Makten
Aktiv medlem
Ja, jag håller med. Jag har (på APS-C) 12-24, 35, 55, 105 och 200 mm (motsv. 18-36, 53, 83, 158 och 300 mm på FF). Det täcker i princip allt jag vill fotografera. Det härligaste är att alla de fasta gluggarna kommer att utgöra en ännu finare uppsättning på FF, när jag väl skaffar det;-)Photocon skrev:
Det sägs så ofta hur begränsad man blir med en fast optik. I viss mån med rätta fast jag anser att de flesta drabbats av ett zoomsyndrom. I många lägen räcker det med att ta några steg fram eller tillbaks med en fast glugg.
Kollar man sen på ljusstyrkan hos dessa så blir man ju bara överlycklig jämfört med vad zoomarna ger, trots relativt låg vikt och liten storlek.
Jag känner mig begränsad då och då utan zoom eftersom det finns bilder som kräver de där brännvidderna jag inte har. Men visst, man tänker betydligt mer med fasta objektiv och anstränger sig mer med kompositionerna.Nu menar jag inte att zoomgluggar är av ondo. Tvärtom! Ibland är de helt nödvändiga. Men jag skulle känna mig "naken" utan någon fast, ljusstark glugg.
Det kan vara mycket befriande att bara ta ett enda fast objektiv med sig ut. Gärna ett "jobbigt", såsom jag tycker att 55:an är på den mindre sensorn. Jag får skärpa mig ordentligt för att få till något, och det är bra. I gengäld blir det numera faktiskt oftare bra än när jag hade en normalzoom.
Men, ska man nu ha en zoom så har jag gärna en ljussvag. Bara den är bra optiskt, och det lär ju 24-105 vara. Jag fikar efter Nikon D700 själv, och där finns inget sådant alternativ. 24-120 VR är tydligen inget vidare på FF, och dessutom ett steg ljussvagare i den långa änden.
Lite OT, men lite filosofi är aldrig fel;-)