Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa eos 400d, men vilket objektiv ska jag ha till?

Produkter
(logga in för att koppla)

sir_erken

Ny medlem
Hej!
Jag har fastnat för canons eos 400d. Det verkar som om denna kommer bli min första systemkamera.
Valet faller på denna då den verkar vara den mest prisvärda kameran just nu, var annars sugen på nikon d80.
Men med canons cash back kampanj blir kameran så billig.

Den kostar med det billigare 18-55/3,5-5,6 objektivet 4889kr. Med det dyrare objektivet av samma slag fast med IS så kostar den 6330kr
och utan något kit objektiv så blir det 4330kr.
(priser i butik -560kr cash back)


Min fråga är nu vad jag ska välja. Jag har endast haft vanliga digitalkameror förut och vet inte rikitgt vad jag kommer behöva. Tycker om att kunna zooma mycket samt ta macro bilder på växter.
Men kameran ska ju även användas som vardagskamera.
Gillar överlag inte bilxt, iaf inte på de kameror jag har haft då den ofta är för kraftig...

Så är det värt att satsa på det dyrare objektivet med IS eller räcker det billigare till att börja med?
Eller ska jag köpa den ren och välja något helt annat objektiv? vilket?
 
Om priserna du anger stämmer så skulle jag köpa med den nya IS-objektivet. Dels för IS, dels för att det enligt alla tester är betydligt skarpare än det gamla.

Ett alternativ är att köpa bara huset och komplettera med Tamrons eller Sigmas normalzoom 17-50 med bländare 2.8. Men det är ytterligare 2000 kronor gissar jag.

När det gäller "zooma mycket" och "macro på växter" är inget av dessa alternativ optimalt. Du lär helt enkelt behöva komplettera med något/några gluggar. Välkomment till systemkamerornas underbara - och kostsamma- värld! :)

Mvh
Anders
 
sir_erken skrev:
Så är det värt att satsa på det dyrare objektivet med IS eller räcker det billigare till att börja med? Eller ska jag köpa den ren och välja något helt annat objektiv? vilket?
Om du tror att du ganska snart kommer att köpa fler objektiv (det beror ju på din ekonomi och hur fotointresserad du är) kan det vara en bra idé att börja med det billiga kitobjektivet. Det är inte världens bästa objektiv, men det kostar ju nästan ingenting och ger dig en bra möjlighet att lära känna kameran och förstå vilka andra objektiv du skulle ha mest nytta av.

Om du tror att du kommer att vara nöjd med en normalzoom och inte kommer att skaffa andra objektiv i brådrasket så skulle jag föreslå att du köper den dyrare kitzoomen. Det är ett objektiv som, enligt alla tester, är riktigt bra. Jag har svårt att se att Tamrons eller Sigmas alternativ skulle vara värda flera tusenlappar mer -- de pengarna kan du ha mer glädje av på andra sätt. Kanske en blixt eller en billig telezoom -- eller en resa...
 
Fredrik_N skrev:
Vart kostar 400d 4889 kronor? Ska också köpa en, men väntar på sänkta priser när 450d släpps.

Den kostar 5449kr här: http://www.kameraexperten.se/?pid=228539
och sedan får du tillbaka 560kr från canon (insatt på ditt konto efter att du skickat in streckkoden. Antagligen för att de vill stimulera försäljningen av dessa...)

Om du tror att du ganska snart kommer att köpa fler objektiv (det beror ju på din ekonomi och hur fotointresserad du är) kan det vara en bra idé att börja med det billiga kitobjektivet. Det är inte världens bästa objektiv, men det kostar ju nästan ingenting och ger dig en bra möjlighet att lära känna kameran och förstå vilka andra objektiv du skulle ha mest nytta av.

Om du tror att du kommer att vara nöjd med en normalzoom och inte kommer att skaffa andra objektiv i brådrasket så skulle jag föreslå att du köper den dyrare kitzoomen. Det är ett objektiv som, enligt alla tester, är riktigt bra. Jag har svårt att se att Tamrons eller Sigmas alternativ skulle vara värda flera tusenlappar mer -- de pengarna kan du ha mer glädje av på andra sätt. Kanske en blixt eller en billig telezoom -- eller en resa...

Är IS objektivet alltså värt drygt 1400kr mer? Har fått för mig att det är samma optik men med bildstabilisator?
 
sir_erken skrev:
Är IS objektivet alltså värt drygt 1400kr mer? Har fått för mig att det är samma optik men med bildstabilisator?
Jag har visserligen ingen personlig erfarenhet av de två objektiven, men enligt det jag läst är det stor skillnad på objektiven. Det gamla är ganska mediokert men det nya är riktigt bra.
 
sir_erken skrev:


Är IS objektivet alltså värt drygt 1400kr mer? Har fått för mig att det är samma optik men med bildstabilisator?

Den nya är i klass med, om inte skarpare än, 17-40/4L enligt Photozones mätningar. Det kan inte vara samma optik eftersom IS ofta har eller kräver mer linser.

tillägg: Den verkar vara skarpare än 16-35/2.8L också, så 1400kr mer kan vara värt det.
 
Senast ändrad:
sir_erken skrev:
Den kostar med det billigare 18-55/3,5-5,6 objektivet 4889kr. Med det dyrare objektivet av samma slag fast med IS så kostar den 6330kr
och utan något kit objektiv så blir det 4330kr.
(priser i butik -560kr cash back)
Det låter som om din butik tar ganska mycket betalt för IS-zoomen -- 2000 kr tillsammans med huset. På t ex Cyberphoto kostar den 1790 kr.
 
sir_erken skrev:
Är IS objektivet alltså värt drygt 1400kr mer? Har fått för mig att det är samma optik men med bildstabilisator?

Som de flesta andra har jag ingen personlig erfarenhet av det nya. Det gamla var ingen höjdare men alla tester jag läst har varit mycket positiva till det nya och det tycks vara mer än bara IS som skiljer.

För 1400 (1200 om du köper det på Cyberphoto) extra får du alltså ett objektiv som är användbart och som du kan ha till "vardags" utan att irritera dig på resultatet. IS är dessutom riktigt användbart i många situationer. Eftersom tele och makro tycks vara dina dina prioriterade områden känns det ju då onödigt att lägga ännu mer pengar på normalzoomen så jag tycker det förefaller som ett vettigt alternativ.

Mvh
Anders
 
Kom fram till att det dyrare objektivet skulle passa mig bättre.
Totalt 6200kr skulle det bli.

men så hittade jag pentax 10d + 18-55/3.5-5.6
för 5900kr inklusive frakt från tyskland.
Denna kamera har ju bilstabiliseringen inbyggd, så den finns tillgänglig till alla ev framtida objektiv.

Men är det ett bättre köp?
Har ingen koll på vilka som gör "bra" systemkameror, men canons ixus serie har jag haft flera kameror ur som jag är nöjd med.
vad tror ni?
 
sir_erken skrev:
Denna kamera har ju bilstabiliseringen inbyggd, så den finns tillgänglig till alla ev framtida objektiv. Men är det ett bättre köp?
Med antiskak i objektiven blir även det du ser i sökaren stabilt. Det är en väldig fördel, speciellt när man använder längre brännviddder. Att t ex försöka justera fokus manuellt med 400 mm plus 1,4x extender är nog ganska svårt om bildstabiliseringen sitter vi huset.
 
sir_erken skrev:
Kom fram till att det dyrare objektivet skulle passa mig bättre.
Totalt 6200kr skulle det bli.

men så hittade jag pentax 10d + 18-55/3.5-5.6
för 5900kr inklusive frakt från tyskland.
Denna kamera har ju bilstabiliseringen inbyggd, så den finns tillgänglig till alla ev framtida objektiv.

Men är det ett bättre köp?
Har ingen koll på vilka som gör "bra" systemkameror, men canons ixus serie har jag haft flera kameror ur som jag är nöjd med.
vad tror ni?

Systemkameror handlar som säkert många redan sagt om system. Från mitt sätt att se på saken så är det bara Nikon och Canon som gäller.

Jag har valt Canon då deras utbud av objektiv, blixtar mm är enormt. Både orginal och pirat. Både nytt och begagnat. Jag rekomenderar gärna 400D då jag själv äger en sådan och är mycket nöjd.

Kitoptiken, varesig det är med IS eller inte är mycket trevlig om man ser till dess pris. Vilket du än väljer så kommer du nog ändå vilja byta upp dig inom en snar framtid.

Såg längre upp att du inte gillar blixt heller. Då skulle jag rekomendera att du köper ett ljusstarkt objektiv. Typ 2.8 från sigma, tamron eller tokina.

Finns intresse kan du köpa ett Sigma 18-50/2.8 Macro av mig. Misstänker dessutom att du är bror till Andreas Erkensjö vilket är ett plus vid affär;)

Men ja, hur som hellst. Köp eos 400D. Har du aldrig ägt en systemkamera innan så kommer du gilla den oavsett vilken optik du har framför. Du kan använda iso 400 utan att oroa dig över fult brus. Visst den kanske är lite plastigare än Pentax K10D men jag har råkat knuffa ner den från skrivbordet ett par gånger utan att prestandan blivit påverkad. Tillbaka till det här med IS. Det kan vara en bra grej absolut. Men vill du fota rörliga motiv utan blixt kräver det "riktig" ljusstyrka så att du kan använda dig av snabbare slutartider. Som sagt så är valmögligheterna för uppdateringar störst om du väljer Canon och då 400D är en mycket bra kamera lägger jag min röst på den.

Lycka Till!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.