Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 5D m EF 24-105 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
apersson850 skrev:
Om det är bra eller dåligt kan ju diskuteras, men jag har sällan några uppdrag från någon annan än mig själv. Mitt levebröd försöker jag dra in på annat sätt än med att fotografera.

Därför är det ingen mer än möjligen jag själv då, som blir besviken om jag inte "levererar". Men jag tycker det är roligt att få till bilderna så bra jag kan, på det vis jag vill ha dem, och då använder jag gärna så mycket mojänger som jag har tillgång till, om jag tror att det hjälper.

Försökte exempelvis fotografera ungarna på Liserberg häromdagen. Det är jädrar inte lätt att träffa så att man får till en rolig bild i en karusell eller nåt, som far fram som en virvelvind, ibland i oförutsägbara rörelsemönster.
På kvällen blir det dessutom mörkt också, som om det inte vore trixigt nog ändå.

Jag hade min 40D och en väska med lite blandat i med mig. Men jag lyfte ut en del ur väskan innan jag gick in, sånt som jag inte trodde jag skulle få nytta av. Allt det övriga använde jag faktiskt, trots att det var totalt fem objektiv.

Tycker jag verkar ett sunt sätt. Dvs att tänka efter före.

Nu handlar ju den här tråden om bl a EF 24-105/4 L is usm. Orsaken till att jag tycker om den optiken och gärna rekommenderar den (för all allmänfotografering utom snabba föremål/människor i svagt ljus) är att den är verkligt allround. Har man den och en ljusstark fast optik (och dito långzoom) klarar man de flesta situationer utom de extremaste.

Ska jag bara plåta i relativt starkt ljus och inte på långt håll räcker 24-105 utmärkt, även för actionbilder. Både på en 20/30/40D eller en 5D/1DsMkII.

På en FF-sensorkamera motsvarar den faktiskt minst 4 gluggar (innan zoomarna blev så pass bra). 24, 35, 50, 85 eller 105 mm. Det var många som hade de 4 gluggarna och kompletterade med en 200 eller 300 plus extender. Dock var ju de fasta gluggarna för det mesta ljusstarkare, men hade ingen IS. Att jag sedan föredrar fasta optiker innebär inte att 24-105 blir liggande. Tvärtom eftersom den är så bra och användbar.

Lennart

Jaha, då har man råkat få en massa mail från en tråd som ju är ganska intressant och kul. 5D är bäst trots Nikons D3 och D700. Varför? Därför att jag har den!!!
70-200 4 är super och nu ska jag ha det super! Trevlig helg på er alla!

Photocon skrev:
Nu handlar ju den här tråden om bl a EF 24-105/4 L IS USM.
Ja, fast det är ju nästan samma sak som om man ska ha ett längre zoomområde eller om man ska byta objektiv. Det finns ju alltid avvägningar där.

Därav mitt inlägg om hur jag planerade min fotoövning. Det var inte för att försöka få bort diskussionen från 24-105, ett objektiv som för övrigt fick följa med in på Liseberg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar