divander skrev:
Nu har jag varit inne och kollat i manualen till SB-400. Verkar endast delvis stödja CLS. Den verkar inte stödja AWL (Nikons man på trådlös styrning vilket är en del av CLS). Du nämner ett tillbehör som möjliggör vridning av blixten. Vet du vad den heter, jag hittar ingen på www.nikon.se?
Tappade bort tråden ett tag, men tillbaks nu.
Förtydligande
1, jag menar inte att SB-400 kan ersätta SB-800 helt.
2. Tillbehöret jag tänkte på, var Nikon synckabel, typ SC-29 och liknande. Då behövs iof en bracket att montera blixten på.
Det jag ville med mitt inlägg, var bara att säga att man inte skall räkna bort SB-400 helt.
Den är en utmärkt allrundblixt. Liten o smidig. Batterierna håller länge och den har den viktigaste funktionen att kunna tilta blixthuvudet.
Jag är av åsikten att den faktisk täcker 80-90% av vardagsbehovet.
Har man sedan ckså investera i en SB-800, så kan den också användas tillsammans med sync kablen etc etc.
I fallet SU-4, så kan en SB-400 vare med i en blixtuppsättning om man har en SB-800 som master. Inte fullt ut hela vägen. SB-400 är inte designad för det, den är billigare.
Det jag försöker framföra är en av vägarna att gå för att nå en "komplett" uppsättning som täcker de flesta fotografierings situation.
Utöver, kommer jag ihåg att jag på ebay för några månader sedan, såg en, vad ni kallar "sockerbit", men fullkopplad med Nikonstiften i skon. Och vridbar. Kostade någon hundring. Hittar den inte just nu på snabbsökningen.
Men, en hundring i kostnad. Socker biten i blixtskon och SB-400 ovanpå den, då blir den vridbar på samma sätt som SB-600 och SB-800
Med det tillbehöret, så blir SB-400 snarlik med storebröderna, förutom fjärrstyrningen och lägre ledtalet. Men fortfarande mindre och smidigare än storebröderna.
Finns också diffusers och andra filter som man kan passa mot SB-400.
Jag bara gissar priset just nu, men säg 1300 för SB-400, + 100:- för vridbara sockerbiten, + 200:- för diffuser + 300:- för andra filter.
1900:- total för en blixt som inte har fjärrstyrning och ett något lägre ledtal. Men jag gissar att den ändå kan klara att ersätta 90% av storebrödernas jobb.
Ledsen för det lite långa inlägget. Hade en del catch upp att tillföra.