Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa blixt till d80!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blev en 800, hur nöjd som helst med den! Lika bra och köpa den så man har en blixt nu ett tag framöver, kostade ju nån hundring mer bara:)! tack för svar

Jag köpte en SB-600 (jag har en D80) för ett tag sedan och har väl inte hunnit lattja så mycket med den. Jag har fått till det så att den fungerar när den sitter på kameran och när den står bredvid men ibland känns det mer som en lyckoträff.
Jag har aldrig använt mig av externa blixtar tidigare. När jag tittar i manualen står det att man ska trycka på Mode för att växla mellan 3 olika blixtlägen. Jag saknar något som heter TTL BL. Jag hittar bara TTL. Vad innebär BL?
Jag är ute efter att ställa in kameran/blixten så att blixten automatiskt känner av hur starkt den ska lysa. T ex om jag enligt mätaren i kameran tänker underexponera bilden så ska blixten lysa starkt och tvärtom. Ska det ens fungera eller har jag bara fått för mig det? Tacksam för alla tips jag kan få då jag inte lyckas hitta det jag söker i manualerna...

BL står för balanserad upplättningsblixt. Det står om den på sidan 33 i manualen.

Den ska dyka upp om blixten sitter på en någorlunda modern kamera.

Det är TTL som du ska använda om du vill ha automatik och ljusmätning.

OK så då behöver jag inte bry mig om BL just för det då. Men det borde väl ändå synas när jag använder min D80 eller är den redan omodern..? Jag ser alltså till så att det i kameran är inställt på TTL och samma sak på blixten så borde det alltså fungera...Jag testar..Tackar så mycket!

Nej din D80 är supermodern. En omodern i det här sammanhanget är F-301, F-401, m.m. Du ser listan av kameror som inte är kompatibla med BL på sidan 8 i din manual.

Jag upptäckte att jag vid ett tillfälle inte heller fick upp BL. Efter att ha gått ett varv i menyerna så löste det sig. Varför vet jag däremot inte.

Jag kom på vad det var (kanske du också gjort då det var ett tag sedan..). När ljusmätningen på kameran är inställd på spot syns det ej men om du ställer in den på evaluerande (heter det så?) då kommer det fram som val på blixten.

piklas87 skrev:
okej, jag har en d80, så det ska alltså inte vara nå problem då? åker till bangkok næsta vecka, ska investera i blixt och vidvinkelobjektiv. :)

Jag var i Bangkok på nyårsafton o kikade bla på en SB 800 men tvekade...Inte så mkt billigare än hemma o krånglar den så är det inga problem om man tex köper hos CyberPhoto el någon annan
Momsen 7 % får man utan problem tillbaka på flygplatsen...Nej man ska nog åka till New York o handla....Jag tror att det är den billigaset platsen i Världen just nu att handla kameror o dyl ..Om man nu inte föredrar trygg köp i Sverige

På gatuplanet av MBK i Bangkok finns en affär som bla säljer begagnat...
Fick tipset av en svensk fotograf som bor i BKK

divander skrev:
Några fördelar med SB800

- Högre ledtal
(bra när man behöver det)
- Slavtändare
(Man slipper köpa en lös som sätt under foten)
- Ett femte batteri
(förkortar laddtiden mellan blixtarna med 20-30% )
- Klarar att styra andra blixtar
(ej nödvändigt om du har en D80 eller D200)
- Bouncer ingår
(bra om du fotografer inomhus med vitt tak)
- Ett par färgfilter ingår
(mycket användbart inomhus om du vill blanda blixt och glödlampsljus )
- Inbyggd reflektor
(som ett visitkort ovanför blixten, lättar upp skuggor när du studsar blixten i tak eller vägg)
- Inställningsljus
(kan ibland vara bra, men drar en hel del batteri)
- Kontakt för synkkabel
(Man slipper sätta en lös adapter under blixten)
Större och enligt en del bättre display

Har också en D80 och har även jag suttit och funderat på om jag ska välja SB-600 eller 800. Mitt val föll på SB-800. Har ej fått min blixt ännu men jag undrar över en annan sak.

Ska åka iväg och plåta i en studio snart och blev lite fundersam när jag såg att det saknades kontakt för synkkabel på min kamera.. Hade tänkt köpa en sockerbit men nu ser jag ju att SB-800 har kontakt för synkkabel? Då är det alltså helt onödigt i mitt fall att köpa sockerbit?

Kan man ställa in så att SB-800 inte löser ut någon blixt utan bara tar emot signalerna? Jag kommer antagligen bara vilja använda studioblixtarna...

Som ägare av "enbart" SB400, så skulle jag ändå vilja slå ett slag för den.

Passar ypperligt som allround blixt. Extremt lätt använda. Både sb600 och sb800 är otympligare.

Om man har en kamera som inte har inbyggd för trådlös, så är SU-4 ypperlig som tillbehör, specielt om man köper till SB800 som sidoblixt. Då kan man helt plötsligt använda den inbygda blixten på kameran som del i bixtandet. Men tillbehöret difusor, så slipper man också att den inbyggda slår för hårt rakt fram.
Och en SU-4 plus SB800 är billigare än två andra externa blixtar ihop.

Som generellt tips.

MalinS skrev:
Har också en D80 och har även jag suttit och funderat på om jag ska välja SB-600 eller 800. Mitt val föll på SB-800. Har ej fått min blixt ännu men jag undrar över en annan sak.

Ska åka iväg och plåta i en studio snart och blev lite fundersam när jag såg att det saknades kontakt för synkkabel på min kamera.. Hade tänkt köpa en sockerbit men nu ser jag ju att SB-800 har kontakt för synkkabel? Då är det alltså helt onödigt i mitt fall att köpa sockerbit?

Kan man ställa in så att SB-800 inte löser ut någon blixt utan bara tar emot signalerna? Jag kommer antagligen bara vilja använda studioblixtarna...

Vet inte om det går att använda SB-800 som "sockerbit", men även om det skulle gå tycker jag du ska investera i en sockerbit, alternativt en IR-sändare. Sockerbiten kostar endast någon tia och IR någon hundring. Allt blir då betydligt enklare och smidigare.

divander skrev:
Vet inte om det går att använda SB-800 som "sockerbit", men även om det skulle gå tycker jag du ska investera i en sockerbit, alternativt en IR-sändare. Sockerbiten kostar endast någon tia och IR någon hundring. Allt blir då betydligt enklare och smidigare.

Det har du rätt i! Tack. Visste inte att sockerbiten var så billig. Har försökt hitta på internet men den kanske är för billig för att säljas där, hehe.

PeterSfa skrev:
Som ägare av "enbart" SB400, så skulle jag ändå vilja slå ett slag för den.

Passar ypperligt som allround blixt. Extremt lätt använda. Både sb600 och sb800 är otympligare.

Om man har en kamera som inte har inbyggd för trådlös, så är SU-4 ypperlig som tillbehör, specielt om man köper till SB800 som sidoblixt. Då kan man helt plötsligt använda den inbygda blixten på kameran som del i bixtandet. Men tillbehöret difusor, så slipper man också att den inbyggda slår för hårt rakt fram.
Och en SU-4 plus SB800 är billigare än två andra externa blixtar ihop.

Som generellt tips.

SB-400 är säker en utmärkt blixt för en del, men den saknar flera av de viktigaste funktionerna. Framförallt:

- Den går inte att vrida i sidled. Du kan alltså inte styra ljuset mot väggar och är helt utelämnad åt ett relativt hårt medljus eller ett "överljus".

- Den går inte att fjärrstyra utan måste sitta på kameran.

Till SB-800 är SU-4 helt onödig. Dettta då denna funktion redan finns inbyggd i blixten (Håll "sel" intryckt i två sekunder, tryck på "sel" en gång till, välj SU-4 i menyn som kommer upp, tryck ytterligare en gång på "sel").

divander skrev:
SB-400 är säker en utmärkt blixt för en del, men den saknar flera av de viktigaste funktionerna. Framförallt:

- Den går inte att vrida i sidled. Du kan alltså inte styra ljuset mot väggar och är helt utelämnad åt ett relativt hårt medljus eller ett "överljus".

- Den går inte att fjärrstyra utan måste sitta på kameran.

Till SB-800 är SU-4 helt onödig. Dettta då denna funktion redan finns inbyggd i blixten (Håll "sel" intryckt i två sekunder, tryck på "sel" en gång till, välj SU-4 i menyn som kommer upp, tryck ytterligare en gång på "sel").

I princip kan man ställa åt sidan också med ett enkelt tillbehör. Men jag menade som jag sade, SB400 som generell blixt.
Du kan justera i höjdled.
Du kan ha difusor på den. Allt utom just sidled utan tillbehöret. Den funkar fullt ut och har 100% stöd för CLS

Med tillbehöret SU-4, så kan du också ha den på topp istället för den interna. Om du så vill.
Du kan ha den på sidan genom tillbehören som del i CLS.

Totalt blir det billigare.

Det jag tipsar om är en möjlighet. Som dessutom blir billigare än om du köper två SB600 för D80 fallet, eller en SB600 + Sb800 för andra kamerorna.

Jag har inte SU-4 själv, men läste genom manualen för den.

PeterSfa skrev:
I princip kan man ställa åt sidan också med ett enkelt tillbehör. Men jag menade som jag sade, SB400 som generell blixt.
Du kan justera i höjdled.
Du kan ha difusor på den. Allt utom just sidled utan tillbehöret. Den funkar fullt ut och har 100% stöd för CLS

Med tillbehöret SU-4, så kan du också ha den på topp istället för den interna. Om du så vill.
Du kan ha den på sidan genom tillbehören som del i CLS.

Totalt blir det billigare.

Det jag tipsar om är en möjlighet. Som dessutom blir billigare än om du köper två SB600 för D80 fallet, eller en SB600 + Sb800 för andra kamerorna.

Jag har inte SU-4 själv, men läste genom manualen för den.

Miss av mig. Hade för mig att den inte gick att fjärrstyra. När den kom funderade jag på att köpa ett par för att kunna ha när det inte behövs så mycket kräm (upplysning av detaljer, bakgrund, m.m.). Den föll dock bort då jag hade fattat det som att den inte gick att fjärrstyra. Den verkar dock inte ha SU-4-funktionen (denna saknar även SB-600) vilket hade varit kanon.

I och med stödet för CLS går det ju då att studsa ljuset från sidan. Dock lite bökigare då man måste hålla den i handen, sätta den på ett stativ eller något annat.

Vad menar du med att ha den på topp med en SU-4?

PeterSfa skrev:

Hur tänker du nu? En SB-400 och en Nikon SU-4 ersätter ju inte två SB-600 på en D80, utan en. Och blir desssutom dyrare (1583+1295 jämfört med 2595 för en SB-600). Priser från Cyberphoto.

Dessutom får du då en sämre (visserligen mindre, vilket kanske kan vara bra i vissa fall) blixt med SB-400 + SU-4

Det verkar ju också (även om jag inte är så insatt, utan bara tolkat det lilla jag läst) vara en liten fusk-CLS-lösning, som detekterar när masterblixten går igång och slutar, så det verkar ju inte vara kompatibelt med CLS-systemet, d.v.s. vad jag förstår går det inte att använda SB-400+SU-4 tillsammans med SB-600/800 som slavar, eftersom de kommunicerar på olika sätt. I så fall innebär det ju att man låser sig i ett enklare trådlöst system om man väljer den lösningen, men ta det med en nypa salt, för det är bara min tolkning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar