Annons

Köpa Digitalkamera,vilket märke ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus_F

Ny medlem
Hej

Tänkte köpa mig en Vanlig digitalkamera snart, vilket,eller vilka märke ska man satsa på ?
Hade tänkt och betala mellan 2500-3000kr

Var lite inne på canon-Ixus, är det bra val ?
Kom med förslag tack..

Marcus_F skrev:
Var lite inne på canon-Ixus, är det bra val ?
Jo, Ixus kan vara ett bra val. Det beror ju på vad man vill ha för egenskaper i sin kamera. Men jag tror nog det finns andra kameror som är mer prisvärda än just Ixus. Om de sedan heter Canon eller Pentax eller Fuji eller... spelar ingen roll.

Canon Ixus verkar enligt min mening ha bedrövlig brusreducering, dom kanske inte är absolut sämst, men det finns bättre på marknaden vad jag har läst mig till. Dock är jag varken särskilt intresserd eller insatt när det gäller kompakter, så du får läsa lite på nätet.

-big kahuna- skrev:
Canon Ixus verkar enligt min mening ha bedrövlig brusreducering, dom kanske inte är absolut sämst, men det finns bättre på marknaden vad jag har läst mig till.
Bedrövlig på vilket sätt? Menar du att brusreduceringen är för kraftig eller för svag?

Det jag har sett av Canons brusreducering i kompakter är att de är ganska försiktiga med att ta bort brus. Det gör förstås att bilderna kan bli brusigare än konkurrenternas, men det gör också att bilderna inte tappar lika mycket detaljer. Poängen med varsam brusreducering i kameran är att man själv kan välja mellan hög upplösning eller lite brus när man efterbehandlar bilden.

PMD skrev:
Bedrövlig på vilket sätt? Menar du att brusreduceringen är för kraftig eller för svag?

Det jag har sett av Canons brusreducering i kompakter är att de är ganska försiktiga med att ta bort brus. Det gör förstås att bilderna kan bli brusigare än konkurrenternas, men det gör också att bilderna inte tappar lika mycket detaljer. Poängen med varsam brusreducering i kameran är att man själv kan välja mellan hög upplösning eller lite brus när man efterbehandlar bilden.

för kraftig tänkte jag på. Bruset är borta, men även detaljerna. Så ser det ut från många andra tillverkare också, men vissa märken har jag förståt det som hanterar detta bättre.

Vilka märken, i så fall? Alla jämförande tester jag har läst visar att Canon har försiktigare brusreducering än konkurrenterna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto