Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 7D eller 60D?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla som provat 7D och 60D bredvid varann i praktiska förhållanden vet att 7D presterar extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla. HDR i kameran och vridbar skärm? Kom igen. Köp en kompakt om du vill sikta-klicka.

Huruvida den är värd dom extra pengarna är en annan fråga.

Jasså? den presterar extremt mycket bättre? Hmm ja jag använder ju inte canon själv, jag sa ju inte att det är avgörande om en kamera har hdr funktion eller om den har vridbar skärm, hdr fixar man ju i datorn ganska snabbt, vridbara skärmen är ju en annan sak, ville bara ta fram lite fördelar som 60d har mot 7d, och att en 7d skulle prestera extremt mycket bättre är inget jag tror på, inte för 5 öre, och jag tror absolut inte att det finns fakta på att den skulle göra det heller. Jag har provskjutit massor med 7d, och några bilder med 60d båda med 50 1.8II eller vad den hette, tyckte mig inte se nån skillnad till 7d:n fördel, snarare tvärtom, men detta var stillbilder.
 
Jasså? den presterar extremt mycket bättre? Hmm ja jag använder ju inte canon själv, jag sa ju inte att det är avgörande om en kamera har hdr funktion eller om den har vridbar skärm, hdr fixar man ju i datorn ganska snabbt, vridbara skärmen är ju en annan sak, ville bara ta fram lite fördelar som 60d har mot 7d, och att en 7d skulle prestera extremt mycket bättre är inget jag tror på, inte för 5 öre, och jag tror absolut inte att det finns fakta på att den skulle göra det heller. Jag har provskjutit massor med 7d, och några bilder med 60d båda med 50 1.8II eller vad den hette, tyckte mig inte se nån skillnad till 7d:n fördel, snarare tvärtom, men detta var stillbilder.

Jag håller helt med dig. Verkligen. Sätt en 60 och en 7 på identiska stativ bredvid varann mot samma objekt, och du kommer inte se någon skillnad.
Men det är inte det jag pratar om.
Läs du dina specar och nöj dig med det så blir du nog glad.
 
Jag håller helt med dig. Verkligen. Sätt en 60 och en 7 på identiska stativ bredvid varann mot samma objekt, och du kommer inte se någon skillnad.
Men det är inte det jag pratar om.
Läs du dina specar och nöj dig med det så blir du nog glad.

Återigen så missförstår du mig, var snäll och vakna, 7d har lite snabbare autofokus, det är ju inte så att man ska skjuta på formel 1 bilar som kommer i 300+, 60d är en lika bra kamera som 7d till ett mycket vettigare pris, det är ju inte så att vi jämnför 2 kameror där ena saknar topdisplay, dubbla rattar, snabbknappar mm, som sagt så ska jag inte lägga mig i då jag varken är jättekunnig eller canonanvändare för den delen, men jag håller inte med dig om att 7d skulle vara en extremt mycket bättre kamera, det är bara nonsens.
 
Jag menar att när nu varit ute på en tredagars allroundtrip med en 7D och en 60D, så kommer du hem med många fler användbara bilder från 7D:n än från 60:n. Men återigen. Bara min åsikt.
Okej, men vad är anledningen till den uppfattningen? Vad är det som är så dåligt med 60D att du inte får till användbara bilder? Jag har inga problem att få till användbara bilder med min gamla 20D och jag tvivlar på att 60D är sämre.
 
Okej, men vad är anledningen till den uppfattningen? Vad är det som är så dåligt med 60D att du inte får till användbara bilder? Jag har inga problem att få till användbara bilder med min gamla 20D och jag tvivlar på att 60D är sämre.

för det första, mina inlägg riktar sig till stackars ida, som startade den här tråden.
hon är 17 bast, och säger själv att hon kanske inte vet vad hon kommer gilla att plåta om ett år.
jag säger, 7D är en extremt (!) mycket bättre allroundkamera än 60D.
vrid på skärmen hur många varv ni vill, jag kommer inte ändra uppfattning.

att sensorn är samma o s v. visst. jag var också numbercruncher en gång i tiden.
tills jag förstod att det fanns andra saker som var viktigare.
 
för det första, mina inlägg riktar sig till stackars ida, som startade den här tråden.
Varför är det så förskräckligt synd om Ida?
hon är 17 bast, och säger själv att hon kanske inte vet vad hon kommer gilla att plåta om ett år.
Men det gör det väl Ida till någon som det är synd om?
jag säger, 7D är en extremt (!) mycket bättre allroundkamera än 60D. vrid på skärmen hur många varv ni vill, jag kommer inte ändra uppfattning.
Din uppfattning är dock helt värdelös - om du inte kan förklara vad den bygger på - komma med en rimlig motiverning.
att sensorn är samma o s v. visst. jag var också numbercruncher en gång i tiden.
tills jag förstod att det fanns andra saker som var viktigare.
Så du tror alltså att nedlåtande kommentarer är receptet för att vinna diskussionen?
 
Okej, men vad är anledningen till den uppfattningen? Vad är det som är så dåligt med 60D att du inte får till användbara bilder? Jag har inga problem att få till användbara bilder med min gamla 20D och jag tvivlar på att 60D är sämre.

Du kan såklart få användbara bilder med vilken jävla kamera som helst.
Jag trodde bara inte att det var det tråden handlade om.

Köp en hasselblad 500 då för guds skull. Den passar säkert Frida som handsken. Ge upp.
 
för det första, mina inlägg riktar sig till stackars ida, som startade den här tråden.
hon är 17 bast, och säger själv att hon kanske inte vet vad hon kommer gilla att plåta om ett år.
jag säger, 7D är en extremt (!) mycket bättre allroundkamera än 60D.
vrid på skärmen hur många varv ni vill, jag kommer inte ändra uppfattning.

att sensorn är samma o s v. visst. jag var också numbercruncher en gång i tiden.
tills jag förstod att det fanns andra saker som var viktigare.
Ja du tycker synd om stackars ida, du vill rekommendera henne att köpa en dyrare produkt som inte ens är bättre, vad menar du med numbercruncher? Du kan ju inte ens säga varför Ida skulle få bättre bilder med 7d, du bara fintar bort dig själv.
 
Varför är det så förskräckligt synd om Ida?

Men det gör det väl Ida till någon som det är synd om?

Din uppfattning är dock helt värdelös - om du inte kan förklara vad den bygger på - komma med en rimlig motiverning.

Så du tror alltså att nedlåtande kommentarer är receptet för att vinna diskussionen?

jösses. 7D suger. 60D rules. over and out.
 
Moget. 7D har klara fördelar över 60D, men att den skulle vara "extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla." är en kraftig överdrift. I de flesta fall får man precis lika fina bilder med en 60D.

du har redan lyckats glömma 3-dagarstrippen. imponerande.
 
Ja, en sak är helt säker iaf, du har inte dragit fram några som helst sakliga argument för din sak.

Kommer man med så långtgående och kraftfulla påståenden som "extremt mycket bättre på alla områden. Verkligen alla." så borde man verkligen ha mer på fötterna.
 
det här blir bara roligare och roligare. men jag måste verkligen sova nu.
din frisyr till trots.

hoppas vi möts igen.
 
Vi har förvisso inte möts än (iaf). Men vi lär väl få fler tillfällen att diskutera dock.

Vad min frisyr har med din sömn att göra förstår jag inte.. förklara gärna.
 
Spännande tråd =)

Kameramakarna på Canon är inte en bunke klåpare. De är fullt medvetna om vad de skapar, och inser att det finns olika behov på marknaden.

7D och 60D ÄR olika kameror, om än med till vissa delar samma eller liknande prestanda och värden. Båda är excellenta kameror. En del tilltalas mer av 7D och andra tilltalas mer av 60D. Att jämföra dem i syfte att kora en segrare som alla accepterar är nog bortkastad tid.

Min fru föredrog tveklöst min 400D framför min nuvarande 40D av den enkla anledningen att hon har mindre händer än mig, vilket gjorde hennes hantering av den kameran enklare och bekvämare. Jag kan inte förstå att det gör 400D till en bättre kamera, men det visar att vi alla har olika preferenser =)

Prova båda och känn efter vilken som känns bäst för just DIG, är det bästa tipset jag kan ge. Du blir inte besviken på någon av dem.

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.