept and your order will not be shipped until payment is received.

Tyvärr var den enda vidvinkeln de hade som jag hade råd med slutsålt, så för min del blir det inget köp den här gången:(
 
men betalar man alla dessa avgifter när man köper tex objektiv direkt hos B&H eller gör man det på flygplatsen för om man gör det på flygplatsen så är det ju bara att ha objektivet i väskan och om dom nu skulle kolla i väskan så är det ju bara att säga att man hade med sig det från Sverige eller?
 
men betalar man alla dessa avgifter när man köper tex objektiv direkt hos B&H eller gör man det på flygplatsen för om man gör det på flygplatsen så är det ju bara att ha objektivet i väskan och om dom nu skulle kolla i väskan så är det ju bara att säga att man hade med sig det från Sverige eller?

Ja det finns massor av sätt att skattefuska. Man väljer själv om man vill göra det eller inte.
 
...så är det ju bara att ha objektivet i väskan och om dom nu skulle kolla i väskan så är det ju bara att säga att man hade med sig det från Sverige eller?
Det räcker inte att säga det, du mäste kunna bevisa det också. Annars åker du på moms och tull.
 
Jag skulle vilja se den tulltjänsteman som på fullt allvar stannar en person som går på grönt, och sen ifrågasätter en kamera.
Har blivit stoppad någon enstaka gång med 20kg kameraprylar och inte fått så mycket som en antydan om det. Dom kollar så man inte har nått som är olagligt "på riktigt" sen får du gå.

Så länge du inte stoppar fulla kameran och gluggarna i röka eller kokain så lär det nog vara rätt så säkert.

//Fredrik

Edit.

Jag flyger sällan med kvitton på alla prylarna jag har med mig, hur gör ni andra? För det gäller trots allt all införsel, inte bara kameror och objektiv, i teorin så gäller det även om du köper en resväska utomlands.
 
Nej, men du får X antal dagar på dig att leta reda på dem. Lyckas du inte får du ett inbetalningskort i brevlådan.

Vilket helt faller på sin egen orimlighet då det inte finns någon som helst skyldighet att spara kvitton eller liknande dokumentation. De allra flesta har god ordning på kvitton som bäst fram tills garantin gått ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.