Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 7D eller 60D?!

Produkter
(logga in för att koppla)
60D och 7D är så pass lika på många sätt så det är behovet som avgör vilken som är "bäst". I de flesta fall kommer man inte att se skillnad på om bilderna är tagna med 60D eller 7D, men när situationerna blir lite mer extrema så märker man fördelar och nackdelar. Om du ska fota (eller filma) konserter med kameran över huvudet, eller kanske plåta blommor och bin nere på marken, eller knalla runt på stan, då får du säkert fler keepers med 60D, samt uppskattar dess vridbara skärm, mindre format m.m. Ska du panorera på racingbana, plåta action eller sport, eller kanske ut i skog och mark vid regn och rusk. Ja då är det nog 7D som framstår som "bäst" Den är snabb, med suverän autofokus, vädertätning m.m. Behöver du inte det som 7D är bra på så är det bättre att lägga krutet på bra objektiv i stället.

Om du går till en butik med båda kamerorna i lager, klämmer och känner lite, kikar i sökaren samtidigt som du väger in en del av tipsen här, så tror jag inte det tar många minuter förrän du vet precis vad som känns bäst för dig.
 
Senast ändrad:
Alla som provat 7D och 60D bredvid varann i praktiska förhållanden vet att 7D presterar extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla.

Njae, det där stämmer inte. 7D har snabbare autofokus (och antagligen kan 7D:s AF följa snabba föremål bättre), har högre bildfrekvens, men bildkvaliteten är densamma. 7D är också robustare (men läs gärna inläggen tidigare om tappad 7D och tappad 60D).

Dessutom presterar 7D inte direkt extremt mycket bättre än 60D när det gäller att ta bilder ur mycket låga vinklar ...

60D har manuell ljudnivåinställing vid videofilmning.

Det är fortfarande mycket enkelt att kategorisera kamerorna. Se inlägg #2. Det är de grundläggande skillnaderna.
 
"extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla." Intressant påstående, så du menar att bilderna blir extremt mycket bättre tagna med en 7D jämfört med en 60D, på vilket sätt då?

Närmare saningen är nog snarast "marginellt bättre" istället för "extremt mycket bättre".

Det kan nog vara extremt mycket bättre i vissa speciella situationer, men det kan väga över åt andra hållet också (dvs man kan få bättre bilder med 60D än 7D i vissa situationer). Sensorprestande skiljer inte kamerorna åt, men de har ju finesser som underlättar viss typ av fotografering vilket kan vara avgörande för om det blir en bra bild eller inte. Skillnaden kan nog vara allt från "ingen skillnad" via "marginellt bättre" till "mycket bättre".

I de allra flesta fall, för de allra flesta fotografer, lär det dock inte vara någon skillnad som märks.
 
Njae, det där stämmer inte. 7D har snabbare autofokus (och antagligen kan 7D:s AF följa snabba föremål bättre), har högre bildfrekvens, men bildkvaliteten är densamma.
Fast om fler bilder blir skarpa med 7D än med 60D (pga det bättre af-systemet) så innebär det väl högre bildkvalité?
 
Fast om fler bilder blir skarpa med 7D än med 60D (pga det bättre af-systemet) så innebär det väl högre bildkvalité?

Hårklyverier. Om vi med bildkvalitet menar vad sensorn kan prestera när den används optimalt så är det ingen skillnad, men om vi med bildkvalitet menar om bilden är suddig eller skarp så är det skillnad.

Vanligen brukar man mena det första, eftersom man underförstått (eller ibland explicit) jämför sensorer när man talar om "bildkvalitet". Egenskaper i övrigt som skiljer kamerornas potential för kvalitetsfotografering brukar nämnas separat, vilket jag också gjorde.
 
Vanligen brukar man mena det första, eftersom man underförstått (eller ibland explicit) jämför sensorer när man talar om "bildkvalitet".
Det tror jag inte alls att "man" brukar. Möjligen du och några till här på FS, men inte folk i allmänhet. De allra flesta menar nog just bildkvalité när de säger bildkvalité, dvs om bilden är bra eller inte. Då är skärpan på rätt ställe och korrekt exponering avgörande faktorer.
 
Jag gå mitt andra år på gymnasiet och pluggar it-media. I cirka tre år har jag haft en Canon 450D, men nu känner jag att jag verkligen behöver byta upp mig. Men frågan är då vilken kamera jag ska välja.

Jag har länge funderat på en 7D men nu även blivit intresserad av en 60D pga den vridbara skärmen. Så nu behöver jag lite hjälp!

Är det stor skummad mellan dessa kameror, och vad i så fall? Är det värt att köpa 60Dn bara för att den är vridbar? Snälla hjälp mig att välja, jag är även öppen för andra förslag. :)

Tack på förhand!

Jag valde 60d efter mycket velande och provning. Jag är jättenöjd med mitt val och tycker den vinklingsbara skärmen är super. Sen är den ju billigare om det har betydelse.
 
Skillnader mellan 60D 0ch 7D, som jag känner till:

  • 7D är tyngre, 820 gram mot 755 gram, vilket kan vara både en fördel och en nackdel.
  • 7D är större, vilket påverkar greppet beroende på handstorlek.
  • 7D har magnesium-skal, medans 60D är byggd från aluminium-ram med glasfiber och "polycarbonate resin" (en variant av den plast som b la används till skottsäkra fönster). Båda är vädertätade.
  • 60D har vridbar skärm med högre upplösning än 7D. Skärmen kan också vikas undan för att skydda den, eller placeras utvänd som på en traditionell kamera.
  • 7D klarar 8 bilder/sekund mot 5,3 hos 60D. Båda är alltså långsammare än de dyrare 1D-kamerorna och den billigare Sony A55.
  • 7D har 100% sökartäckning med 1x förstoring, mot 96% sökartäckning med 0,95x förstoring i 60D.
  • 7D har ett mer avancerat autofokus-system. Det som finns i 60D är dock inte dåligt, utan är (om jag inte blivit felinformerad) en förbättrad variant av det som finns i 5D MK II och 50D.
  • I 60D går det att begränsa auto-ISO.
  • 7D har AF mikro-justering.
  • 60D har nivålustering av ljud vid filminspelning.
  • Ratten på 60D har en lås-knapp som behöver tryckas in för att ändra läge, för att inte läget skall ändras av misstag.
  • 7D använder CF-minneskort, och 60D använder SD/SDHC/SDXC.

Mitt tips är att börja med att se om en av kamerorna har någon specifik funktionalitet som är ett absolut måste. I så fall är valet lätt. Annars, försök känna på kamerorna för att se vilken som ligger bäst i handen och känns bäst att använda - detta är så individuellt att ingen annan än användaren kan svara på den frågan.
 
Tack!

Tack alla ni som har hjälpt mig med mitt val. Nu är jag en mycket stolt ägare av en Canon 60D!
 
Grattis! Den kommer du att ha mycket roligt med. Speciellt med makroobjektivet, tror jag. Att plåta makro är det roligaste med 60D för mig just nu.
 
Vad menar du med:
"7D har 100% sökartäckning med 1x förstoring, mot 96% sökartäckning med 0,95x förstoring i 60D."?

Kan någon förklara någon situation där 7Ds snabba serietagning verkligen är ett måste? Känns som att dom 3 extra bilderna per sekund inte är av så stor betydelse för en vanlig hobbyfotograf.
 
Vad menar du med:

Kan någon förklara någon situation där 7Ds snabba serietagning verkligen är ett måste? Känns som att dom 3 extra bilderna per sekund inte är av så stor betydelse för en vanlig hobbyfotograf.

Måste och måste, men den är till stor nytta när man t.ex. fotograferar fåglar som rör sig. Sen har jag adrig förstått det där med att "det duger åt en vanlig hobbyfotograf". Professionell eller hobbyfotograf, i vilket fall som helst vill man väl ha så bra bilder som möjligt?
 
Vad menar du med:

Kan någon förklara någon situation där 7Ds snabba serietagning verkligen är ett måste? Känns som att dom 3 extra bilderna per sekund inte är av så stor betydelse för en vanlig hobbyfotograf.

All sport som går någorlunda fort! Ex kampsport, hundar, lekande barn. Hobbyfotograf eller yrkes. har inget med bra bilder att göra. Den ena gör det för skojs skull och den andra för att få mat på bordet.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.949163,14.060535
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.