Annons

Köpa d80, vad för objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ravestream

Aktiv medlem
I slutet av månaden blir det inköp av en Nikon D80.

Kommer väl ha ett ganska brett register vad som ska fotograferas, allt från natur till bilar på bana, porträtt mm .

Räknat med att köpa ett fast 50mm objektiv strax efter . men finns några alternativ på vad som följer med,
vad bör jag välja & varför (eller varför inte) ?

Af 18-70

18-55/3,5-5,6 VR

18-135/3,5-5,6

Om, det inte är Sigma 50 1.4 eller Nikon 1.4 som du tänker skaffa så råder jag dig att lägga till lite till ett Sigma 18-50 eller Tamron 17-50. Då 1.8 varianten inte presterar bra först för en på 2.8 å kan kännas överflödigt med ett till där.

I annat fall 18-70.

Till bilar på bana rekas ngn av Nikon's 80-200'or alternativt Tamron 70-200 eller Nikon's ngt billigare 70-300 VR

ett Nikon 50mm 1.8 är det som är planerat för porträttfoto då jag fått många rekomendationer om det samt att det ligger bra i pris.

Samtliga av dom jag väljer mellan just nu är nikon
Alltså kit som medföljer kameran.

18-135 har jag själv och jag måste säga att det är ett väldigt mångsidigt objektiv med tanke på omfånget.
Funkar till nästan allt.
Och för att vara en kit-glugg så är den mycket bra.
50mm 1,8 är ju bland Nikons skarpaste glugg så den ska väl vara med i allas fotoväskor.
Och den kostar ju bara lite mer än en tusenlapp så den är given tycker jag.

18-135 är väldigt mångsidigt i sitt zoomomfång men brister i ljusstyrka vilket jag många gånger upplevt som ett problem.

Skulle jag köpa D80 + objektiv idag hade jag då hellre satsat på Tamrom 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8. Vet inte vilket av dem som presterar bäst men det går alldeles säkert att läsa sig till på Internet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto