ANNONS
Annons

köpa begagnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lule

Aktiv medlem
Törs man köpa begagnade objektiv av privatpersoner?
Törs man köpa osett? Kan ju inte åka typ 100 mil för att se på ett objektiv… eller är det ett måste…
Vad/hur ska man kolla?

Hej!

Jag har inte haft några problem med att köpa objektiv genom Fotosidan utan fått det jag förväntat mig. Har köpt 2 st här inne osedda. Däremot tror jag personligen att det är fler skojare som huserar på tex Blocket, jag har inte vågat handla där och kommer inte att göra det heller.

MVH Crille

Hej!

Jag har inte haft några problem med att köpa objektiv genom Fotosidan utan fått det jag förväntat mig. Har köpt 2 st här inne osedda. Däremot tror jag personligen att det är fler skojare som huserar på tex Blocket, jag har inte vågat handla där och kommer inte att göra det heller.

MVH Crille

det är så jag känner också...

/AH

Jag har köpt minst tre begagnade objektiv och har skänkt bort ett objektiv av/till folk på fotosidan och och alla har varit i utlovat skick och har fungerat precis så bra som förväntat. Helt strulfria affärer. Klart att man vågar, men som alltid - lita på magkänslan, det finns skojare överallt, men de flesta är trots allt ärliga.

Har också köpt och sålt här på Fotosidan utan problem. Jag tycker det verkar säkrare här än på t ex blocket. Jag väljer gärna att köpa från och sälja till personer som har varit medlemmar ett tag och som dessutom är aktiva på något sätt. (ladda upp bilder eller forumet). Ofta orkar skojare inte vara aktiva medlemmar en längre period och sedan börja med sina bedrägerier.

/Gunnar

Så här gör du, köp objektivet och betala med internetgirot, då kan du lugnt prova gluggen innan säljaren får betalt, är du inte nöjd så fullföljer du inte affären.

Kostar 5% och lite mer tid, men det kan det vara värt.

/Stefan

(Har köpt en 5D på FS, med internetgirot)

Så här gör du, köp objektivet och betala med internetgirot, då kan du lugnt prova gluggen innan säljaren får betalt, är du inte nöjd så fullföljer du inte affären.

/Stefan

Undra hur man kan gå med på det som säljare, är det inte säljaren som tar hela risken då? Vilket ansvar har internetgirot i det hela?

Har inte handlat någon kamerautrustning på FS, men jag har varit nära.

Det jag först kollar är om säljaren har varit aktiv här (laddat upp bilder, kommenterat, betalmedlem tex) tidigare, då är det nog en seriös säljare.

Och står det kanske "17 annonser - varav en aktiv" så betyder ju det att säljaren har sålt förr utan att någonting har gått snett.

Klart man vågar!

Har både köpt och sålt objektiv och kameror här på FS och på Blocket. Vissa har jag träffat irl, vissa har jag bara pratat på telefon med och vissa bara på mail. Magkänslan har fått avgöra och hittills har det gått väldigt bra.

Angående internetgirot, säljaren är ju garanterad sina pengar av girot, är varan just så är det inga problem, om inte köparen godkänner varan så får ju säljaren tillbaka den.

Lite tidsödande kanske, men ingen blir lurad.

/Stefan

/Stefan

Har man avtalat att det är så det skall gå till - inga problem. Men har man endast avtalat ett köp och ställt frågor angående skick och funktion (sett bilder exempelvis) så är det detta man skall förhålla sig till när man får grejerna i sina händer. Dvs att man skall stå för det avtalet man ingått.
Internetgirots upplägg är ju endast till för att endera parten inte skall sitta på både pengar och vara.
En annan aspekt är ju att det kan uppstå skador vid ett provande av grejerna. Tråkigt för både säljare och köpare om det uppstår en tvist där säljaren påstår att skicket inte är det samma vid retur av utrustningen.
Björn

Angående internetgirot, säljaren är ju garanterad sina pengar av girot, är varan just så är det inga problem, om inte köparen godkänner varan så får ju säljaren tillbaka den.

Lite tidsödande kanske, men ingen blir lurad.

/Stefan

Så vem avgör om varan är i det skicket då, håller internetgirot pengarna tills det är uppgjort? Tycker att internetgirot mest är där för att tjäna pengar. Bara onödigt dyrt enligt mig.

Jag har också köpt ett flertal objektiv beggade, både här, på blocket och på tradera. Jag har aldrig blivit lurad. Man använder sin människokännedom och drar sig ur om något verkar mysko. Leta upp personen på nätet: ofta är de där ute med bilder och annat. Ring och prata med dem och använd sunt förnuft. Det är mycket måttliga risker man tar när man litar på folk.

Jag har nog gjort 30-40 affärer på det här sättet och aldrig gått på en mina genom alla år.

Per.

Visst törs du. Tänk bara på att priset ska vara rimligt, begär säljaren långt under marknadspriset (kolla vad andra begär) är affären förmodligen för bra för att vara sann. Säljare som har väldigt bråttom är en annan varningssignal. Använd sunt förnuft.

Klart man vågar!

Har både köpt och sålt objektiv och kameror här på FS och på Blocket. Vissa har jag träffat irl, vissa har jag bara pratat på telefon med och vissa bara på mail. Magkänslan har fått avgöra och hittills har det gått väldigt bra.

Har alltid litat på magkänslan och tagit väldigt få risker genom åren. Men till sist (några veckor sedan) åkte jag på en blåsning av en herre i Karlskrona.
Jag trodde i mitt svaga sinne att jag (likt min farbror som påstod att han inte kunde gå vilse i skogen, ända tills verkligheten hann i fatt enfalden) hade stenkoll på människor i affärer, men icke.

Polisanmälan naturligtvis, men jag är bara en i mängden som slokörat får stå i hörnet och skämmas samt erkänna att den gamla devisen, "betala aldrig i förskott" garanterat får gälla i fortsättningen, oavsett summa. Ilskan att bli bedragen svider tiofalt mer än förlusten av pengarna (1660kr). Tro mej, jag hade antagligen blivit lika förbannad om summan varit 100kr.
Och nej, jag har aldrig haft för vana att betala i förskott (utom någon enstaka gång) men en gång kan räcka.

/K

Fråga ALLTID om skicket, med avseende på de saker du anser vara relevant. Frågar du inte så har säljaren heller inget ansvar att varan håller de krav du anser rimliga, eftersom han/hon inte hört om dessa. Exempelvis:

-Hur är det yttre slitaget?
-Är främre och bakre lins felfria?
-Löper fokusringen mjukt?
-Finns det olja på bländarlamellerna?
-Har du någon gång stött på några problem med objektivet?

Och så vidare. Begär bilder på objektiven om priset inte är så lågt att du anser att du kan strunta i det. Du kan också begära testbilder tagna med objektivet, med bifogad EXIF-information, så att du själv kan se hur objektivet presterar på en viss kamera och vid ett visst bländarvärde.

Ju fler frågor du ställer, desto bättre säkerhet har du eftersom säljarens beskrivning är det enda du har som referens om något inte är som det borde vara. Frågar du ingenting så får du ta grisen i säcken och vara nöjd med det. Vilket ofta kan vara helt okej.

fråga inte, träffas öga mot öga, gör upp, och sen slipper du tjafs. I ärlighetens namn så funkar det även om nån här skickar, men varför chansa om bor på vischan. Sen får du vara beredd på att betala lite högre pris, varför skall nån sälja lägre och behöva skicka, det är ju bara jobbigt, skulle jag aldrig orka göra.

fråga inte, träffas öga mot öga, gör upp, och sen slipper du tjafs. I ärlighetens namn så funkar det även om nån här skickar, men varför chansa om bor på vischan. Sen får du vara beredd på att betala lite högre pris, varför skall nån sälja lägre och behöva skicka, det är ju bara jobbigt, skulle jag aldrig orka göra.
Om du bara accepterar affärer där man träffas så missar du typ 90% av alla klipp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar