Annons

Köpa CS5 från USA eller Sverige - olika pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Hej

jag har en fundering som jag inte klarar av att reda ut själv.

Om jag går in på Adobes hemsida och ska köpa PS CS5 och gör det från den amerikanska sidan så kostar det $699. Med dagens kurs blir det 4 690 SEK

Om jag gör samma sak från den svenska sidan så kostar samma program 7 978 SEK och vill jag dessutom ha det i svensk version så kostar det 9 832 SEK.

Stämmer verkligen detta och vad är det som hindrar mig att köpa programmet från den amerikanska sidan ? Några skillnader i support ?

Någon här som VET ?
 
Adobe har en erkänt klurig prissättning. Att saker som språkversioner, moms, tullar o så kan göra att det skiljer lite åt mellan länder kan jag förstå, men inte att det enorma prisskillnaden för precis samma version.

Du kan ju testa att köpa programmet via den amerikanska sidan, det är exakt samma version som du köper i Sverige (om du köper den engelska utgåvan), men jag misstänker att du kommer stöta på problem då du 1) försöker betala med ett icke-amerikanskt kreditkort...och/eller 2) försöker aktivera produkten från en svensk IP.
 
Försökte hitta nån mail adress till Adobe i Sverige för att ställa frågan, men utan resultat.

Att "testköpa" och sen inse att det inte går att aktivera produkten p g a min IP känns som överkurs :)
 
Jag har pratat med Adobe och tydligen är det så att man bara kan få support av Adobe i det land man köpt produkten dvs köper du från USA måste du använda deras support
 
Förvisso har Adobe olika prissättning, men jag tycker nog att man samtidigt bör notera att dollarn står lågt och att det inte är svensk moms på amerikanska priser. ;) Tänker du dig en dollarkurs på 10-11 som det har varit ibland och lägger på svensk moms så blir det inte så billigt längre. Visserligen är det toppkursen, men det visar ändå vad valutasvängningar får för effekt.
 
Dollarkursen har väl inte varit uppe på de höjderna på oerhört många år ??!

Det märkliga är väl att programvaran är densamma och den laddas ner från samma server, men har nästan 100% påslag och du vill ha svensk support....
 
Dollarkursen har väl inte varit uppe på de höjderna på oerhört många år ??!

Det märkliga är väl att programvaran är densamma och den laddas ner från samma server, men har nästan 100% påslag och du vill ha svensk support....

Som sagt är det extremen, men tydligen blåste poängen förbi din station, nämligen att dollarkursen är låg (fast den har varit ännu lägre). Priserna sätts efter vad som är "rätt" på den lokala marknaden och inte vad växelkursen råkar vara. Skulle priset fullt följa med dollarkurssvängningarna skulle det bli löjeväckande. Att dollarn står lågt betyder inte att köpkraften i USA är densamma som om man bara översätter direkt till SEK.

En dollarkurs på 8 kr är definitivt inte otänkbar och ligger inte så långt tillbaka i tiden.

699*8*1,25=6999 SEK ink moms. Hoppsan, det försvann lite av den gigantiska skillnad du räknat ut. Med en kurs på 9 kr är den helt väck.

8 kr hade vi förra sommaren och 9 kr hade vi våren 2009, även om de var toppar i de ganska stora svängningarna.

Att sedan den svenska versionen är ytterligare dyrare är förvisso irriterande, men samtidigt blir det nog inte så många kopior. Marknaden är inte så stor och dessutom ser man såklart chansen att ta ut lite extra kronor av de som absolut vill ha svensk version. Personligen tycker jag snarast att det är minus och jag kör alla program jag kan på engelska istället.
 
Hej

jag har en fundering som jag inte klarar av att reda ut själv.

Om jag går in på Adobes hemsida och ska köpa PS CS5 och gör det från den amerikanska sidan så kostar det $699. Med dagens kurs blir det 4 690 SEK

Om jag gör samma sak från den svenska sidan så kostar samma program 7 978 SEK och vill jag dessutom ha det i svensk version så kostar det 9 832 SEK.

Stämmer verkligen detta och vad är det som hindrar mig att köpa programmet från den amerikanska sidan ? Några skillnader i support ?

Någon här som VET ?

Betänk att du är skyldig att erlägga moms/tull om du importerar det från USA (eftersom det med råge passerar gränsen för tullbefriad införsel, även om leverantören inte avkräver dig som kund på detta.

Att inte göra det gör förvisso produkten billigare, men det är ju samtidigt analogt med varusmuggling och skattebrott... Så, att enbart jämföra priser rakt av är missvisande.
 
Senast ändrad:
Gäller det verkligen softvara nedladdad över internet ?

Ska jag alltså alltid ta reda på var själva servern står innan jag köper softvara över nätet ???!
Tror knappast att nedladdning räknas som "varusmuggling"
 
Gäller det verkligen softvara nedladdad över internet ?

Ska jag alltså alltid ta reda på var själva servern står innan jag köper softvara över nätet ???!
Tror knappast att nedladdning räknas som "varusmuggling"

Ja, det gäller definitivt mjukvara.
Ja, det är upp till dig som kund att fastställa ursprungslandet för en vara.

Det handlar inte om "var servern står" utan var säljande part har sitt säte samt varifrån de anses ha sitt ursprungsland.

Mjukvaror från USA är dock tydligen tullfria, men momssatsen är de normala 25%

http://tullverket.se/innehallao/t/t...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
 
Senast ändrad:
Var inne och titta på skattemyndighetens sida och du har helt rätt !

Då har jag lärt mig nåt nytt idag :)

Nio år som IT-ansvarig för en internationell logistikkoncern (Och systemansvarig i tullverkets ögon för deras tulldatasystem) sätter sina spår ;)

Grejen är ju också att organisationer som sälje rvaror till kunder inom EU för över ett visst värde varje år är skyldiga att själva inkräva tull/skatt/moms på de varor de säljer (kika på Steam och liknande).
 
Tja!

Tänkte dra en fråga här som jag inte tror att har blivit behandlat på det här forumet.

Jag ska till USA i sommar och undrar då om jag kan köpa Adobe varor så som lightroom 4, premiere med mera där och sedan flyga hem igen, genomgå alla procedurer för att sedan använda det på min egna dator med svensk IP. kommer detta att fungera eller är det som med playstaion och DVD skivor,att det är olika regionskodningar som kräver olika hårdvara/ IP-adresser kanske?

//Christoffer
 
Var det inte så att när LR4 släpptes så sattes priserna i sverige i samma nivå som i USA, dvs hälften mot tidigare. Det är väl inte omöjligt att Adobe gör samma när CS6 släpps
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.