Annons

köpa digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbebobbe

Medlem
Jag vill börja fotografera och skulle vilja ha tips på någon hyffsad kamera att börja med. Jag har tänkt lägga omkring 4000 i alla fall.. undrar om det räcker?

svar uppskattas såklart :)

Ja, den där verkar bra.. jag satt just precis och läste om den i en annan tråd. Jag har inga speciella krav på vikt/storlek och sånt.. Bara det går att få bra bilder och lära sig fota med den.

Hm, ja.. Det är ju kanske ett alternativ. Får man tag i en kamera i bra skick på det viset så borde det ju vara väldigt bra. Men det är klart, det känns bättre att köpa den ny. Så man har eventuell garanti och vet att allt ska fungera.

uhm, brukar kameror slitas mycket? hehe.

Jag kan bara tala väl om min A70 (som ju är väldigt lik A80:n).

Nu finns det ju rätt många kameror så man kanske inte ska stirra sig blind på en enda modell. :)

Jag tycker att det kan vara värt att titta på Konica Minolta Z2 och Olympus C-765 åxå.
Dessa två har fördelen att ha ett större brännviddsområde vilket gör kameran lite mer "allround" redan ur kartong. A80:n kan kompletteras med en del tillbehör som bättrar på detta lite, men det blir ju inte lika smidigt.
Fördel Minolta är snabbheten. Fördel Olympus är lite bättre optisk kvalitet.
Nackdel Minolta är den mekaniska växlingen mellan LCD och EVF, som har rapporterats strula för en del.

Fördel Canon är vridbar display och något bättre optisk kvalitet än ovanstående. Storleken är ju något mindre åxå, vilket kan vara praktiskt, även om det kanske inte är den avgörande faktorn för dig.

Ang begagnat och fall kameror slits: Om de inte misshandlas så brukar inte slitage vara något direkt problem. Det är ju många som har kameror som är väldigt gamla och som fortfarande funkar problemfritt.

Begagnat kan man nog även hitta Minolta 7i eller 7Hi för runt 4000kr, eller kanske tom en A1 med lite tur.

Okej, tack för tipsen! Jag ska kolla runt lite på dom modellerna också. :).. Det känns inte som att jag vill köpa begagnat, men det är ju värt att titta på det med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar