Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa begagnad eos 1ds mk 2

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Är det värt att lägga 30 000 på en beggad eos 1ds mark 2? Kommer den gå att sälja för en rimlig slant om man skulle vilja det längre fram?

Vad kan den vara värd om ett år?

Jag skulle vilja få höra lite för och emot om ni orkar dela med er?

Låter som om du skulle må bättre att lägga 30k i en fond eller liknande :p

Är man proffs så vet man om man behöver en MkII eller inte. Behöver du den köp den, behöver du inte strunta i det.

Min fråga kvarstår

Jag undrar fortfarande om kameran går att sälja för en ordentlig slant längre fram, låt säga ett år?
Är i begrepp att köpa en ny ff-kamera och vet ej om 5D är den kamera jag vill satsa på för tillfället.
Så om nån med erfarenhet av just eos 1ds mk 2 kameran kan uttala sig vore jag tacksam. Är den värd 30 lakan? Har en på gång som gått 24 000 exponeringar och i fint skick...

hejhej :)

1Ds mkII verkar rätt svårsåld redan idag (i alla fall för de som kräver runt 30k), och det lär ju inte bli lättare efter att uppföljaren till 5D släppts.

det stämmer nog

Ändå känns priset rimligt än så länge för en sådan kamera, tålig och byggd för att tåla det mesta...

men , det är rätt mkt slantar...

wsaar skrev:
1Ds mkII verkar rätt svårsåld redan idag (i alla fall för de som kräver runt 30k), och det lär ju inte bli lättare efter att uppföljaren till 5D släppts.
När sen 1DsMKIII kommer till affär, blir det fler begagnade II:eek:r vilket säkert sänker priset ytterligare något.

En gissning.
1DsMKI har ju följt 5D:s nypris relativt väl (något under). OM 5DMKII kommer i jan/feb med ett pris på 30.000 och 16MP i upplösning (med mindre brus än 1DsMKII, men inte lika stabilt byggd mm) kanske normalpris på beg 1DsII hamnar på 28.000.
Sen kommer Canon med sedvanlig Caschback i april på 1800:- för 5DMKII, och då sjunker beg pris på 1DsII till 26.000:-.
Sen blir det nog dalande pris kommande 2 åren ned mot 20.000:- år 2010 när 5DMKIII kommer ut....

Så, din fråga var, vad den kommer att gå att sälja för om 1 år? Enligt ovan tror jag då att priset beg. i nov 2008 ligger på 24.500:-
Sen diffar ju begagnatpriset säkert 20% i båda riktningarna beroende på om man hittar rätt köpare mmm och att allt ovan naturligtvis är spekulationer och gissningar.

Man kan se det så här också, om värdeminskningen är 6000:- på ett år och du tar 10.000 bilder under året, blir kostnaden 60 öre per bild. Inte så farligt.

Själv sålde jag just min 20D som jag köpte ny för 14.000:- och sålde begagnad för 5.000:-. 20.000 bilder tagna, värdeminskning på 9.000:- blir 45 öre per bild.

Om man nu räknar kostnaden per tagen bild, ska man egentligen också räkna med all annan värdeminskning av dom tillbehör man har till kameran (minne, objektiv, blixt, filter mm).

Ja, om man ska vara petig bör man kanske egentligen inte räkna kostnad per tagen bild, utan kostnad per tagen ANVÄNDBAR bild.

I mitt fall med 20D är det nog ungefär 10% som hamar i album eller används på annat sätt. Kostnad 4.50:-/bild. Nu när jag kör en gammal 1D istället, har nog frekvensen av användbara bilder ökat till 15-20% tack vare bättre fokus och då fler skarpa bilder.

Senast ändrad:
Det är en extremt svår fråga.. Skit i vad det går att sälja kameran för och köp den du verkligen vill ha!

Jag har velat fram o tillbaks så länge att nu har jag bestämt mig för att se om det kommer en uppföljare till 5D i januari/feb, gör det inte det, då blir det Nikon D3 för mig. ;)

Danlo skrev:
Jag har velat fram o tillbaks så länge att nu har jag bestämt mig för att se om det kommer en uppföljare till 5D i januari/feb, gör det inte det, då blir det Nikon D3 för mig. ;)

Liknande situation för mig. Väntar också med köp till jan/feb för att se om en 5DII kommer, om inte blir det nog en beg. 1DsMKII istället.

Re: Min fråga kvarstår

dudek53 skrev:
Jag undrar fortfarande om kameran går att sälja för en ordentlig slant längre fram, låt säga ett år?
Är i begrepp att köpa en ny ff-kamera och vet ej om 5D är den kamera jag vill satsa på för tillfället.
Så om nån med erfarenhet av just eos 1ds mk 2 kameran kan uttala sig vore jag tacksam. Är den värd 30 lakan? Har en på gång som gått 24 000 exponeringar och i fint skick...

hejhej :)

Varför ska du sälja den om det är en kamera du trivs med? 24´000 exp är ingenting... Det är ju inte ens 10% av vad kameran är provad för. Min har gått runt 47 nu och är fortfarande i "nyskick". Jag lär ju ha den lång, lång tid framöver. Vad spelar det för roll att det kommer nya kameror och att den sjunker i pris? Den levererar mer än bra och lämnar man in den regelbundet för service är den både ren och skarp.

Se till att satsa på bra optik. Det är betydligt roligare än att fundera ihjäl sig på vilket kamerahus man ska ha... =o)

Mvh /Peter

Värdesäkringen på en så dyr kamera är högst osäker.
Det har kommit några nya modeller ganska nyligen och fler är på gång. Det finns alltid gott om brukare som måste byta så fort det kommer en ny modell.
Det är nog ingen bra idé att låta förväntat andrahandsvärde styra om man funderar på att investera i denna kamera.

Hittar man ett fint ex för 30000 kr så har man en mycket bra kamera för lång tid framöver. Sen kan man räkna med att andrahandsvärdet dalar, gör det inte det så är det en bonus.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto