Fredrik AVT
Aktiv medlem
1100D med 50 1.8 borde väl ge bäst bilder, för lägre pris än 600D med kitoptik.
Fast liten tråkig sökare och väldigt bantad. T ex har/hade Scandinavianphoto en 60D inne beg för 3200:- - det är mycket mer kamera.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1100D med 50 1.8 borde väl ge bäst bilder, för lägre pris än 600D med kitoptik.
Fast liten tråkig sökare och väldigt bantad. T ex har/hade Scandinavianphoto en 60D inne beg för 3200:- - det är mycket mer kamera.
Som jag ser det vore det bra om du kunde besvara varför du vill vill ha systemkamera för att göra valet lättare:
1. Större sensor med f u punkt 2 även mindre brus - renare bilder i sämre ljus
2. Tunnare skärpedjup (suddig bakgrund)
3. Snabb följande autofokus på t ex springande barn
4. Optisk sökare
5. Möjlighet att byta objektiv
Sedan finns frågan huruvida du filmar eller ej.
Kan du tänka dig begagnat?
Med allt du fått höra nu om live view autofokus (alltså att kameran fokuserar medan man tittar på displayen och inte i sökaren) är vinklingsbar skärm fortfarande viktigt?
Med allt du fått höra nu om live view autofokus (alltså att kameran fokuserar medan man tittar på displayen och inte i sökaren) är vinklingsbar skärm fortfarande viktigt?
är scandinavian foto pålitliga? har ni handlat därifrån? De verkar ha lite högre priser på nya kameror än andra ställen.
650D kanske kan passa mig!
De är väldigt pålitliga och ger garanti på begagnat (liksom Mattssons i Lund och Hegethorns). Vad gäller nytt kan man välja det lägsta priset från en sajt med bra omdömen. F u Scandinavian, Japan foto och Cyberphoto finns många. Just begagnat är det ju ibland en fördel att köpa från affär p g a garantin.
Ser att 60D är såld och begpriset på deras 650D är sisådär. Det är bara att vänta in en ny 60D. Kan du skippa vinklingsbar skärm är annars 50D ett bra begval. Den har aningen sämre sensor än 60D/600D/650D/700D men har samma fina sökare som 60D och är ännu bättre byggd i metall. Rimligt begpris ca 2500:-.
Du har ju redan kompakten för filmning med vinklingsbar skärm.
De tråkigaste bilderna är de man aldrig tar så jag föreslår att du inte väntar utan köper en systemkamera med zoom NU. Njut av fotoglädjen också byter du när du känner att du växt ur den.
Vad gäller vinklingsbart så kanske det inte spelar så stor roll. Du har ju kvar din nuvarande med vinklingsbar skärm när du behöver det. Dessutom betyder den betydligt mindre på en systemkamera än på en kompakt.
Vad bra! Ska kolla in sidan regelbundet tills jag hittar något bra.
60D och 650D är det eftergångare till 600D ? Metall låter hållbart ! Är det sensorn det enda som skiljer eg?
Återigen så skulle det vara Canon och tyvärr har Canons spegellösa EOS-M glacialt långsam autofokus. Övriga system är snabbare men hitintills har ingen testad spegellös kommit upp i en följande autofokushastighet som kan jämföras med klassiska spegelreflexkameror över samma register av situationer.
Mina erfarenheter. Jag fotade hela förra året med en kompaktkamera utan optisk sökare och använde således skärmen för fokus och komposition. Det fungerar hyggligt så länge ljusförhållanden är okej och motivet inte är allt för snabbrörligt. I övrigt upplevde jag de självklara nackdelarna med liten bildsensor(som de flesta kompaktkameror har):
- Mkt brus på jämförelsevis låga ISO-tal. Kunde sällan gå över 200 - 400.
- Relativt långsam autofokus, jämfört med "storkameror".
- Ej möjligt att använda sig av kort skärpedjup i kreativt syfte.
I julas gick jag över till en Canon 600d och de ovan nämnda tillkortakommandena raderades mer eller mindre ut. Att gå från att använda skärm och liveview för komposition och fokus, till optisk sökare för ögat har inte inverkat negativt på något vis. Visst får man ibland gå ned på knä när barn ska plåtas i grodperspektiv etc, men det är inget som känts som en signifikant nackdel i sammanhanget. Fördelarna med den, jämförelsevis, reptilsnabba fokusen samt det extra stöd det ger att hålla kameran mot pannan överväger.
Men allt är inte bättre. Min kompaktkamera (Panasonic LX3) har ett ljusstarkt objektiv på 2.0 i vidaste läget och dess inbyggda bildstabilisering fungerar mycket bra. Canonkameran kom med kitobjektivet 18-55 som i sitt "porträttläge" kring 50 mm har en största bländare på 5.6. Dessutom levererades just mitt kamerapacket med objektiv utan bildstabilisering. Detta innebär i praktiken ett antal ljussteg lägre än med kompakten vilket ju i sin tur ger längre slutartider vilket lättare leder till skakningsoskärpa. Bruset lider jag inte lika mkt av eftersom det är avsevärt bättre även på högre ISO-tal. Det är dock ganska enkelt avhjälpt till en liten peng. Ett 50mm 1.8 objektiv för under tusenlappen (ca 500 begagnat) avhjälper det mesta av det ovan beskrivna.
.
Ja, att gå från den kamera som TS har nu till EOS M kanske inte ger det där riktiga lyftet, även om just AF hastigheten blev rappare efter mjukvaruuppdateringen som ju nu finns tillgänglig.
Men att det promt skulle vara Canon tolkade jag mer som att tidigare upplevelse av Nikon inte kändes bra. Men det finns ju annat än just de två märkena
Jag tycker alltid det är lite knepigt det där med att vilja ha en instegs/konsutmentkamera till rörliga familjemedlemmar i inomhusbelysning. Är det något tillfälle man skulle behöva både dyrkamera och dyrobjektiv så är det ju vid sådana tillfällen.
EOS-M har ju inte längre så extrent långsamt AF och om den dyker upp igen med kitzoom och blixt för 1990:- så är det ju en extremt prisvärd kamera för den bildkvalitet man får. Sedan får man komplettera på eBay med adapter för Canons EF-objektiv samt om man vill 22mm pannkaksobjektivet.
Jag har en 600D, en EOS M samt en S110 och tycker att de kompletterar varandra bra, dvs beroende på vart jag ska följer en eller två kameror med. Nja, när jag åker nu på fredag så har jag inte tänkt ta några foton, så då får en iXUS 140 bli medpassagerare...
Om du jämför Canon 1100D, Eos-M samt 600D, vilken skulle vara störst lyft från den jag har?
Följer denna tråd eftersom jag själv går i köptankar efter en kamera att fota hemaliv och barn med.
En fråga bara. Varför har inte 100D nämnts ngt i tråden?