Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa första systemkamera - har jag valt ett bra kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Langby

Medlem
Hej allesammans.
Jag hade tänkt köpa min första systemkamera ganska snart, troligtvis i början av april. Jag fotar ganska blandat och vill således ha ett system som fungerar bra för en amatör i olika situationer. Jag har tänkt mig att fota både ute (t.ex. natur och stadsfotografering) samt inne (både middagar, mingel och kanske lite porträtt osv.).

De system jag har tittat på är Canon (EOS 400D, 40D), Nikon (D40, D60, D80), Pentax (K10D), Olympus (E510) och Sony (a100 eller om det var a200).

40D tycker jag känns lite dyr medan 450D verkar ha ärvt en del bra saker från den men i det smidiga formatet av en 400D. Man kan ju alltid komplettera med batterigrepp senare. D40/D60 tyckte jag inte kändes riktigt bra (kan bero på saknad av autofokusmotor..). D80 kändes bra men lite "gammal" eller vad man ska säga. Känns som om både 40D och 450D är en generation nyare. Annars är väl D80 största konkurrenten. Pentax har jag bara kollat lite hastigt på men det känns som system inte riktigt lika komplett som Canon/Nikon. Olympus känns ännu mer begränsad som system men var annars trevlig. Sony kändes snabb men hela systemet verkar dyrt så det går bort.
Canon känns lite fräschare än Nikon, medan Nikon känns mer proffsigt på något vis. Kanske bara är jag som inbillar mig..

Det jag egentligen vill ha är tips och eller förbättringar på det som jag har tänkt köpa. Jag har försökt läsa en hel del både här på FS och på andra ställen.

Canon EOS 450D + Kitobjektivet EF-S 18-55mm f/3,5.5,6 IS
Kamerahus + ett ok allroundobjektiv. Detta + minneskort på 4GB inkl. frakt går på knappt 8000kr. Omkring en tusenlapp billigare än i butik. Resten av prylarna tänkte jag dock köpa i vanlig butik då det inte skiljer så mycket.

Canon EF-S 50-250mm f/4-5,6 IS
Verkar vara en ok zoom som passar bra till kameran. Både tele och IS till ett bra pris. Går väl på 2900kr ungefär.

Canon SpeedLite 430EX
För att fotografera inomhus och i taskig belysning. Denna och Canon EF 50 II f/1,8 borde väl passa bra inomhus i sämre belysning, t.ex. mingel, middagar osv?
Går på ungefär 2600kr
Finns det något bättre alternativ från någon annan tillverkare till samma eller lägre pris (som ger minst samma funktionalitet)?

Canon EF 50 II f/1,8
1000kr men verkar vara lite svår att hitta.
Verkar vara det mest prisvärda objektivet för foto inomhus i dåligt ljus.

Väska
Här blir det att prova ut någon i butik när jag väl har köpt lite av det andra så man ser att det passar bra. Jag återkommer kring denna.

Minneskort 4GB

Vad tror ni om ovanstående? Jag tycker det känns som ett ganska bra första system. Inte allt för avancerat för en amatör men det borde gå att bygga vidare på senare.
Jag har sedan tidigare en Pentax Optio W30 som jag använt ganska mycket men efter att läst en hel del och provat några vänners kameror lite.
Senare funderar jag även på ett batterigrepp men det väntar jag nog lite med (om det in te blir en D80 för då ingår det). Till en början så köper jag nog hus + kitobjektiv. Nästa svängen blir troligen blixten och 50mm för foto inomhus och senare tele.

Det blev ganska långt men det känns ändå bra att berätta lite om hur jag tänker, det borde också göra det enklare att få råd och tips.

Tack på förhand.
/Martin
 
Jag tycker du tänker helt rätt med 450 + övriga komponenter. Viktigt att inte förköpa sig eller felköpa dyrgrejor i början av en DSLR-karriär. Men tänker du använda blixten inomhus har du mindre nytta av det ljusstarka 50-objektivet. Det är (väldigt) svårt att sätta skärpan helt rätt när man på nära håll fotar (rörliga) människor inomhus med stora bländare typ 1,8. Och eftersom skärpedjupet är minimalt med DSLR + f1,8 och närmotiv så blir bilderna lätt oanvändbara p g a oskärpa. Kompaktkamerorna har i jämförelse närmast gigantiska skärpedjup och därmed dito felmarginaler.
 
Om jag var i din situation skulle jag nog vänta med köpet av blixt och 50/1.8. Köp hus, normalzoom och eventuellt telezoom först -- och plåta ett tag. Så småningom upptäcker du vad du saknar. På det viset slipper du köpa saker som sen bara kommer att ligga och samla damm i fotoväskan.
 
Canon 50/1,8 är väldigt mycket objektiv för pengarna. Skarpare än de flesta zoomar och bra för att ta t.ex. porträtt utan blixt.
Ljusstyrkan gör också att du kan få litet skärpedjup.
Stativ är bra att ha men svårt att hitta ett man gillar. Många fotografer har garderoben full efter ett antal felköp. Se om du kan få låna och prova olika så du ser vad som passar dig.
Har själv ett Manfrotto 055 som samlar damm i garderoben. För tungt att släpa på.
Blev nöjd först när jag köpt ett Gitzo som var betydligt lättare.
 
Håller med Erland, vänta med utrustning som inte 'krävs' för att få några bilder och lär dig systemet och vad du vill skjuta. 50an är sjukt trevlig, men lite snäv bildvinkel på en 450/40 för inomhusfoto. Tror du utan problem kan hitta en 50a på ebay från hongkong, köpte mitt den vägen. Det enda jag saknar är USM, just pga det snäva skärpedjupet hade jag velat ha en mer precsis fokusmotor, en hel del av mina bilder som jag slängt pga skärpa på nästip istället för ögon, så nån gång byts detta ljusstarka fasta halvtele ut mot en 50/1.4 USM
/N
 
Jag tycker du har gjort bra val.

Man kan ju alltid diskutera hur mycket man skall köpa på en gång. Oftast kan det vara klokt att vänta lite tills man vet vad man verkligen använder men det verkar ju som om du är ganska så klar över vad du vill ha så kör på!

Blixt skulle jag definitivt satsa på redan från start, skillnaden mot den inbyggda är enorm.

Om du inte får tag i något 50/1.8 så gråt inte alltför mycket. Visst är det ett trevligt objektiv men med ganska begränsat användningsområde.

Det som kanske saknas är en bra Makro-glugg men det kan ju gott vänta till senare.

Lycka till!
 
D80 är en mkt trevlig kamera, men som du säger lite gammal. Den hänger ännu med i de flesta momenten, dock har 450D säkerligen lägre brus. Dessutom trevligt med en 3 tum skärm och 14 bit Raw. Funkar nog bättre som första kamera me, inte riktigt så många finjusteringar som D80 har. Din ''inköpslista'' ser dessutom väldigt lovande ut. Fast som några har nämt så kanske inte 50mm 1.8 är något tvunget till en början. Själv kör jag mer med min SB-600 än med befintligt ljus och Nikkor 50mm 1.8. Kommer intresset för porträtt upp mer någon gång kanske du kan sattsa på ett fast.
 
Tack

Tack för alla svaren. Verkar vara många vettiga synpunkter.
Ang. stativ så är jag inte så sugen på att fota med det, inte till en början iaf. Sen har min far ett stativ som han använt till sin analoga SLR och videokamera som jag borde kunna låna för att få lite känsla innan jag ev. köper ett eget.
Ang. 50mm 1,8 så väntar jag med det isf.

Då borde 18-55 f/3,5-5,6 IS och 430EX fungera bra inomhus även i dåligt ljus?
Funkar det även i lite större lokaler (typ mingel)?

Funderar på ordningen att köpa:
1. Hus + kitobjektiv + Minneskort
2. 430EX eller tele
3. Västka
4. 430EX eller tele (den som inte valdes)
5. Batterigrepp
6. Det blir ett senare "problem"

Har någon fler idéer elelr tips så får n igärna säga till.

Tack igen
/Martin
 
Din punkt 1 är ju given. Kanske skulle du ta väska som punkt 2 -- du måste ju ha något att bära omkring kameran i!

Längre än så tror jag inte du behöver planera. Ju mer du plåtar med den utrustning du har, desto enklare blir det att avgöra vad (om något!) du saknar.

Blixt respektive stativ köper du när/om du känner att du absolut behöver det. Skulle nog tro att du längtar efter ett hyfsat tele innan dess, men det beror givetvis på vad man plåtar.
 
Jag tycker grundpaketet är en bra början. Fundera inte så mycket på resten. Det ger sig av sig själv när du kommer igång.
 
Jag har gjort den här resan under senaste året. Min ordning såg ut såhär:

1. Analog kamera med två sketna billiga zoomobjektiv
2. Hus
3. Tamron 17-50/2.8
4. Sigma 70-200/2.8
5. Väska & blixt (Dörr df-42 eller va den heter)
6. Vertikalgrepp
7. Sigma 10-20mm

Jag kan säga att normalobjektivet fortfarande sitter på 95% av tiden. Kan inte säga att jag använder telezoomen mycket. Det kanske kommer i speciella fall när det blir sommar, varm och sol. Jag ångrar kanske lite att jag inte köpte något billigare. Tex canon 75-300 IS.
Vertikalgreppet är jag supernöjd med, ett av de bästa köpen.

Om jag fick göra om det skulle jag köpt:
1. Hus, normalobjektiv, väska och vertikalgrepp
2. Blixt
3. Resten i lagom omgångar
 
Tack igen för alla svar. Det har klarnat lite iaf. Nu gäller det bara att de börjar skeppa kameran så att man faktiskt kan köpa den också...

Som sagt tidigare; om någon har fler tips eller idéer så tas de emot tacksamt.

/Martin
(som ser fram emot sitt kameraköp)
 
Ludix skrev:
Robin Åhman skrev:
''D80 är en mkt trevlig kamera, men som du säger lite gammal''

Jodå, men gör den nån skillnad för 30D?
Tror inte du skulle sagt ett dugg om jag tipsade om d-80.
Som jag ser det tycker jag inte 30D är föråldrad jämfört med 40D så mister man bara en lite snabbare af 2 megapixlar liev view det enda som jag tycker är föråldrat är menysystemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.