Thomas Jansson
Medlem
800 går att vinkla nåde upp och i sidledd.
Klarar 600 detta?
Klarar 600 detta?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Thomas Jansson skrev:
800 går att vinkla nåde upp och i sidledd.
Klarar 600 detta?
piklas87 skrev:
okej, jag har en d80, så det ska alltså inte vara nå problem då? åker till bangkok næsta vecka, ska investera i blixt och vidvinkelobjektiv.
divander skrev:
Några fördelar med SB800
- Högre ledtal
(bra när man behöver det)
- Slavtändare
(Man slipper köpa en lös som sätt under foten)
- Ett femte batteri
(förkortar laddtiden mellan blixtarna med 20-30% )
- Klarar att styra andra blixtar
(ej nödvändigt om du har en D80 eller D200)
- Bouncer ingår
(bra om du fotografer inomhus med vitt tak)
- Ett par färgfilter ingår
(mycket användbart inomhus om du vill blanda blixt och glödlampsljus )
- Inbyggd reflektor
(som ett visitkort ovanför blixten, lättar upp skuggor när du studsar blixten i tak eller vägg)
- Inställningsljus
(kan ibland vara bra, men drar en hel del batteri)
- Kontakt för synkkabel
(Man slipper sätta en lös adapter under blixten)
Större och enligt en del bättre display
MalinS skrev:
Har också en D80 och har även jag suttit och funderat på om jag ska välja SB-600 eller 800. Mitt val föll på SB-800. Har ej fått min blixt ännu men jag undrar över en annan sak.
Ska åka iväg och plåta i en studio snart och blev lite fundersam när jag såg att det saknades kontakt för synkkabel på min kamera.. Hade tänkt köpa en sockerbit men nu ser jag ju att SB-800 har kontakt för synkkabel? Då är det alltså helt onödigt i mitt fall att köpa sockerbit?
Kan man ställa in så att SB-800 inte löser ut någon blixt utan bara tar emot signalerna? Jag kommer antagligen bara vilja använda studioblixtarna...
divander skrev:
Vet inte om det går att använda SB-800 som "sockerbit", men även om det skulle gå tycker jag du ska investera i en sockerbit, alternativt en IR-sändare. Sockerbiten kostar endast någon tia och IR någon hundring. Allt blir då betydligt enklare och smidigare.
PeterSfa skrev:
Som ägare av "enbart" SB400, så skulle jag ändå vilja slå ett slag för den.
Passar ypperligt som allround blixt. Extremt lätt använda. Både sb600 och sb800 är otympligare.
Om man har en kamera som inte har inbyggd för trådlös, så är SU-4 ypperlig som tillbehör, specielt om man köper till SB800 som sidoblixt. Då kan man helt plötsligt använda den inbygda blixten på kameran som del i bixtandet. Men tillbehöret difusor, så slipper man också att den inbyggda slår för hårt rakt fram.
Och en SU-4 plus SB800 är billigare än två andra externa blixtar ihop.
Som generellt tips.
MalinS skrev:
Det har du rätt i! Tack. Visste inte att sockerbiten var så billig. Har försökt hitta på internet men den kanske är för billig för att säljas där, hehe.
divander skrev:
SB-400 är säker en utmärkt blixt för en del, men den saknar flera av de viktigaste funktionerna. Framförallt:
- Den går inte att vrida i sidled. Du kan alltså inte styra ljuset mot väggar och är helt utelämnad åt ett relativt hårt medljus eller ett "överljus".
- Den går inte att fjärrstyra utan måste sitta på kameran.
Till SB-800 är SU-4 helt onödig. Dettta då denna funktion redan finns inbyggd i blixten (Håll "sel" intryckt i två sekunder, tryck på "sel" en gång till, välj SU-4 i menyn som kommer upp, tryck ytterligare en gång på "sel").
PeterSfa skrev:
I princip kan man ställa åt sidan också med ett enkelt tillbehör. Men jag menade som jag sade, SB400 som generell blixt.
Du kan justera i höjdled.
Du kan ha difusor på den. Allt utom just sidled utan tillbehöret. Den funkar fullt ut och har 100% stöd för CLS
Med tillbehöret SU-4, så kan du också ha den på topp istället för den interna. Om du så vill.
Du kan ha den på sidan genom tillbehören som del i CLS.
Totalt blir det billigare.
Det jag tipsar om är en möjlighet. Som dessutom blir billigare än om du köper två SB600 för D80 fallet, eller en SB600 + Sb800 för andra kamerorna.
Jag har inte SU-4 själv, men läste genom manualen för den.
PeterSfa skrev:
Det jag tipsar om är en möjlighet. Som dessutom blir billigare än om du köper två SB600 för D80 fallet, eller en SB600 + Sb800 för andra kamerorna.