Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa en A7 idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sakta i backarna, vi vet inte hur den fungerar i verkligheten än. Hur beter sig EVFn vid hög serietagningshastighet? Hur fungerar AF med telen, för det måste den göra som sportkamera? On-sensor PDAF har lite svårare med telen.

För mig så blir det inte problem för det är inte mitt område i sportvärlden.

Landskap+porträtt för mig bara så det är en glädjande nyhet för mig för jag har börjat investera i Sony utrustningar redan förra året. Nu känns det helt rätt och jag kommer att sälja bort mina Canon utrustningar under hösten.

För mig så blir det inte problem för det är inte mitt område i sportvärlden.

Landskap+porträtt för mig bara så det är en glädjande nyhet för mig för jag har börjat investera i Sony utrustningar redan förra året. Nu känns det helt rätt och jag kommer att sälja bort mina Canon utrustningar under hösten.

Vad skall du med 20bps för landskap och porträtt?

Helt ärligt. 20 bps vid porträtt i naturligt ljus av personer som känner sig obekväma framför kameran vore grymt. För att kunna välja det mest naturliga ögonblicket bland många hade jag varit glad med den möjligheten. Bara som idag när jag skulle fotografera kollegor för hemsidan.

A9 tycks vända sig till i första hand sport- och naturfotografer som plåtar snabbrörliga motiv och situationer där det kan krävas helt tyst slutare. Nytt kraftfullare (2.2x) batteri (lär inte bli billigt) och dubbla SD-kort. Duktig på 4K video.

Mer info: http://www.sonyalpharumors.com/

Som stillbildsfotograf (amatör) tycker jag allt detta nya inte är värt 45+kSEK.
Möjligen bygger Sony vidare på A7-serien. VG dröj...

Det som händer inför hösten är att priserna på A7-serien sjunker men troligen även på CaNikon fetDSLR FF då fler proffs konverterar till A9.
Därtill bygger Sony ut sitt (bristfälliga) servicenät. Så, nu har proffsen på allvar fått alternativ att överväga.

Det tråkiga är att de gamla heffaklumparna (CaNikon) fortfarande sitter på läktarna avseende FF spegellöst, vilket inte gynnar konkurrensen och håller Sonys priser uppe.

Senast ändrad:
Då har du mätt dåligt, eller hittat någon utskjutande del som jag inte har upptäckt. :)

Öh.. nä. Inte i de sammanhang jag använder kameran, dvs väldigt gärna i små väskor och jackfickor. Det är små skillnader men stora i just de situationerna. Mäta är inte allt.
Jag går i princip aldrig omkring med fotorygga. Det var just anledningen till att dumpa fet Nikon d700 med batterigrepp och 24-70/2.8

I den handhavandesituationen jag befinner mig i är det alltså väsentlig skillnad.

Menar du att det lite mer utskjutande (och därför bättre) greppet gör så stor skillnad? Med ett objektiv på kameran så märks väl inte det större greppet speciellt mycket?

Om du stoppar ner kameran i en ficka utan objektiv monterat så förstår jag däremot ett storleksskillnaden märks en del.

Menar du att det lite mer utskjutande (och därför bättre) greppet gör så stor skillnad? Med ett objektiv på kameran så märks väl inte det större greppet speciellt mycket?

Om du stoppar ner kameran i en ficka utan objektiv monterat så förstår jag däremot ett storleksskillnaden märks en del.

Ja, det gör precis så stor skillnad och nej för tusan. I fickan på jackan MED objektiv monterat. Där får faktiskt A7 gen 1 plats.
35/2.8. Jag säger det igen.
Med batis 85/1.8 kvittar det.

Sakta i backarna, vi vet inte hur den fungerar i verkligheten än. Hur beter sig EVFn vid hög serietagningshastighet? Hur fungerar AF med telen, för det måste den göra som sportkamera? On-sensor PDAF har lite svårare med telen.

Hejsan där, knappt jag törs skriva detta, men det händer bara med Sony, Mats var ängslig över bajs i maten med nya A9, erfarenhet från andra kamera släpp från Sony, Anders uppmanar att inte läsa tester från Sony Artisan. Nu höjer du Fredrik ett varningens finger, själv vill jag gärna se års rapporten-17 från USA angående försäljningen av A7:eek:rna och inte bara Jan/Feb försäljning. Undrar när man kan lita fullt ut på en Sonykamera, kanske generation 5 eller 6 möjligtvis. OBS Absolut inga konspirations teorier, dom flesta liksom jag själv är aldrig säker över vad Sony levererar.

För övrigt garanterar jag att C/N spegelreflex kameror kommer att vara ohotade under många år framåt, säkert 20 år skulle jag tro, så även om en A900 klassisk kommit för några år sedan med topp prestanda på alla plan, så hade det bara varit roligt för dom med passande objektiv till den, bara enstaka byten till A900 kanske hade hänt.

Anders uppmanar att inte läsa tester från Sony Artisan..

Åter igen påstår du att jag skrivit något jag inte gjort. Jag skrev att det ska bli intressant att höra vad andra testare än just dessa tycker, vilket är långt från samma sak som att uppmana att inte läsa deras tester. Lägg ner halmgubbarna!

en bild säger mer än 1000 ord

Skulle jag vara på resa och bära omkring på kameran väljer jag den i mitten. Ska jag sitta och fotografera sport en hel dag väljer jag utan tvekan någon av de andra (som har mycket bättre ergonomi för att hålla i en hel dag). M.a.o. säger bilden inget alls (och i synnerhet inget om huruvida man ska köpa en A7).

Skulle jag vara på resa och bära omkring på kameran väljer jag den i mitten. Ska jag sitta och fotografera sport en hel dag väljer jag utan tvekan någon av de andra (som har mycket bättre ergonomi för att hålla i en hel dag). M.a.o. säger bilden inget alls (och i synnerhet inget om huruvida man ska köpa en A7).

Hur skall du ha det?

Först säger du vad bilden säger dig, sen säger du att det du nyss sagt om bilden inte säger dig nånting.

Läs ditt inlägg igen tills du inser komiken/motsägelsen.

Hmmmm....

Hur skall du ha det?

Först säger du vad bilden säger dig, sen säger du att det du nyss sagt om bilden inte säger dig nånting.

Läs ditt inlägg igen tills du inser komiken/tragiken/motsägelsen.

Hmmmm....

Ja, ok då. Den säger att antingen är Sonykameran bättre eller så är någon av de andra bättre. Det är helt olika kameror för olika ändamål.

OK.

Den lilla orkar man bära längre än de stora, i det fall det skulle vara bättre.

Det var ju det jag skrev. De stora är däremot mycket bättre att hålla i en hel dag (och ja, jag har provat att fotografera nästan oavbrutet under hela dagar). Att en kamera är mindre innebär inte med automatik att den är snällare mot kroppen (förutom just när man bär på den).

Det var ju det jag skrev. De stora är däremot mycket bättre att hålla i en hel dag (och ja, jag har provat att fotografera nästan oavbrutet under hela dagar). Att en kamera är mindre innebär inte med automatik att den är snällare mot kroppen (förutom just när man bär på den).

Tunga grejor kan vara OK så länge man slipper släpa själv.

Plåtade med Leica CL, 35mm och 90mm, i fjällen på analogtiden, glad det inte fanns fetDSLR vid dessa tillfällen.

Afe, gör skillnad på en amatör entusiast fotograf och en yrkesfotograf.

Den först nämnda köper sin utrustning för de flesta situationer, allt från fotografering runt hörnet hemma till semesterresor, - lätt bekväm utrustning gäller.
Den senare nämnda är "tvingad" att använda mycket tålig utrustning, då yrket kräver prylar som håller i alla väder, samt ger ett bra grepp med t.ex. långa teleobjektiv, - vikten blir här tyvärr en nackdel, när man skall ha en "tanks".

Rent privat, där väljer yrkesfotografen säkert en lätt bekväm utrustning, också.
Vilken av de tre kamerahusen, som är lätt och bekväm, bör inte vara så svårt att gissa? :) :)

Tunga grejor kan vara OK så länge man slipper släpa själv.

Plåtade med Leica CL, 35mm och 90mm, i fjällen på analogtiden, glad det inte fanns fetDSLR vid dessa tillfällen.

I såna sammanhang är det förstås klockrent med en liten lätt kamera. Som sportfotograf är det sällan man behöver bära kameran några längre stunder, och då är det bättre med andra egenskaper än just vikten. Men åter igen, det har inte så mycket med tråden att göra, eftersom TS knappast har Nikon D5 eller Canon 1DX som alternativ till en A7 ...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar