Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 5D m EF 24-105 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

oasplund

Medlem
Hej,

Kort bakgrund. Har fotat "entusiastiskt" som amatör i 5 år ungefär. Ska nu göra en resa till New York och funderar riktigt seriöst på att lägga ca 20 000 på kamerautrustning.

Just nu har jag snöat in mig på en Canon 5D med 24-105 IS lins till, för 2 599 dollar på B&H i NY.

Är jag dum som gör det köpet för de pengarna?

Själv tycker jag att det känns som så otroligt mycket kamera och lins för den pengen. Och verkligen att växa i. Även om kameran har några år på nacken.

Vore otroligt tacksam för lite feedback, så jag kan känna mig lite tryggare i mitt köp!

Ska väl tillägga att jag fotar lite blandat, ej studio, men inget direkt utpräglat heller (tex massa sport). Rätt allround. Ska med på resor också.

Senast ändrad:
Du lär väl inte bli besviken på en 5D och den gluggen, vad jag har hört och läst så är det ju en grym kamera och en L-glugg är väl aldrig fel.

Tycker du att du har råd så tycker jag definitivt att du ska slå till.

Håller med föregående talar. Har du råd och vill ha en, köp en.
Köpte själv 5d och 24-70 2,8 i New York förra året. Hade den med mig på rundresa i USA i elva veckor. Helt underbar kamera! En tolvtaggare i smidigt format. Din kombintion blir ännu smidigare då 24-105 är lite mindre och lite lättare än 24-70.

Har haft den kombinationen nu i några år. Det finns inte mycket som slår den bildkvaliten att köpa från Canon än utan att det kostar skjortan.
Du lär inte bli besviken.

Du befinner dig i en brytpunkt, själv skulle jag aldrig köpa 5d (har haft 5d sedan 3 år)
Vänta och se vad canon kommer med inom de närmaste veckorna,24-105 är inte heller något bra alternativ.
Vänta är mitt råd

Annars kanske D700 kan vara intressant?

Sitter du inte med massa fullformat-gluggar finns ju inget som håller dig kvar hos canon.

Nikon har satt ner foten, Sony kommer med 24x36 kamera.Jag hade avvaktat då 5d är en hopplös omodern kamera på många sätt jämfört med exv dagens Nikon.

macrobild skrev:
Du befinner dig i en brytpunkt, själv skulle jag aldrig köpa 5d (har haft 5d sedan 3 år)
Vänta och se vad canon kommer med inom de närmaste veckorna,24-105 är inte heller något bra alternativ.
Vänta är mitt råd

Avvakta? Helt rätt vad gäller kameran. 24-105/4 is usm var inte kul i början av produktionen, men objektiv med högt serienummer har man uppenbarligen förbättrat.

Jag var skeptisk till förbättringen ända till jag fick ett i nov 2007 som verkligen var mycket skarpt. Bildfältskrökning, vinjettering mm var bättre korrigerad.

Men Mikael har rätt anser jag vad gäller kamerahuset. Ändå är 5D en formidabelt bra kamera som stått sig länge och säkert kommer att stå sig hyfsat länge till. Men Nikon har distansierat Canon som nu säkert svarar med något nytt.

Lennart

macrobild skrev:
Vänta är mitt råd

Visst, håller med om att mycket har hänt på 3 år, och 5D:s efterföljare kommer säkerligen att ha förbättringar som bättre AF, mindre brus, större LCD-skärm, snabbare mm

MEN, 5D ligger fortfarande bland dom bästa vad gäller bildkvalité, i synnerhet upp till 800/1600 ISO.

Rådet vänta några veckor (nya 5D kan dröja till minst september), är ju lite svårt, när han ska till New York nu.

Tror som många andra i tråden att du kommer att bli nöjd med din föreslagna kombination. MEN det KAN vara taktiskt att vänta med 5D ändå, och satsa lite mer på objektiv i USA.
Här två förslag:

40D
17-55/2.8 IS
70-200/4L IS
Summa $3000

40D
35/1.4L
85/1.8
135/2L
Summa $3300

Du kommer inte bli besviken på en 5D. Med de nuvarande priserna är det otroligt mycket kamera för pengarna. Objektivet har jag inte provat.

Ett mycket bra köp i mina ögon. Visst kommer det en ny 5D snart och är själv sugen på den men det gör inte heller att kamaeran du har då blir sämre. Man får allt i beräkningen med vad du idag får ge för den i USA kontra Sverige, att du har den nu under din semester etc och inte sen etc.

Även om du senare byter kamera så har du kvar objektivet och bara där är ett en bra affär. Själv gillar jag mer 24-70 2.8 L men du förlorar en del brännvidd. Smaksak så fundera på vad som är viktigt.

Tror inte heller du skulle göra så stor förlust om du sen känner att det inte var rätt köp och vill sälja den.

5D tar fantastiska bilder och har mycket fördelaktigt pris nu.

Även om det kommer en uppdaterade modell senare i år tar inte 5D sämre bilder för det.

macrobild skrev:
Jag hade avvaktat då 5d är en hopplös omodern kamera på många sätt jämfört med exv dagens Nikon.

Hopplöst omodern är väl lite att ta i, eller? Visst är, så klart, en nyare kamera modernare och har fler smarta funktioner men fortfarande kan 5D leverera mycket bra bildfiler. 24-105 är en bra glugg även om den också har sina brister. Jag har lite svårt att förstå att en kamera kan gå från att vara en spjutspets till att vara hopplöst omodern på bara några år... Undra om "fotograferna" utvecklats i samma takt som tekniken.

För priset 2599 så får du väldigt mycket kamera och objektiv. Jag har svårt att se hur du skulle kunna bli missnöjd.

Jonas

Ja,det var lite överdrivet, jag använder kameran 5d varje dag i mitt arbete men det är stor skilnad i handhavande, rapphet mot de senaste kamerorna.
Jag skulle avvakta.

Nja, vi får väl se hur mkt dyrare ersättaren till 5D blir, tendensen är väl snarare att nya modeller sjunker i pris, och de gamla säljs ut billigt. Kunde man inte köpa 30d för femtusen på Japanphoto när 40d kom? Jag väntar definitivt på nya modellen, trots att jag kan köpa från N.Y. om en månad.

Oj oj, vilken respons! Stort tack för alla svar!

Haha, men jag vet inte direkt om det blev lättare nu. Jag ska inte till NY förrän den 1 augusti, så till dess ska jag iaf hålla ut och se vad som dyker upp, även om jag rent spontant inte heller tror att en ersättare till 5D blir så värst mycket billigare.

Och jag håller även med de som säger att en kamera osm var bra för nåt år sen inte automatiskt blir dålig bara för att en ny kommer. Jag uppskattar bildkvalitet mer än finesser som live view och annat.

Tycker iof att förslaget på köp av 40D med objektiv till också ser bra ut. Har dock inte så stor koll på 40D, ska nog läsa på lite mer där.

Än en gång - stort tack!

Jag skulle ge mig till tåls. Inte för att 5D blir sämmre när en efterföljare kommer, utan för att det kan var trevligt att köra på iso 6400 med bra resultat. Du har nog också en 3 tums skärm, snabbare af, säkrare exponering, bättre seriebildstagning och större buffert på uppföljaren. 5D är bra men min gissning är att version två kommer bli grym.

Enligt Ken Rockwell är 5D bättre än D700 när man fotar landskap. D700 är bättre än 5D vid höga isotal.
Skaffa objektiv i USA. Köp en begagnad 5D i Sverige. Skaffa sedan 5DII när den kommer. Det är alltid bra att ha två kameror så man slipper byta objektiv och få en massa skit på sensorn.

Tack!

Intressant.

Problemet är dock att en begagnad 5D i Sverige kostar lika mycket som en ny i USA... (iaf de få jag sett på marknaden).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar