Annons

köpa begagnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, så det som händer är att du som säljare tar större risker och kan bli av med varan samtidigt som pengarna hålls inne tills ni är överens eller jag gissar att domstol avgjort frågan. Med andra ord så är det bara köparen som det ger trygghet. Jag håller fast i att det är totalt onödigt system.
 
Köpte ett begagnat objeltiv här via FS av en bevisbar yrkesfotograf och då litade jag bara på eftersom jag absolut inte hade haft råd till det jag ville annars. Har inte ångrat mig.

Men nästa objektiv jag sneglar på kommer jag trots begränsad budget köpa nytt. Det finns vissa produkter där tillverkningskvalitén verkar sprida mer än hos andra. Det har jag inte råd med att köpa billigt och sen inte ha garanti eller nåt i fall det inte dyger. Skulle i så fall bara köpa begagnat om garantin fortfarande gäller.
 
Jo speciellt om det är ett 10 t kr objektiv…

Men det måste vara flera tusen lägre annars kan man lika gärna köpa nytt…

Tycker det är för mycket pengar att köpa ett nytt Canon EF 24-70 /2,8 L USM och EF 16-35 /2,8 L USM II…
 
inte om du bor i stockholm
Med ganska gedigen objektivbytarerfarenhet vill jag påstå att de allra flesta annonser med riktigt bra pris finns på landsbygden. Vad det sen beror på vet jag inte, men jag antar att det kan bero på att man måste sätta lägre pris för att få prylarna sålda, då det finns mycket färre potentiella kunder i närheten. Samt kanske att folk har mindre koll på priser om det inte finns så mycket annat att titta på.
 
Precis, så det som händer är att du som säljare tar större risker och kan bli av med varan samtidigt som pengarna hålls inne tills ni är överens eller jag gissar att domstol avgjort frågan. Med andra ord så är det bara köparen som det ger trygghet. Jag håller fast i att det är totalt onödigt system.

Jo då, det gå alltid att måla fan på väggen och visst finns det bedragare, men i min värld fungerar girot utmärkt, ett system som skyddar bägge parter

/Stefan
 
Fördelen med att handla begagnat är att du kan sälja till samma pris om du inte är nöjd =)

Och nästa blir nöjd, eller?
Nej, tack, det är inte min stil.

Men att kolla vem det är som säljer tycker jag ger en viss trygghet. Att t.ex. proffsfotografer uppdaterar sina grejer är inget konstigt.
 
Och nästa blir nöjd, eller?
Nej, tack, det är inte min stil.

Men att kolla vem det är som säljer tycker jag ger en viss trygghet. Att t.ex. proffsfotografer uppdaterar sina grejer är inget konstigt.

Undrar om du inte missförstod lite.
Jag tror inte det inlägget syftade på att man ska sälja vidare saker som är dåliga. Att när man blivit blåst av någon så säljer man problemet vidare.
Istället är det ju så att man kan våga prova lite udda objektiv och finner man att man inte gillar brännvidden så kan man sälja det vidare utan att förlora så mycket pengar som man skulle gjort om man köpt objektivet nytt.

/Johan
 
Mycket möjligt men då blev mitt första inlägg väl också missförstått. Jag pratade om tillverknings- eller andra fel som man kan reklamera om man köper nytt.
Testa ett udda objektiv kan jag väl också göra i affären. Om en viss typ objektiv passar mig eller inte kan jag ta reda på innan jag köper begagnat.
 
Mycket möjligt men då blev mitt första inlägg väl också missförstått. Jag pratade om tillverknings- eller andra fel som man kan reklamera om man köper nytt.
Testa ett udda objektiv kan jag väl också göra i affären. Om en viss typ objektiv passar mig eller inte kan jag ta reda på innan jag köper begagnat.

Då missförstod vi varann då =)

Jag har ägt en hel del begagnade objektiv nu, och jag har gått plus minus noll på dem, bortsett från frakt och internetgiro och sådant.

Upplysningsvis skulle jag aldrig försöka sälja ett defekt objektiv utan att informera om det. Likaså är jag inte speciellt förtjust i jargongen "testa i affär - köpa billigare på nätet", vilket många verkar göra nuförtiden. Möjligtvis skulle jag kunna göra det på tex mediamarkt där allt ligger framme, men jag skulle aldrig ta upp en säljares tid för det ändamålet.

Visst kan man ta reda på om en viss objektivtyp är lämplig, men det är omöjligt att veta om man kommer trivas med "just detta 20mm".
 
vad ska man fråga för att veta om ett objektivet är i bra skick, helt och funkar som det ska?
eller räcker det med sånt som brukar stå...
bra skick...
inga repor...
som nytt...

för mej betyder den texten att, det går nästan inte att se om det är nytt eller använt. färgen är inte bortnött på nått ställe. självklar ska det funka lika bra som när det var nytt.
 
vad ska man fråga för att veta om ett objektivet är i bra skick, helt och funkar som det ska?
eller räcker det med sånt som brukar stå...
bra skick...
inga repor...
som nytt...

för mej betyder den texten att, det går nästan inte att se om det är nytt eller använt. färgen är inte bortnött på nått ställe. självklar ska det funka lika bra som när det var nytt.

Be att få se högupplösta bilder. Du vet, bilder säger mer än 1000 ord... ;D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.