Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa film..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Än så länge så är framkallning inkluderat i priset när du köper Kodachrome. Den lilla gula påsen finns kvar.

Som jag uppfattar det så skickar man fortfarande filmen till Schweiz och Kodak skickar vidare filmen till USA för framkallning och efter ett tag så får man hem det till sin brevlåda.

Det krångliga momentet att framkalla Kodachrome är portokostnaden och att sriva adressen till Schweiz på den gula påsen.

Tänk på att Kodachrome är den filmen som håller färgerna bäst. Själv har jag fått ärva dia bilder från 40 talet och framåt och det som är fotograferat i Kodachrome är i mycket bra kvalitet fortfarande. Förvara diabilder mörkt så ska det hålla färgerna.

Scannar det mesta som jag fotograferar och tänk på att Kodachrome och SV film inte kan scannas med ICM (infraröd damm borttagning) på dom flesta scanners på marknaden.

Annars så är rätt kul att fota med gamla kameror :)

Det finns en rad olika filmer på marknaden och jag vet inte riktigt hur mycket tid du vill lägga att testa men det viktiga är att du testar själv så får du en egen uppfattning. Tänk på att framkallningen spelar stor roll med.

// Fredrik
 
altruism skrev:
Du menar att jag drar ner iso till 200-320 på kameran?

Precis. Du överexponerar den ett halvt eller ett steg helt enkelt. Antingen genom att sätta iso manuellt på kameran eller genom att bara dra exp. komp. + ett halvt eller ett steg.
 
Har ni varit och köpt film. Det fick bli Superia 200 då det var nästan det enda dom hade i affären. Visst jag kunde kanske väntat och köpt någon annanstans men mitt tålamod sträckte sig inte så långt.

Detta var förvånande tycker jag då det ändå var i en "rejäl" fotoaffär. Jag visste att det digitala tagit över mycket, men inte såå mycket! Att film kan vara svårt att gå tag på....
 
altruism skrev:
Har ni varit och köpt film. Det fick bli Superia 200 då det var nästan det enda dom hade i affären. Visst jag kunde kanske väntat och köpt någon annanstans men mitt tålamod sträckte sig inte så långt.

Detta var förvånande tycker jag då det ändå var i en "rejäl" fotoaffär. Jag visste att det digitala tagit över mycket, men inte såå mycket! Att film kan vara svårt att gå tag på....

Hej

Verkar inte vara någon seriös fotaffär som du har varit inne i om dom endast har detta utbud men hadde dom mera film av andra fabrikat typ Kodak?

Det är en bra film har jag hört fast själv har jag inte kört den för jag har andvänt Reala (100asa) när det har gått och Supera X-tra (400asa) när ljuset är sämre. Min kompis har alltid kört denna film när han har plåtat på bröllop.

Plåta på. Prova att plåta digitalt samtidigt och se hur olika resultaten kan bli ibland.

// Fredrik
 
Och vad är det för fel på Tri-X och HP5 ?? ;)


Kodachrome ja...
tråkigt!
Lämnade denna skarping när dom lämnade Sverige!!
 
När vi ändå disskuterar film.. Någon som vet varför Sensia 100 kostar hälften av vad Ektachrome 100 kostar? Har hittills enbart kört E100G och VS, men nu funderar jag på att prova sensian just pga priset.
 
För att Kodak-skeppet har ett stort jevvla hål i sidan och sjunker? ;-)

Jag tror att Ektachrome räknas som proffsfilmer av Kodak, Elitechrome är deras consumer-serie. Sensia är Fujis consumer-serie och Provia+Velvia+Astia är proffgrejor.

Jag tycker att Sensia 200 är mycket trevlig, men Sensia 400 är kass. Där väljer jag Provia, som är myyycket trevlig. Ektachrome 400-filmerna är rätt kass tycker jag, fult korn.
 
Visste inte ens att Ektachrome fanns som 400?

Får nog bli ett test av Sensian i alla fall. Börjar bli lite dyrt när man får betala 190 kr/rullen (film, framkallning och ramning).

Och så får det bli ett test av Kodachrome innan den tar slut. Scandinavian rear ut deras filmer nu.
 
Jodå, Ektachrome finns i 400. Jag är inte heller överförtjust i den. Svindyr är den också, 135kr rullen utan framkallning. Den går bort för mig...
 
fredrikru skrev:
Hej

Verkar inte vara någon seriös fotaffär som du har varit inne i om dom endast har detta utbud men hadde dom mera film av andra fabrikat typ Kodak?

Det är en bra film har jag hört fast själv har jag inte kört den för jag har andvänt Reala (100asa) när det har gått och Supera X-tra (400asa) när ljuset är sämre. Min kompis har alltid kört denna film när han har plåtat på bröllop.

Plåta på. Prova att plåta digitalt samtidigt och se hur olika resultaten kan bli ibland.

// Fredrik

Nej alltså, ingen proffsaffär men en "standard fotoaffär" storlek lite mindre iofs. i en liten stad....hmm däri ligger nog svaret till varför dom inte hade Realan. =) Men jo dom hade nog lite Kodak men jag kollade inte vad.
 
Hej

Reala är inte så vanlig och men det finns undantag ibland.

Kör på med Supera 200 istället och testa lite :)

Själv så köper jag nästan all min film på postorder för prisnivån är rätt hög på dom flesta butiker här i Göteborg.

Mvh
Fredrik
 
ANNONS