Annons

Köpa begagnat, osett, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

oloan

Aktiv medlem
Vågar man egentligen handla begagnad optik utan att kunna granska den innan? Vilka rättigheter har man som köpare och hur gör man för att vara säker på att säljaren levererar det man förväntar sig? Det är ju ganska vanligt med betalning till bankkonto, hur är det med postförskott kan man skicka med det som privatperson? Tips och tankar välkomna. Som ni förstår så har jag hittat ett objektiv jag vill ha men är lite osäker på om jag vågar slå till. Det handlar om några tusen så jag vill inte riskera att bli lurad (inom sverige).

/Olle

Föreslå "öppet köp" så att du har returrätt inom en viss tid. Är objektivet i okej skick så kan ju säljaren knappast ha något emot att du testar det?
Är du nöjd är allt frid och fröjd, är du inte nöjd får han hitta en annan köpare.
Detta måste ju vara den smidigaste lösningen tycker jag.

Vad gäller det rent juridiska är jag inte jättepåläst, men "i befintligt skick" och liknande kan köparen, vad jag förstått, inte hävda. Fungerar inte varan som det är tänkt så har man rätt att häva köpet.

Man kan skicka med portförskott som privatperson, men man måste ha ett postgirokonto som pengarna kan gå in på, om jag inte har helt fel. Det var iaf så förr.

Handlar du av en privatperson så har du i princip inga rättigheter alls.

Litar du inte på personen så köp inte.

Även bussgods går att ordna så att du betalar när du hämtar ut prylarna.

Kan du skicka en kompis som bor i den landsänden för att titta på prylen?

Använder personen sitt riktiga namn & telefonnummer?
Då gömmer personen sig i alla fall inte.

Är personen frekvent/aktivt synlig?
offentligt
fotosidan
företag
osv
Kan personen lida skada av att du tar upp att personen genomför oärliga affärer? Om svaret är ja så är affären säkrare.

Men allt är en fråga om hur stort förtroende du har för personen.

Man har visst rättigheter även om man handlar av privatpersoner. Jag är inte tillräckligt påläst för att redogöra i detalj, men detta har tagits upp flertalet gånger i diverse konsumentprogram på TV osv. Någon mer insatt får gärna redogöra mer exakt för vad man har för rättigheter.

Använder personen sitt riktiga namn osv så är han ju troligen seriös, men även om han inte gör det så betalar man ju pengarna någonstans. Ett bankkonto måste ju ha en innehavare och det borde vara en smal sak att ta reda på vem det är osv.

Säljer han på tradera eller ebay så kan man ju kolla in omdömena från andra. Är det bara positiva omdömen så lär han vara seriös.

Tack för svaren!

Annonsen i fråga är på Cyberbörsen på cyberphoto. Personen använder en mailadress på Yahoo vilket jag tycker är lite skumt av principskäl och ett mobiltelefonnummer som inte finns med på eniro. Annars så tycker jag säljaren verkar vara seriös och trevlig.

Någon som vet hur det är med lagliga rättigheter o.s.v. vid distansköp från privatperson?

Du har nog inga rättigheter, man bör dock som sagt säkra upp allt så mycket du kan innan, kolla innan överföring av pengar:

Telenummer
Bankkontonummer
Bostadsadress osv.

Man kan enkelt söka privatpersoner på gulasidorna.se tex. Sen är ju Tradera säkrare än tex. blocket. Man kan också ringa upp och prata med personen och höra hur det låter. Begär bilder på objektet. Fråga hur länge säljaren haft objektivet och om han/hon kan skicka en bild på mailen tex. Är det nån som är ute efter snabba pengar eller är oärlig lär det nog märkas, sen tror jag personligen att en som försöker lura folk inte gör det på små belopp , men ska man köpa något dyrare, typ objektiv för 20000kr, så är det bara att åka dit och kika på det (tycker jag) dessutom kan det gå sönder i frakten. Jag köpte ett objektiv som när det kom fram inte autofokusen fungerade på, jag ringde upp säljaren och vi gjorde upp det, men visst det kunde blivit problem. Tillslut ska man begära kvitto, dels för försäkringssyfte och för att avsluta affären. Det bästa är väll annars att köpa nytt, det är ju inte alltid det skiljer så mycket på objektiv osv. har man ju märkt... Lycka till..

Har själv köpt lite olika delar via Fotosidan och har bara goda vitsord. Allt har varit ok. Jag menar att, har personen funnits med som aktiv medlem, satt in bilder, kommenterat och varit med under en längre tid så ska det sitta hårt inne om det inte ska funka.
Däremot köper jag inte av personer som enbart finns registrerade men som inte varit aktiv på något sätt. Här bakom gömmer sig nog ingen "genuin" fotograf.

Man har visst rättigheter när man handlar av privatpersoner. När privatperson köper av pirvatperson gäller köplagen, och när privatperson köper av näringsidkare gäller konsumentköplagen.

Konsumentköplagen är lite "snällare" mot konsumenten och ska se till att skydda oss som inte riktigt begriper alla gånger vad vi ger oss in i. Däremot ska man då veta att när man köper av privatperson har man inte alla rättigheter i konsumentköplagen och då bör man vara på sin vakt!

PN

Visst gäller köp- och avtalslagar även mellan privatpersoner, det svåra är att bevisa vad man kommit överens om... Så i praktiken är man ganska skyddslös. Nu har jag själv köpt en stor del av min fotoutrustning begagnad av privatpersone, så jag vill ändå kommentera utifrån det perspektivet. Jag har för den delen även sålt och bytt grejor. Om man utgår från sunt förnuft, och har kontakt med varandra så är det sällan problem. Själv har jag aldrig blivit lurad, och den enda gången jag gjort ett köp som jag var missnöjd med var när en "seriös" yrkesfotograf drog nytta av min okunskap och sålde till alltför högt pris. De flesta människor är inte bedragare, utan vill att båda parter ska vara nöjda med affären.

Om man inte känner sig trygg med mailkontakt så kan man ju alltid be om telefonnummer t ex. Att använda yahoo-adress gör jag själv också ofta till annonser, mest för att jag inte vill lämna ut min domänmail överallt. Jag tror inte att det är ett tecken på att man är oseriös.

Jag vet en som har fått en tyngd istället för varan, tror det var en telefonkatalog.

Men eftersom han betalade mot postförskott och begärde att postens kassörska skulle bevittna öppnandet, (det är dem skyldiga till att göra när man begär det), så var fallet solklart.

Däremot så tog det en viss tid innan han fick tillbaka pengarna. Den tiden hindrade honom från att kunna bjuda på andra likvärdiga produkter eftersom pengarna var låsta.

Personen i fråga hade kontrollerat allt han kunde i förväg.
Om han hade öppnat paketet hemma så hade han inte kunnat begära tillbaka några pengar.

Ska du handla osett och privat så tycker jag du ska ta dig en rejäl funderare på risk kontra behov..
Jag har gjort några såna affärer på nätet, hittills har det funkat men som sagt det är ju alltid en risk man tar.
-Speciellt om det är ett fantastiskt erbjudande, var mycket kritisk och försök att kolla upp personen så gott det går innan du bestämmer dig för ett köp.
När och om du väl fått prylen så är det för sent att ångra sig, försök åtminstone få till postförskott som betalning och öppna paketet på poststället med vittne - får du en tegelsten så har du ju vittne på det då och kan kanske gå vidare med det.
Lycka till!

Jag har gjort många privataffärer, ofta via nätet.

Jag skriver ALLTID ett avtal mellan köpare och säljare. Oftast via fax - där båda parter skriver på.

Där reglerar jag "öppet köp" i en vecka. Vem som ska stå för frakt och ev. returfrakt etc. Att varan fungerar felfritt. Ev. skönhetsfel/skavanker. Även att varan är till fullo betald (så man inte riskerar att köpa något som inte ägs av säljaren...)

Funkar mycket bra hittills!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar