Annons

Köpa Canon 5D m EF 24-105 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
oasplund skrev:
Tack!

Intressant.

Problemet är dock att en begagnad 5D i Sverige kostar lika mycket som en ny i USA... (iaf de få jag sett på marknaden).

Nu har ju cashback på 1800 kr precis utgått på 5D, men annars är den ju prisvärd hos warehouseexpress.co.uk. Minns at den kostade för ett tag sedan efter cashbak å frakt runt 14.

aptass skrev:
5D tar fantastiska bilder och har mycket fördelaktigt pris nu.
Om priset är fördelaktigt kan ju diskuteras. I Sverige är den rent av dyr om man jämför med dess nya konkurrent, Nikon D700 som verkar klå den med råge på precis alla punkter utom lite högre vikt. En 5D kostar 21500:- ungefär, medan D700 kostar 25000:-. Den skillnaden är alldeles på tok för liten för att motivera en 5D om man inte redan sitter med massa EF-objektiv anser jag. Ett vettigare pris på 5D vore idag kanske 16-17000:-. Den enda anledningen att fortfarande köpa denna kamera är den stora sensorn, men skillnaden mot moderna APS-C-kameror blir allt mindre.

Jag är inte den som förespråkar att man ska hålla på och vänta in nya modeller, men just 5D känns inte som ett vettigt köp med tanke på priset. Jag vet inte hur priserna är i USA, men skillnaden mellan olika märken och modeller borde vara ungefär lika stor som här fast rubbet är billigare.

15-16000 från england, jag köpte min från usa för 13000. Bilderna från 5D är riktigt bra direkt ur kameran stor skillnad mot 40D som jag också har. Synd att man inte kan handla i sverige längre.

Makten skrev:
Om priset är fördelaktigt kan ju diskuteras. I Sverige är den rent av dyr om man jämför med dess nya konkurrent, Nikon D700 som verkar klå den med råge på precis alla punkter utom lite högre vikt. En 5D kostar 21500:- ungefär, medan D700 kostar 25000:-. Den skillnaden är alldeles på tok för liten för att motivera en 5D om man inte redan sitter med massa EF-objektiv anser jag. Ett vettigare pris på 5D vore idag kanske 16-17000:-. Den enda anledningen att fortfarande köpa denna kamera är den stora sensorn, men skillnaden mot moderna APS-C-kameror blir allt mindre.

Jag är inte den som förespråkar att man ska hålla på och vänta in nya modeller, men just 5D känns inte som ett vettigt köp med tanke på priset. Jag vet inte hur priserna är i USA, men skillnaden mellan olika märken och modeller borde vara ungefär lika stor som här fast rubbet är billigare.

Förespråkar inte heller inväntning av nya modeller, men i det här fallet känns det helt befogat.

Jag gissar att vi får se ytterligare en prissänkning på 5D när D700 väl kommer på marknaden. Ännu säkrare är jag på att Canon svarar med en ny kamera som har motsvarande finesser som D700.

Och eftersom specarna på D700 är i princip desamma som på på D3 är det verkligen inga små förbättringar vi talar om.

Reservation: För den som kan få loss en en ny 5D för 13000:- är det helt okej. Det ff en formidabel kamera och kommer att hålla sig kvar länge.

Lennart

Vill inte hijacka tråden, men jag ska också till NYC i augusti (åker några dagar efter dig Olle) - och tänkte också köpa en 5D (endast huset), samt ett 18-200mm objektiv från Sigma till.

Kameran är ju en gigant, och tekniken kommer alltid att utvecklas och nya modeller kommer. I värsta fall köper vi väl en 5D strax innan en uppdatering - men spelar det egentligen så stor roll? Kanske en liten nagel i ögat - men vad gäller timing finns det inte så mkt att göra. Biljetterna är bokade och kamerorna finns där till ett fantastiskt pris!

Gasen i botten! Don't look back! Tror det blir ett kanonköp och många vackra bilder...

merveilleux skrev:
Vill inte hijacka tråden, men jag ska också till NYC i augusti (åker några dagar efter dig Olle) - och tänkte också köpa en 5D (endast huset), samt ett 18-200mm objektiv från Sigma till.

Kameran är ju en gigant, och tekniken kommer alltid att utvecklas och nya modeller kommer.

Gasen i botten! Don't look back! Tror det blir ett kanonköp och många vackra bilder...

Det är en gigant till den grad att det är en klassiker:)

18-200 blir ingen hit, I promise:)

Satsa på en lens baby istället...

Makten skrev:
Det verkar dumt eftersom det är ett EF-S-kompatibelt objektiv, inte EF-kompatibelt. Det är inte gjort för 24x36-formatet.

Ett inlägg som jag stöder helhjärtat. Dock går det att montera Sigmagluggen på kameran (till skillnad från EF-S gluggarna) men det blir i princip bara en cirkel i mitten av sensorn som används effektivt. C:a 50% försvinner.

Ska man köpa en Sigmaglugg till en FF-kamera ska den ha tillägget "DG" i namnet. Då tecknar den ut fullt på både analoga och digitala kameror (alltså både FF-sensor och aps-c sensor).

Även om 18-200 zoomen hade tecknat fullt på en 5D är det, enligt min åsikt, detsamma som en grym kastrering av en utmärkt kamera att ens lägga en sådan zoom i samma kameraväska.

18-200 är full av kompromisser som dålig kantskärpa, flares, dålig ljusstyrka, diffraktion, distorsion mm. Och en FF-kamera ställer mycket större krav på optiken än en aps-c sensorkamera ju längre ut från bildcentrum som ljuset träffar sensorn.

24-105, 24-70, 70-200 och andra zoomar i L-serien fungerar bra med en 5D.

Vill man inte lägga ut den summan för en L-optik finns det utmärkta optiker från fristående tillverkare. Tamron har 28-75/2.8 som inte gör bort sig på en FF-kamera. Sigmas 24-70/2.8 är också ganska bra men fångar upp ströljus. Sedan har dessa båda märken alldeles utmärkta macroptiker och telezoomar som gör en FF-kamera mer rättvisa.

Köp gärna en bra zoom, men komplettera med en fast och ljusstark optik, typ 85/1.8 eller 100/2.0 som inte kostar skjortan och kalsingarna samtidigt.

Lycka till!

Lennart

Jag är en av dem som gillar Boy's Toy's. Min morfar var lika dan så det ligger nog i generna. Tänk vad han skulle dreglat över allt fantastiskt man kan köpa idag. Han skulle säkert varit långt fram i kön för nya Iphone. I strömmen av nya produkter försöker jag dunka lite vett i min vill ha fyllda hjärna.
Dagens kameror är lika fyllda med mjukvara som en gammaldags PC. Flera av de kameror som släpps skall man först köa för i flera månader innan man glatt på Fotosidan kan deklarera att man fått leverans.
Sedan kan man lika glatt delta i en 150 sidors lång tråd om alla buggar kameran har som kanske tillverkaren fixar i nästa uppgradering.
Ser man krasst på vad en 40D levererar jämfört med
en 20D så är det mest en fråga om handhavande. Inget språng framåt snarare ett litet steg.
Problemen med 1DMKIII är också att komma ihåg. Det tog ett år innan många som uppgraderade och flera servicereparationer på Canon innan de hade samma säkra fokus som på företrädaren.
Bäst är nog den kamera som man känner och för tillfället händer egentligen inte så mycket av tekniksprång. Mycket av den förbättring vi ser sker i kamerans mjukvara och interna brusreducering. Men det sker till ett pris och raw-konverterarna har inte hängt med.
Jag skall försöka övertyga min vill ha galna hjärna att vänta minst ett år med att uppgradera min 5D till 5D MKII och låta alla som inte lyckades, ta smällen, blodet, svetten och tårarna för att lösa buggarna. Sedan köper jag en fungerande kamera till 10-15% lägre pris.
Jag är heller inte säker på att 16 mpix kommer göra mig lyckligare men min hårddiskleverantör kommer säkert vara det.
En dag blir kanske begreppet 5D Classic ett begrepp. Kameran tar trots allt förbaskat bra bilder om man använder bra optik.

Jag säger så här:
5D är en undbar kamera men gluggen är för ljussvag, satsa på ett 24-70/2.8L i stället!

Tack vare denna tråd upptäckte jag just att priserna på kameragrejer definitivt inte är högre här i Norge än i Sverige (vilket jag har trott).

På Japanphoto.no kostar EOS 5D 12999NOK (= ca 15600 SEK) och hos Japanphoto.se kostar den 19572 SEK. Det är ju en otrolig skillnad! Jag som har försökt köpa kameraprylar i Sverige förut. Nu är det slut med det.

mow skrev:
Jag säger så här:
5D är en undbar kamera men gluggen är för ljussvag, satsa på ett 24-70/2.8L i stället!

Det är så fantastiskt roligt att läsa dessa uttalanden som dyker upp titt som tätt. Med ett 24-70/2.8 kan du ta en skarp bild på ett statiskt motiv med 1/80 f/2.8 med ett 24-105/4L IS kan du ta samma bild med 1/40 f/4. Att det inte heller duger som objektiv är också lite konstigt. För vem duger det inte?

Jeppe skrev:
Det är så fantastiskt roligt att läsa dessa uttalanden som dyker upp titt som tätt. Med ett 24-70/2.8 kan du ta en skarp bild på ett statiskt motiv med 1/80 f/2.8 med ett 24-105/4L IS kan du ta samma bild med 1/40 f/4. Att det inte heller duger som objektiv är också lite konstigt. För vem duger det inte?

Har båda gluggarna och vet inte för vem de inte skulle duga vid praktisk och gansk kritisk fotografering.
Jag använder dem yrkesmässigt och tycker att de är otroligt bra även på en FF-kamera typ 1DsMkII, med tanke på hur pass komplexa zoomar är med i fall 1/ sådan ljusstyrka, och i fall 2/ sådant brännvidsomfång.

Men pixelbeepar man tillräckligt mycket så går det alltid att hitta fel som är ganska lättkorrigerade i efterbehandlingen.

Det är väl så att ser man inte ens till horisonten så är jorden platt.

Helt inne på din linje, Jeppe! Uppskattar också dina hands-ontester.

Mvh/Lennart

mow skrev:
Jag säger så här:
Jag tycker att f/4 skulle vara perfa på en sådan kamera, eftersom man lätt kan komplettera med små och ljusstarka fasta objektiv när man väl behöver hög ljusstyrka. För när man gör det (i alla fall jag), så duger inte f/2,8 heller. Dessutom känns 70 mm lite för kort på en normalzoom.
För mellanskillnaden har man i stort sett råd med ett 50/1,4.

Här i norge får man en 5d för 15k, i usa för ännu mindre. den är defenetivt värt det. hade tagit 5d före 40d vilken dag som helst.

Makten skrev:
Jag tycker att f/4 skulle vara perfa på en sådan kamera, eftersom man lätt kan komplettera med små och ljusstarka fasta objektiv när man väl behöver hög ljusstyrka. För när man gör det (i alla fall jag), så duger inte f/2,8 heller. Dessutom känns 70 mm lite för kort på en normalzoom.
För mellanskillnaden har man i stort sett råd med ett 50/1,4.

24-70/2.8 tycker jag också känns begränsat uppåt. Isynnerhet på en FF. Därför är 24-105 något av en favorit för mig.

Så länge motivet inte är för rörligt räcker den gluggen för många situationer. Och den är tillräckligt skarp på full öppning.

Har även skaffat ganska billiga fasta gluggar, typ 85/1.8. Som även är outstanding på aps-c kameror.

Det sägs så ofta hur begränsad man blir med en fast optik. I viss mån med rätta fast jag anser att de flesta drabbats av ett zoomsyndrom. I många lägen räcker det med att ta några steg fram eller tillbaks med en fast glugg.

Jag rekommenderar alla att ta sin kamera och montera en lätt fast 35 eller 50 och använda en dag till att plåta enbart med den.

Jag garanterar att det inte är så många bilder som "förloras" för att det inte sitter en 24-70/2.8 på kameran (fanskapet väger dessutom över kilot). Faktiskt tvärtom! Man hittar andra sätt att närma sig motivet, andra vinklar och får nya ideér. Eller nygamla ideér kanske.

När man zoomfotograferar är risken stor att man står statiskt och glömmer att tänka till.

Nu menar jag inte att zoomgluggar är av ondo. Tvärtom! Ibland är de helt nödvändiga. Men jag skulle känna mig "naken" utan någon fast, ljusstark glugg.

Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar