ANNONS
Annons

Köpa Canon1100D NU eller vänta och ha råd med 600D

Produkter
(logga in för att koppla)
600D!! Stor skillnad mot EOS-M i AF hastighet och har optisk sökare (EOS-M har ingen). Mot 1100D - 600D har bättre AF, fler knappar, vridbar skärm, rejälare.

Tänkte detta. Jag tycker 1100D känns rätt plastig medan 600D är mer gedigen.
Har du några andra alternativ att tillägga som jag bör kolla in?

Om du jämför Canon 1100D, Eos-M samt 600D, vilken skulle vara störst lyft från den jag har?
Har aldrig prövat 1100D, så jag kan inte uttala mig om den.

600D är väl en bättre kamera än EOS M, men EOS M har fördelen att den är så mycket mindre att den oftare kommer med. Men anledningen att köpa den skulle i huvudsak vara om rean med ett pris på 1990:- kommer tillbaka, även om man behöver leta lite adaptrar och liknande på eBay så är 1990:- ett mycket bra pris.

Har aldrig prövat 1100D, så jag kan inte uttala mig om den.

600D är väl en bättre kamera än EOS M, men EOS M har fördelen att den är så mycket mindre att den oftare kommer med. Men anledningen att köpa den skulle i huvudsak vara om rean med ett pris på 1990:- kommer tillbaka, även om man behöver leta lite adaptrar och liknande på eBay så är 1990:- ett mycket bra pris.

Mindre och smidigare är alltid bra men det känns som att jag inte kommer orka leta adaptrar på nätet om kvällarna när ungarna sover, jag vill kunna köpa den och använda den direkt.

Finns det några ytterligare alternativ att ha i åtanke?

Finns ju massor av alternativ iofs. Speciellt om man räknar in begagnatmarknaden och andra märken än Canon. I övrigt har jag provat alla tre som du nämner och av dessa hade jag själv valt 600d. 1100D kändes lite väl plastig i sin konstruktion. Och EOS -M är ju en annan typ av kamera. Smidig visserligen men jag skulle sakna optisk sökare och tillgången till Canons stora utbud av EF/EFS objektiv. Visst kanske det går med adapters. Men det är inte samma sak att slänga på fullstora objektiv på en så pass liten kamerakropp.

Vad gäller renodlat bildkvalitet så är jag rätt säker på att man inte kan se någon direkt märkbar skillnad mellan dessa tre, om bilderna är tagna under ideala förhållanden. Men handhavandet lär skilja en del och det är ju viktigt det med.

I övrigt ligger det en 600d ute till försäljning på köp och sälj nu. 1500 för huset. Komplettera med ett 50mm 1.8 och du har för runt 2000 en riktigt bra kombo att komma igång med. Dock utan zoom, men det är bara nyttigt att plåta med lite fasta brännvidder. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=216140

Om du verkligen vill komma billigt undan så ligger här en Pentax Kx ute för 1100 inkl kitobjektiv http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=215617. Har inte testat en sådan själv, men min kompis hade en och dess bilder gick verkligen inte av för hackor.

Jag ska kolla upp den lite grann, var ju inte så stor skillnad och kanske går det att hitta en begagnad ?
Är det den du funderar på ?

Ja bland annat. Vet ifs inte om jag behöver en systemare men tycler den passar bra i handen.
Kommer fota mkt barn inomhus så vill ha snabb autofokus och ljusstark objektiv.
Har även kollat på kompaktaren s120.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=216140

Hej!
Jag har lämnat intresse på Eos600Dn som ligger på annonsen och den blir min om jag vill men man vill ju inte bli blåst. Har någon handlat av honom förut? Står att han har sålt en del, dock har han inte lagt in några bilder på sin sida och har 5-6 annonser ute nu som alla lagts in på samma datum. Hans nummer går till Kulturgeografiska i Uppsala?

Han har förvisso varit medlem länge, men sålt väldans mycket..
Alla kort på annonserna ser ut att vara tagna på samma ställe. Hans e-post går också till kulturgeografiska i Uppsala.

Det är väl inget konstigt med att tele/mejl går till arbetsplatsen? Lägger jag in annons så blir det likadant, har inget hemnummer eller privat mobil nr.

Att du i det här fallet skulle bli lurad finner jag väldigt svårt att tro.
Det är ju bara att kolla på universietets hemsida så ser du ju att annonsören arbetar där:

http://www.klinimm.uu.se/research/genetics_genomics/gyllensten/contact/

Jag såg det för en stund sedan men har inte hunnit kolla upp det så noga pga småbarn som tar upp all min "forskningstid" ! Tack för länken

Inga problem, har själv haft 6st "forskningsprojekt" som tack & lov börjat forska lite själv vid det här laget ;)

Rekommenderar 600d har den själv. Samma sensor och processor som i 550d, 7d och 60 d. Har haft Nikon, Pentax av olika modeller.

Min första systemkamera var en 600D och jag gillade den skarpt. Det som gjorde att jag bytte var bruset på högre ISO, någonstans kring 800/1200 gick min gräns för vad som var ok. Nu kör jag en 6D och är galet nöjd! Mellan de kamerorna du väljer bland hade jag lätt valt 600D, du kan utveckla ditt intresse väldigt mycket med den.

Totalt offtopic: Är väldigt imponerad av Fuji X systemet, främst då senaste kameran X-T1. Ge det några år till så kanske man får "byta ner sig" (ner hänvisar då till storlek och vikt).

/Nicklas

Jag söker ju efter lite samma sak som trådskaparen. En kamera som tar bra bilder på rörliga barn inomhus.
Jag har var väldigt inne på 100D men eftrr läst denna tråd intresserad även av 600D.
Var idag på mediamarkt och pratade med vad som verkade vara en väldigt seriös pch duktik fotoförsäljare och han rekommenderade mkt mer Nikons d3200 då den hade snabbare autofokus som största argument men även vikt, batteritid, brus vid hög iso.
Skärmen är ju dock varken vändbar eller touch.
Nikon har ju även en 35mm (eller var det 30)(canons är 50mm) objektiv med f1.8 för ca 1300kr.
3200 är ju dessutom ca 1000kr billigare än 600D.

Vad säger ni andra om detta?
Stämmer det han säger med autofokusen? I Kamera&Bilds test på d3200 nämns att autofokusen är ganska seg. Dock så jämför dem ju inte med ngn specifik modell.

Jag söker ju efter lite samma sak som trådskaparen. En kamera som tar bra bilder på rörliga barn inomhus.
Jag har var väldigt inne på 100D men eftrr läst denna tråd intresserad även av 600D.
Var idag på mediamarkt och pratade med vad som verkade vara en väldigt seriös pch duktik fotoförsäljare och han rekommenderade mkt mer Nikons d3200 då den hade snabbare autofokus som största argument men även vikt, batteritid, brus vid hög iso.
Skärmen är ju dock varken vändbar eller touch.
Nikon har ju även en 35mm (eller var det 30)(canons är 50mm) objektiv med f1.8 för ca 1300kr.
3200 är ju dessutom ca 1000kr billigare än 600D.

Vad säger ni andra om detta?
Stämmer det han säger med autofokusen? I Kamera&Bilds test på d3200 nämns att autofokusen är ganska seg. Dock så jämför dem ju inte med ngn specifik modell.

Det finns ingen anledning att tro att det skiljer märkbart i AF hastighet vare sig åt ena eller andra hållet med motsvarande objektiv. Objektiva tester enl CIPA standarden som publiceras gäller bara stilla motiv tyvärr. Enda sättet att jämföra AF hastighet då det har praktisk betydelse, rörliga motiv och följande autofokus får man göra själv med motsvarande objektiv.

En nackdel med Nikon i det här fallet är att bara nyare objektiv i AF-S serien ger autofokus. AF och AF-D ger inte autofokus med D3200. Däremot så är alla nyare objektiv AF-S och nyare tredjepartsobjektiv har motsvarande AF-S.

Nikon har emellertid något bättre sensorer än Canon om man är kräsen.

Det finns ingen anledning att tro att det skiljer märkbart i AF hastighet vare sig åt ena eller andra hållet med motsvarande objektiv. Objektiva tester enl CIPA standarden som publiceras gäller bara stilla motiv tyvärr. Enda sättet att jämföra AF hastighet då det har praktisk betydelse, rörliga motiv och följande autofokus får man göra själv med motsvarande objektiv.

En nackdel med Nikon i det här fallet är att bara nyare objektiv i AF-S serien ger autofokus. AF och AF-D ger inte autofokus med D3200. Däremot så är alla nyare objektiv AF-S och nyare tredjepartsobjektiv har motsvarande AF-S.

Nikon har emellertid något bättre sensorer än Canon om man är kräsen.

Ok tack för det.
Har inga äldre objektiv idag eller kommer införskaffa speciellt många så det känns i det här fallet inte som en nackdel.
Modellerna är alltså väldigt lika. Mest tycke för vissa enstaka funktioner (typ vridbar skärm) plus pris som får fälla avgörandet.
Hmm. Svårt det här.

Cyberphoto.se rankar 600d som guld/toppklass, medans d3200 som silver/bra köp.
Är inte det konstigt?

Ok tack för det.
Har inga äldre objektiv idag eller kommer införskaffa speciellt många så det känns i det här fallet inte som en nackdel.
Modellerna är alltså väldigt lika. Mest tycke för vissa enstaka funktioner (typ vridbar skärm) plus pris som får fälla avgörandet.
Hmm. Svårt det här.

Cyberphoto.se rankar 600d som guld/toppklass, medans d3200 som silver/bra köp.
Är inte det konstigt?

Man skall inte lägga mycket vikt i klassningen då ett övergripande omdöme är behäftat med svårigheter. I de nedre segmenten konkurerar inte Canon och Nikon rakt av. De skiljer sig ett halv steg i proffsskalan. 1100D är enklast. D3200/3300 är ett litet snäpp upp i prestanda och sedan kommer i ordning 600D (och motsv), D5200/5300 kommer sedan. Så det är mycket tycke och smak. Sedan kommer priset in, men man skall komma ihåg att omdömet sätts då kameran är ny jämfört med det som fanns då till de priser som gälde då, så det är inte alls säkert att man kan lägga någon vikt i en sammanfattad bedömning av all som gälde då D3200 var ny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar