Annons

Köpa blixt till d80!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag varit inne och kollat i manualen till SB-400. Verkar endast delvis stödja CLS. Den verkar inte stödja AWL (Nikons man på trådlös styrning vilket är en del av CLS). Du nämner ett tillbehör som möjliggör vridning av blixten. Vet du vad den heter, jag hittar ingen på www.nikon.se?

mannbro skrev:
Hmm...kollade igenom manualen, och det verkar ju som om SU-4 endast är gjord för att fungera med analoga kameror, d.v.s. för TTL, inte för I-TTL...

Kolla under tabellen med kameror / blixtar som stöds:

http://www.nikonusa.com/pdf/SU4.pdf

SU-4 fungerar utmärkt med alla blixtar oavsett om de är digitalanpassade eller inte. De enda blixtar som inte funkar är de från Sony/Minolta då de har en annan fot. De funkar även med alla kameror, eller snarare blixten som är kopplad till till kameran (inbyggd eller vid sidan om). Den borde även funka utmärkt med IR-sändare.

Däremot är det ju endast en slavtändare och all automatik, TTL, CLS, m.m. fungerar då inte. Det kräver även att blixtstyrkan går att ställa in manuellt. Annars blir det att alltid köra med full kräm.

mannbro skrev:
Hur tänker du nu? En SB-400 och en Nikon SU-4 ersätter ju inte två SB-600 på en D80, utan en. Och blir desssutom dyrare (1583+1295 jämfört med 2595 för en SB-600). Priser från Cyberphoto.

Dessutom får du då en sämre (visserligen mindre, vilket kanske kan vara bra i vissa fall) blixt med SB-400 + SU-4

Det verkar ju också (även om jag inte är så insatt, utan bara tolkat det lilla jag läst) vara en liten fusk-CLS-lösning, som detekterar när masterblixten går igång och slutar, så det verkar ju inte vara kompatibelt med CLS-systemet, d.v.s. vad jag förstår går det inte att använda SB-400+SU-4 tillsammans med SB-600/800 som slavar, eftersom de kommunicerar på olika sätt. I så fall innebär det ju att man låser sig i ett enklare trådlöst system om man väljer den lösningen, men ta det med en nypa salt, för det är bara min tolkning.

mannbro skrev:
Hur tänker du nu? En SB-400 och en Nikon SU-4 ersätter ju inte två SB-600 på en D80, utan en. Och blir desssutom dyrare (1583+1295 jämfört med 2595 för en SB-600). Priser från Cyberphoto.

Dessutom får du då en sämre (visserligen mindre, vilket kanske kan vara bra i vissa fall) blixt med SB-400 + SU-4

Det verkar ju också (även om jag inte är så insatt, utan bara tolkat det lilla jag läst) vara en liten fusk-CLS-lösning, som detekterar när masterblixten går igång och slutar, så det verkar ju inte vara kompatibelt med CLS-systemet, d.v.s. vad jag förstår går det inte att använda SB-400+SU-4 tillsammans med SB-600/800 som slavar, eftersom de kommunicerar på olika sätt. I så fall innebär det ju att man låser sig i ett enklare trådlöst system om man väljer den lösningen, men ta det med en nypa salt, för det är bara min tolkning.

För manuellt inställda blixtar

SU-4 är helt överflödig till SB-800 då de har den funktionen inbyggd.

SU-4 på en SB-600 funkar om du vill kunna styra den som slavblixt och inte använda CLS (ex. tillsammans med andra studioblixtar, kamera och blixt av annat fabrikat, m.m.).

SU-4 tillsamman med SB-400 verkar vara ganska begränsat. Då den inte går att ställa in manuellt.

SU-4 verkar även ha någon typ av TTL-automatik. (Vad jag vet så är Fuji Finepix S2pro den enda digitala kamera som klarar det (kan tänka mig att även S3pro klarar det))

För blixtstyrning med TTL

SU-4 tillsammans med SB-800 är fortfarande lika överflödigt.

SU-4 borde kunna ge TTL-automatik tillsammans med SB-600.

SU-4 Verkar inte alls fungera med SB-400 då den inte går att ställa in på TTL.

Om man nu bara vill kunna köra manuellt så finns det betydligt billigare lösningar. SU-4 kostar ca. 1 600 medan du får en Hama 6967 för 250kr. Det blir således billigare att köpa en SB-800 i stället för en SB-600 och en SU-4 (då får man alla de andra fördelarna på köpet).

divander skrev:
SU-4 fungerar utmärkt med alla blixtar oavsett om de är digitalanpassade eller inte. De enda blixtar som inte funkar är de från Sony/Minolta då de har en annan fot. De funkar även med alla kameror, eller snarare blixten som är kopplad till till kameran (inbyggd eller vid sidan om). Den borde även funka utmärkt med IR-sändare.

Ok, jag kanske uttryckte mig lite klantingt, det försvann ett "med bibehållen automatik" mellan "fungera" och "med analoga", d.v.s, vad jag menade var att skriva "det verkar ju som om SU-4 endast är gjord för att fungera med bibehållen automatik med analoga kameror, d.v.s. för TTL, inte för I-TTL..."

Utan automatiken är den ju, som du skriver, som vilken 250 kronors slavsändare som helst.

Men om nu inte SB-400 har manuellt läge (annat än ett specialläge för D40), så borde den väl inte funka alls med SB-400, eller?

mannbro skrev:
Ok, jag kanske uttryckte mig lite klantingt, det försvann ett "med bibehållen automatik" mellan "fungera" och "med analoga", d.v.s, vad jag menade var att skriva "det verkar ju som om SU-4 endast är gjord för att fungera med bibehållen automatik med analoga kameror, d.v.s. för TTL, inte för I-TTL..."

Utan automatiken är den ju, som du skriver, som vilken 250 kronors slavsändare som helst.

Men om nu inte SB-400 har manuellt läge (annat än ett specialläge för D40), så borde den väl inte funka alls med SB-400, eller?

Nej det är inte säkert att den över huvud taget fungerar med SB-400. Om den fungerar så kommer den förmodligen endast kunna köra med full kräm.

SB- får man nog se mer som ett kraftigare alternativ till den inbyggda blixten som även går att vinkla uppåt. Något för den som är rätt nöjd med den inbyggda blixten men behöver något klarar lite längre avstånd. SB-600 och SB-800 är något annat. De går att använda trådlöst, vinkla åt nästan alla håll, går att styra manuellt, m.m.

divander skrev:
SB- får man nog se mer som ett kraftigare alternativ till den inbyggda blixten som även går att vinkla uppåt. Något för den som är rätt nöjd med den inbyggda blixten men behöver något klarar lite längre avstånd. SB-600 och SB-800 är något annat. De går att använda trådlöst, vinkla åt nästan alla håll, går att styra manuellt, m.m.

Precis min åsikt.

divander skrev:
Nu har jag varit inne och kollat i manualen till SB-400. Verkar endast delvis stödja CLS. Den verkar inte stödja AWL (Nikons man på trådlös styrning vilket är en del av CLS). Du nämner ett tillbehör som möjliggör vridning av blixten. Vet du vad den heter, jag hittar ingen på www.nikon.se?

Tappade bort tråden ett tag, men tillbaks nu.
Förtydligande
1, jag menar inte att SB-400 kan ersätta SB-800 helt.

2. Tillbehöret jag tänkte på, var Nikon synckabel, typ SC-29 och liknande. Då behövs iof en bracket att montera blixten på.

Det jag ville med mitt inlägg, var bara att säga att man inte skall räkna bort SB-400 helt.
Den är en utmärkt allrundblixt. Liten o smidig. Batterierna håller länge och den har den viktigaste funktionen att kunna tilta blixthuvudet.
Jag är av åsikten att den faktisk täcker 80-90% av vardagsbehovet.
Har man sedan ckså investera i en SB-800, så kan den också användas tillsammans med sync kablen etc etc.

I fallet SU-4, så kan en SB-400 vare med i en blixtuppsättning om man har en SB-800 som master. Inte fullt ut hela vägen. SB-400 är inte designad för det, den är billigare.

Det jag försöker framföra är en av vägarna att gå för att nå en "komplett" uppsättning som täcker de flesta fotografierings situation.

Utöver, kommer jag ihåg att jag på ebay för några månader sedan, såg en, vad ni kallar "sockerbit", men fullkopplad med Nikonstiften i skon. Och vridbar. Kostade någon hundring. Hittar den inte just nu på snabbsökningen.
Men, en hundring i kostnad. Socker biten i blixtskon och SB-400 ovanpå den, då blir den vridbar på samma sätt som SB-600 och SB-800
Med det tillbehöret, så blir SB-400 snarlik med storebröderna, förutom fjärrstyrningen och lägre ledtalet. Men fortfarande mindre och smidigare än storebröderna.
Finns också diffusers och andra filter som man kan passa mot SB-400.

Jag bara gissar priset just nu, men säg 1300 för SB-400, + 100:- för vridbara sockerbiten, + 200:- för diffuser + 300:- för andra filter.
1900:- total för en blixt som inte har fjärrstyrning och ett något lägre ledtal. Men jag gissar att den ändå kan klara att ersätta 90% av storebrödernas jobb.

Ledsen för det lite långa inlägget. Hade en del catch upp att tillföra.

Hej,

Kör själv en D80 och jag valde att gå på en SB800 och är mer än nöjd. Bra kräm i en sådan liten sak. Plåtar en del porträtt och medföljande bounser är ju en tillgång. Men säkert är 600 en mycket bra början!!!

Kolla i senaste "Kamera&Bild", de testar blixtar i just den klassen och alla finns med. Båda, ligger bra till!!! Kör den, blixtsnabbt.... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar