Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa blixt från usa, värt det?

Produkter
(logga in för att koppla)
när det blir en limited så står det mellan 35 an o 40 an. kanske 43 an... :D

trevligt med macro men 40 är ju så liten o nätt. testresultaten är också till 40 ans fördel, om än bara lite.

varför har de gjort ett ralativt stort antal med så snarlik brännvidd egentligen? är de onda i själven? vet de inte vilken beslutsångest det framkallar? :D

Jag har ingen extern blixt men vad jag läst mig till så är bouncern en väldigt överskattad pryl med i det närmaste noll effekt på resultatet. Ingen aning om det är sant dock (men jag tror på det av någon anledning).

Jag har ingen extern blixt men vad jag läst mig till så är bouncern en väldigt överskattad pryl med i det närmaste noll effekt på resultatet. Ingen aning om det är sant dock (men jag tror på det av någon anledning).

jag har också fått det intrycket. har inte heller nån extern blixt men tror också på det :)

En liten notis: seriösa amerikanska företag som B&H redovisar öppet på paketet att det är från B&H och skall till en person i Sverige och 99,9% säkert blir det moms och på vissa grejer en mindre tullavgift. Däremot har man extrem tur i juli månad är det färre tullare i tjänst och ett och annat paket slinker igenom - MEN RÄKNA INTE med det.

Vad det ser ut så blir det ju billigare o köpa från tyskland eller holland så från usa beställer jag inget nu.

dessutom är det bättre för miljön att beställa från europa än usa ; )

Ahhhh!!!

Fina priser!

Får nog bli en blixt snart alltså. Tack för all hjälp allesammans.

En liten fråga till bara...

40 mm har två priser

http://www.foto-erhardt.de/product/6001408/pentax-40mm-smc-da-2.8-limited.html
3300 kr

http://www.foto-erhardt.de/product/361211/pentax-40mm-smc-da-2.8-22020.html
4600 kr

nån som har en aning om varför? den nedre länken har som ni ser ändelsen 22020. whats up with that? är det billigare ett begagnat eller?

mine deutche ist kaputt :)

Verkar som om den dyrare är en specialutgåva i silver...enda skillnade jag kunde hitta, med resevation för att min tyska inte är helt perfekt den heller ;-)

Ditt masterkar borde inte lägga på något skulle kosta flera hundra

I princip ALLA svenska kortutställare lägger på 1-2% på alla köp om involverar valutaomvandling. Läs det finstilta.

Jag har personligen använt följande kort, och alla har haft ett sådant påslag.

SEB Mastercard
Swedbank VISA
Swedbank Mastercard
Ge Moneybank Mastercard
SJ Prio Mastercard
Handelsbanken Mastercard
Expert Card
First Card Mastercard
Nordea Business

Jag har en extern blixt och en bouncer. Bouncer är INTE överskattan imho, det blir grym skillnad, iaf om du drar blixten någorlunda pang på.

Det är således bättre att köpa och prova än att famla i "mörkret" ;)

De kostar väl inte många kronor och jag tror mig tom sett hur man gör en enkel själv av handtaget till en plastdunk. Jag kan ju börja karva i dunken iaf :).

Ja det går att räkna på det hos BH

Men för mig kommer det inte vara ett alternativ att beställa från Usa längre eftersom det går att få tag på i europa till samma/lägre pris.
Är det lägre i Usa så skiljer det rätt lite ändå. Det verkar vara lite si o så med garanti (på en del saker/märken) och det skulle vara alldeles för bökigt att skicka nått tillbaka till Usa. Men som sakt, jag är inte helt hundra på vilka märken det rör sig om eller produkter, det är bara hörsägen. Inga fakta jag har.

Men jag kommer ändå inte beställa från Usa även om det hade varit problemfritt :)

Blixt

Cyberphoto meddelar att inom fyra-fem veckor släpper Dörr en ny blixt ( DAF-42P ) som är kompatibel med K5. Jag har den äldre modellen Dörr DAF42 på min K200D och den har fungerat oklanderligt.
Alternativet hade varit Pentax blixt, men jag får fem Dörr för priset av en Pentax.
Jag köpte en 500 blixt hos kaffebrus, kraftfull och billig modell. Länkat den till K5 med radiosändare, fungerar utmärkt.

Cyberphoto meddelar att inom fyra-fem veckor släpper Dörr en ny blixt ( DAF-42P ) som är kompatibel med K5. Jag har den äldre modellen Dörr DAF42 på min K200D och den har fungerat oklanderligt.
Alternativet hade varit Pentax blixt, men jag får fem Dörr för priset av en Pentax.
Jag köpte en 500 blixt hos kaffebrus, kraftfull och billig modell. Länkat den till K5 med radiosändare, fungerar utmärkt.

Ska det vara någon övrig skillnad på denna eller sak jag satsa på den nuvarande versionen till min K-x?

Dörr blixt

Ska det vara någon övrig skillnad på denna eller sak jag satsa på den nuvarande versionen till min K-x?

Till K5 och Kr fungerar inte den nuvarande versionen, däremot finns inga uppgifter på hemsidan gällande Kx. Men jag skulle kontakta Cyberphoto support, för att få klargjort om Kx är kompatibel. K200D fungerar utmärkt med nuvarande version, en perfekt kombination... och till priset 990 kronor ett fynd:)
Den nya blixten med uppgradering beräknas komma om några veckor.

Den enda skillnaden är alltså stöd för K-r och K-5? För jag är ganska säker på att den har stöd för min K-x. Tänkte bara om det var några andra skillnader.

Nya blixten

Den enda skillnaden är alltså stöd för K-r och K-5? För jag är ganska säker på att den har stöd för min K-x. Tänkte bara om det var några andra skillnader.

Huruvida den har uppgraderats på andra sätt än just att vara kompatibel med K5 och Kr framgick inte i supportsvaret. Jag fick däremot en hänvisning till Aifo som är leverantör till Cyberphoto, om jag hade mer tekniska frågor.
[email protected]

Rent generellt kan jag tänka att den nya mjukvaran har förbättringar på ett flertal punkter, blixten skulle först komma som en enkel uppgradering... men enligt Cyberphoto är det en helt ny blixt med ny beteckning. Jag kan rekommendera en bouncer till blixten, enligt det test jag just läste har ljuspridningen något ojämn effekt. Absolut ingenting jag märkt då jag aldrig använt min bouncer... men förmodligen kan bouncern sprida ljuset något mjukare.

Jag har den nuvarande versionen och en K-x och de funkar perfekt ihop. Har ingen annan erafrenhet av blixtar, så jag har inget att jämföra med, men tycker den exponerar bra. Det enda jag saknar är att den inte kan triggas när den inte sitter på kameran eftersom den går av på ttl-förblixten. Det funkar dock med manuella objektiv eftersom kameran inte drar av en förblixt då. Jag skulle kolla upp om stöd för förblixt är inlagt på den nya versionen av blixten alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar